امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۱۰:۱۵

کمبود ادامه‌دار موجودی رم احتمالاً باعث برگشت دوباره گوشی‌های 4 گیگابایتی شود

کمبود ادامه‌دار موجودی رم احتمالاً سازندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور کند برخی قابلیت‌های قدیمی اما جذاب، مثل پشتیبانی از کارت حافظه microSD را دوباره به گوشی‌ها بازگردانند.

با این حال، این موضوع می‌تواند با هزینه‌های سنگینی همراه باشد؛ از جمله می‌توان به کاهش میزان حافظه رم اشاره کرد. بر اساس یک گزارش جدید، شرکت‌ها شاید برای مقابله با این بحران، مشخصات فنی گوشی‌های آینده را ضعیف‌تر کنند و میزان رم را کاهش دهند؛ به‌طوری که مدل‌های اقتصادی تنها با 4 گیگابایت رم عرضه شوند. علاوه بر این، کمبود DRAM باعث می‌شود گوشی‌های پرچم‌دار هم به راحتی به رم‌های 16 گیگابایتی دست نیابند.

شرکت‌هایی مانند سامسونگ در حال فاصله گرفتن از تولید حافظه‌های HBM و تمرکز بیشتر بر تولید رم DDR5 هستند تا سودآوری خود را افزایش دهند. این موضوع نشان می‌دهد شرایط بازار تا چه اندازه بحرانی است. مدتی پیش، گوشی‌هایی با 24 گیگابایت رم در بالاترین نسخه‌ها عرضه می‌شدند، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع به حاطره تبدیل شود. به گزارش TrendForce، کمبود فعلی DRAM که قبلاً پیش‌بینی می‌شد تا حداقل سه‌ماهه چهارم سال 2027 ادامه داشته باشد، حالا سازندگان را مجبور می‌کند گوشی‌های اقتصادی را تنها با 4 گیگابایت رم روانه بازار کنند.

گوشی Galaxy S25 FE سامسونگاگر فکر می‌کنید بیشتر گوشی‌های فروخته‌شده در بازار، مدل‌های ارزان‌قیمت نیستند، بد نیست بدانید که طبق گزارش Counterpoint Research، گوشی Galaxy A16 5G سامسونگ پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی در سه‌ماهه سوم سال 2025 بوده. حتی این گوشی اقتصادی هم با 8 گیگابایت رم عرضه شده! در مورد گوشی‌های میان‌رده که معمولاً تا 12 گیگابایت رم دارند هم احتمالاً این مقدار به بازه‌ای بین 6 تا 8 گیگابایت محدود شود.

تنها نکته مثبت این روند نزولی آن است که احتمالاً سازندگان به‌صورت جمعی گوگل را تحت فشار قرار خواهند داد تا اندروید را برای کارکرد بهتر با رم کمتر بهینه‌سازی کند؛ کاری مشابه آنچه اپل سال‌هاست با iOS انجام می‌دهد. با این حال، در دورانی که پردازش هوش مصنوعی به‌صورت مستقیم روی دستگاه انجام می‌شود، داشتن رم بیشتر همیشه یک مزیت مهم خواهد بود. حتی گزارش شده بود که در آینده، 20 گیگابایت رم می‌تواند به یک استاندارد رایج برای پشتیبانی از این قابلیت‌ها تبدیل شود. خوشبختانه، راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت در شرایط فعلی وجود دارد.

iOS 26

برای مثال، اپل در حال بررسی روش‌هایی هست تا مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) را به‌جای رم، روی حافظه فلش ذخیره کند. از سوی دیگر، شایعه شده سامسونگ هم در حال توسعه نوع ویژه‌ای از حافظه UFS است که به‌طور خاص برای هوش مصنوعی مولد بهینه‌سازی شده. با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد کمبود DRAM به این زودی‌ها پایان یابد. بنابراین اگر سازندگان گوشی مجبور شوند در نسل‌های آینده سخت‌افزار را قربانی کنند، باید راهکارهای خلاقانه‌ای برای بهبود تجربه کاربری پیدا کنند؛ در غیر این صورت، با خطر کاهش فروش روبه‌رو خواهند شد.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد کاهش ظرفیت رم گوشی‌های آینده به حتی 4 گیگابایت چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *