پردازنده های سرور AMD EPYC از سری Bergamo / Genoa / Milan-X معرفی شدند

پردازنده های سطح سرور AMD با نام EPYC در نسل اول چنان قدرتمند ظاهر شد که اکنون شنیدن نام EPYC به بهانه معرفی نسل جدید، نظر هر کاربر و کارشناسی را در سراسر جهان جلب می کند. شرکت AMD روز گذشته را با معرفی محصولات قدرتمند و سرور محوری همچون شتاب دهنده های سری Instinct MI200 و پردازنده های EPYC از سری Bergamo / Genoa / Milan-X به پایان رساند.

پردازنده های AMD EPYC Milan-X معرفی شدند

بیشترین هسته 64 مگابایت
بیشترین رشته موازی 128 رشته
بیشترین حافظه نهان 763 مگابایت L3

شرکت AMD پردازنده های Milan-X را همچنان با معماری Zen 3 معرفی کرد اما مهمترین تغییر صورت گرفته در این نسل حافظه نهان یا کش 3D V-Cache است که در نهایت باعث می شود تا پرچمدار این نسل به حافظه نهان خیره کننده 763 مگابایت در سطح L3 مجهز شود. این فناوری با ساختار لایه ای یا انباشته می تواند ظرفیت ساختاری حافظه نهان را بدون بزرگ شدن سطح پردازنده بیشتر کند. حتی این شرکت اعلام کرده که می تواند ساختار 8 لایه را برای هر CCD استفاده کند که باعث می شود حافظه نهان 3D V-Cache هشت برابر حافظه نهان خیره کننده Milan-X باشد. ای ام دی چهار پردازنده مبتنی بر Milan-X را معرفی کرد که این پردازنده ها شامل موارد زیر است که در سه ماهه اول سال 2022 روانه بازار می شوند:

پردازنده AMD EPYC 7773X

پردازنده ای 64 هسته ای با 128 رشته موازی که قادر است فرکانس پایه 2.2 گیگاهرتز و فرکانس بوست 3.5 گیگاهرتز را ارائه کند. این پردازنده در بخش حافظه نهان یا کش دارای 256 مگابایت کش در سطح L3 است اما ساختار 3D SRAM این پردازنده را قادر می سازد تا بروی هر CCD مقدار 64 مگابایت کش را انباشته کند. این پردازنده در مجموع دارای ساختار هشت CCD است تا نهایت کش 512 مگابایت انباشته و مجموع 763 مگابایت کش را ممکن سازد. این ساختار انباشته شده حافظه نهان است که نام 3D V-Cache را پدیدار ساخته است. لازم به ذکر است که توان حرارتی این غول پردازشی تنها 280 وات است و قیمت آن بیش از 10 هزار دلار برآورد شده است.

پردازنده AMD EPYC 7573X

پردازنده ای 32 هسته ای با 64 رشته موازی و البته فرکانس پایه 2.8 گیگاهرتز و فرکانس بوست 3.6 گیگاهرتز که مقدار 256 مگابایت کش استاندارد در سطح L3 و 512 مگابایت V-Cache را ممکن می سازد. توان حرارتی این پردازنده 280 وات است و قیمت آن در حدود 6600 هزار دلار می باشد.

 پردازنده AMD EPYC 7473X

این پردازنده با 24 هسته پردازشی و 48 رشته موازی، می تواند فرکانس پایه 2.8 گیگاهرتز و فرکانس بوست 3.7 گیگاهرتز را ارائه کند. مقدار کش استاندارد و V-Cache این پردازنده همچون دو مدل دیگر مجموعاً 763 مگابایت است اما مقدار کش سطح دوم یا L2 بر خلاف دو پردازنده بالا که 32 مگابایت بود، در این پردازنده 12 مگابایت است. توان حرارتی 240 وات و قیمت بیش از 4600 دلار از دیگر مشخصات این پردازنده است.

پردازنده AMD EPYC 7373X

پردازنده AMD EPYC 7373X هم مانند سه پردازنده دیگر دارای مجموع 763 مگابایت کش است با این تفاوت که تعداد 16 هسته و 32 رشته موازی در کنار فرکانس پایه 3.05 گیگاهرتز و فرکانس بوست 3.8 گیگاهرتز برای این مدل در نظر گرفته شده است.

پردازنده های AMD EPYC Genoa معرفی شدند

بیشترین هسته 96 مگابایت
بیشترین رشته موازی 192 رشته

بالاخر بعد از معرفی چند نسل پردازنده سری EPYC این بار شاهد تعویض پلتفرم و سوکت در سری AMD EPYC Genoa هستیم. این نسل از پردازنده های سرور ای ام دی این بار با پلتفرم SP5 بجای SP3 و سوکت LGA 6096 بجای LGA 4094 به میدان رقابت می آیند. در واقع این بزرگترین سوکتی است که تا کنون AMD از آن برای پردازنده های خود استفاده کرده است.

پردازنده هایی بر گرفته از معماری Zen 4 و ساختار 5 نانومتری TSMC که می توانند به نهایت 96 هسته پردازشی مجهز شوند. البته این تغییر در ساختار بهینه سازی خیره کننده ای را در IPC به وجود می آورد که برای این گروه کاری مهمترین هدف از تغییر است.

شرکت AMD برای اینکه بتواند 96 هسته را در دل پردازنده های Genoa خود جای دهد، می باید ساختار CCD پردازنده ها را تغییر دهد. در نسل گذشته EPYC شاهد هشت خوشه CCD بودیم این در حالی است که برای رسیدن به تعداد هسته های بیشتر، AMD از 12 خوشه CCD استفاده کرده است. در واقع هر خوشه CCD در خود 8 هسته مبتنی بر Zen 4 را قرار داده که همین موضوع باعث بزرگ شدن سوکت و البته سطح پردازنده شده است. بر همین اساس توان حرارتی پردازنده های جنوا بین 320 وات تا 400 وات است.

البته این تمام ماجرا نیست. این پردازنده ها می توانند از 128 خط PCIe 5.0 پشتیبانی کنند و همچنین پشتیبانی از DDR5 آن هم با فراکانس 5200 مگاهرتز از دیگر ویژگی ها است. این موضوع را هم باید عنوان کنیم که این نسل از پردازنده ها و پلتفرم SP5 قادر است تا از 12 کانال رم DDR5 پشتیبانی کند که در نهایت استفاده از حداکثر 3 ترابایت رم را ممکن می سازد.

پردازنده های AMD EPYC Bergamo معرفی شدند

بیشترین هسته 128 مگابایت
بیشترین رشته موازی 256 رشته

انتظار می رود پس از پردازنده های سری EPYC Genoa پردازنده های دیگری با نام EPYC Bergamo وارد میدان رقابت سرورها شوند. در واقع EPYC Bergamo نسخه بهینه شده EPYC Genoa است با این تفاوت که در چیپلت و خوشه چینی این نسل تغییراتی را شاهد هستیم. این موضوع را حتی AMD هم تایید کرده است که برگامو در همان سوکت و پلتفرم جنوا بهینه شده اما تفاوت اصلی تکیه بر هسته های جدید Zen 4c است.

هسته های Zen 4c در برگامو برای بهره وری انرژی بهینه شده اند به همین دلیل است که فرکانس کاری هسته های Zen 4c برگامو نسبت به Zen 4 جنوا کمتر است اما دلیل این تغییر موضوع دیگری است. پردازنده های EPYC Genoa برای پردازش های نیازمند به فرکانس بالا بهینه شده و پردازنده های EPYC Bergamo برای پردازش های سنگین.

با این وجود AMD با تغییر در CCD سعی کرده تا در هر چیپلت جنوا تعداد 12 هسته قرار گیرد و در چیپلت برگامو تعداد 16 هسته. هسته های بهینه شده و کوچک تر همچنان بروی سوکت LGA 6096 هستند که نشان می دهد این افزایش هسته ها به 128 هسته باعث نشده ابعاد پردازنده بزرگتر شود.

البته تغییرات ساختاری دیگری در بخش حافظه نهان و پشتیبانی از AVX-512 و SMT-2 وجود دارد که هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد