امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۱۰:۲۲

بنیان‌گذار استودیو Arkane گفت که گیم‌پس مایکروسافت مدل مزخرفی هست !

در پی دور جدید اخراج‌های مایکروسافت که منجر به از دست رفتن شغل بیش از 9 هزار نفر شد، رافائل کولانتونیو، یکی از بنیان‌گذاران سابق استودیو Arkane، در پستی در شبکه اجتماعی توییتر به انتقاد از مدل گیم‌پس پرداخت و آن را یکی از عوامل اصلی بحران‌های اخیر صنعت بازی دانست؛ مدلی که به گفته او می‌تواند به کل این صنعت آسیب بزند.

کولانتونیو نوشت:

به نظر من گیم‌پس مدلی ناپایدار و آسیب‌زاست که نزدیک به ده ساله داره صنعت بازی رو دچار مشکل می‌کنه؛ مدلی که با پول بی‌پایان مایکروسافت زنده نگه داشته شده. ولی آخرش واقعیت روزی خودش رو نشون می‌ده. به نظرم گیم‌پس نمی‌تونه هم‌زمان کنار سایر مدل‌های درآمدی دوام بیاره؛ یا بقیه رو نابود می‌کنه یا خودش کنار می‌کشه.

وی هشدار داد:

اگه مایکروسافت در این رقابت برنده بشه، اون وقت اوضاع تغییر می‌کنه: بازی‌ها کیفیت‌شون پایین میاد و قیمت اشتراک شما بالا می‌ره. چرا؟ چون این پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی که الان دارید، در واقع با ضرردهی مایکروسافت تأمین شده تا رقبا از میدان به در بشن. ولی وقتی رقابت از بین رفت، واقعیت چهره خودش رو نشون می‌ده.

نظرات کولانتونیو با دیدگاه ریس الیوت، رئیس تحلیل بازار در شرکت Alinea، هم‌راستاست. وی فکر می‌کند مایکروسافت روی اسب اشتباهی شرط بسته و بیش از حد روی موفقیت گیم‌پس حساب کرده. به گفته او، بازی‌های ویدیویی بر خلاف فیلم و موسیقی، زمان مصرف بسیار بیشتری نیاز دارند و کاربران وقت محدودی برای سرگرمی دارند.

با این حال، کولانتونیو بعداً توضیح داد که گیم‌پس فقط در صورتی می‌تواند دوام بیاورد که تمرکزش روی بازی‌های قدیمی‌تر و آرشیوی باشد، نه عرضه بازی‌های جدید در همان روز انتشار.

احتمالاً کنسول بعدی ایکس‌باکس دیرتر از پلی‌استیشن 6 عرضه شودوی افزود:

خسته شدم از این مزخرفاتی که اول به ما گفتن، مثل اینکه “نگران نباشید، فروش بازی‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیره”، و بعد از چند سال خودشون اعتراف کردن که چرا، اتفاقاً کاملاً تحت تأثیر قرار می‌گیره! معلومه که تأثیر داره! تنها راه ادامه گیم‌پس بدون آسیب زدن به بقیه اینه که فقط بازی‌های قدیمی‌تر توش قرار بگیره.

این دقیقاً استراتژی شرکت سونی برای سرویس PlayStation Plus هست: بازی‌های بزرگ هیچ‌وقت روز اول وارد سرویس نمی‌شوند، بلکه بعداً، زمانی که قدیمی شدند، به فهرست اضافه می‌شوند. اما مایکروسافت همچنان به وعده‌اش پایبند می‌ماند و می‌خواهد همه بازی‌های خودش را هم‌زمان با عرضه روی گیم‌پس ارائه دهد. با وجود اضافه شدن فرنچایزهای بزرگی مثل Call of Duty ،Diablo ،Elder Scrolls ،Fallout و DOOM به گیم‌پس، گفته شده که تعداد کل مشترکین این سرویس حدود 35 میلیون نفر هستند؛ رقمی که هنوز فاصله زیادی با اهداف بلندپروازانه مایکروسافت دارد.

رافائل کولانتونیو بنیان‌گذار استودیو WolfEye هم هست. این استودیو بازی Weird West را ساخت و در حال حاضر روی ساخت یک بازی نقش‌آفرینی علمی‌-تخیلی اول‌شخص با حال‌و‌هوای رترو کار می‌کند که از بازی Dishonored الهام گرفته و قرار است توسط NEOWIZ منتشر شود. این اولین باری نیست که کولانتونیو به مایکروسافت حمله می‌کند. وی سال گذشته هم پس از تعطیلی Arkane Austin، استودیوی سابقش، به شدت از این شرکت انتقاد کرده بود.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با بازی‌ها و سایر اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد گیم‌پس مایکروسافت چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *