امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۱۹:۳۹

سال 2026 شاهد افزایش قیمت چشمگیر کارت‌گرافیک‌های انویدیا و AMD خواهیم بود

انتظار می‌رود NVIDIA و AMD در ماه‌های آینده قیمت کارت‌گرافیک‌های خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند؛ به‌طوری‌که طبق گزارش‌ها، قیمت مدل پرچم‌دار RTX 5090 شاید به حدود 5000 دلار برسد!

قبلاً گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد AMD و NVIDIA قصد دارند در ماه‌های آینده قیمت کارت‌گرافیک‌ها را بالا ببرند. حتی نشانه‌هایی از این افزایش قیمت برای سه‌ماهه اول سال 2026 دیده می‌شد. این موضوع می‌تواند بازار اسمبل کامپیوترهای گیمینگ (DIY) را بیش از پیش دچار مشکل کند. به نظر می‌رسد ساختار قیمت‌گذاری در طیف گسترده‌ای از کارت‌گرافیک‌های مصرفی، پیچیده‌تر و نامنظم‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه فناوری کره‌ای Newsis و به نقل از منابع صنعتی، بار دیگر اعلام شده که افزایش قیمت حافظه DRAM باعث بالا رفتن قیمت نه‌تنها کارت‌گرافیک‌های مصرفی، بلکه کارت‌گرافیک‌های دیتاسنتری NVIDIA و AMD می‌شود. جدیدترین اطلاعات نشان می‌دهد AMD شاید از ژانویه 2026 افزایش قیمت را آغاز کند که با گزارش‌های قبلی هم‌خوانی دارد، در حالی‌ که NVIDIA احتمالاً از فوریه 2026 قیمت‌ها را بالا ببرد.

این افزایش قیمت عمدتاً نسل فعلی محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از جمله سری RTX 50 با معماری «Blackwell» از NVIDIA و سری Radeon RX 9000 با معماری «RDNA 4» از AMD. این افزایش به‌صورت تدریجی انجام می‌شود و از ژانویه یا فوریه 2026 شروع شده و هر ماه با رشد بیشتری ادامه خواهد یافت.

بررسی کارت گرافیک AORUS RTX 5070 TI MASTERدر ماه‌های اخیر، قیمت بسیاری از کارت‌گرافیک‌ها به زیر قیمت رسمی (MSRP) سقوط کرده بود، اما این موضوع عمدتاً به دلیل تخفیف‌های مناسبتی و فروش‌های ویژه تعطیلات بود. در ماه‌های آینده، انتظار می‌رود پرچم‌دار NVIDIA یعنی GeForce RTX 5090 با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو شود و قیمت آن تا حدود 5000 دلار آمریکا بالا برود. این کارت گرافیک در ابتدا با قیمت 2000 دلار عرضه شده بود، که به معنای افزایش 2.5 برابری نسبت به قیمت رسمی اولیه است.

به نقل از یکی از منابع داخلی صنعت، هزینه‌های تولید کارت گرافیک تنها از بخش حافظه، بیش از 80 درصد افزایش یافته! همچنین باید به گزارش‌های اخیر اشاره کرد که ادعا می‌کنند NVIDIA در حال کاهش تولید کارت‌گرافیک‌های GeForce RTX 5060 Ti و GeForce RTX 5070 است.

البته این موضوع کاملاً دقیق نیست. در واقع، تولید چیپ‌های مورد استفاده در این کارت‌ها همچنان در وضعیت عادی قرار دارد و عرضه آن‌ها هم مشکلی ندارد. آنچه در حال رخ دادن است این است که بخش بزرگی از این عرضه توسط کارخانه‌های سفارشی هوش مصنوعی در بازارهای آسیایی خریداری می‌شود.

RX 9070 XTاین کارخانه‌ها کارت‌گرافیک‌های مصرفی را برای کاربردهای مرتبط با هوش مصنوعی تغییر می‌دهند. تعداد زیادی فروشنده شخص ثالث وجود دارند که هزاران کارت گرافیک سفارشی با طراحی فن دمنده (Blower) از مدل‌های RTX 5060 Ti ،RTX 5070 ،RTX 5070 Ti و RTX 5080 را عرضه می‌کنند. این روند مدتی هست که ادامه دارد.

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. طبق گزارش‌ها، کارت‌‌گرافیک‌های RTX 4080 و RTX 5080 هم نسخه‌های دست‌کاری‌شده با حافظه دوبرابری (32 گیگابایت VRAM مخصوص هوش مصنوعی) دارند که توسط همین افراد به بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند. در مجموع، به نظر می‌رسد سال 2026 سالی ناامیدکننده برای گیمرها و افرادی باشد که قصد ارتقای سیستم‌های خود را دارند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد افزایش قیمت کارت‌گرافیک‌های NVIDIA و AMD چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *