آیا کارت گرافیک GTX 1070 همچنان برای بازی کردن مناسب است؟ بررسی میدانی

انویدیا در حال حاضر با بازار بدون رقابت در زمینه برترین پردازنده های گرافیکی، یکه تازی می کند. در زمان معماری پاسکال تقریبا همه چیز به نفع انویدیا بود اما در زمان تورینگ ها و تورینگ های بی RT، قرمز پوشان AMD با کارت های سری RX 5700 توانستند تا حد زیادی رقیب را خشمگین کنند. در حال حاضر تمام کارت های جدید انویدیا و AMD آماده میزبانی از تمام بازی های روز در روزلوشن 1080 و 1440 پیکسل هستند. اما سوال اینجاست که آیا کارت های پاسکال مخصوصاً کارت گرافیک GTX 1070 همچنان توان رقابت با تورینگ های انویدیا و 7 نانومتری های AMD را دارد یا نه؟

کارت گرافیک GTX 1070 در روزهای اولیه معرفی از محبوبیت بالایی برخوردار بود. کارتی با قدرت بالا و شخصی سازی های مختلف از سوی شرکای انویدیا که با قیمت کمتر از GTX 1080 می توانست به خوبی از عهده نیاز کاربران و گیمرها برآید. در سالهای گذشته، مانیتورها و تلویزیون های 4K خیلی باب نبود اما با گسترش فروش این نمایشگرها، کم کم نیاز به کارت گرافیکی قدرتمند تر احساس شد. البته نگارنده قبل از تهیه کارت GTX 1070 هم از تلویزیون 4K استفاده می کرد و تمام استفاده های روزمره و بازی ها تنها با تلویزیون 4K انجام می شد.

در مدت زمان بین 3 تا 4 سال، بازی کردن، بنچمارک های مختلف، تماشای فیلم، تولید محتوا و رندرینگ تنها با این کارت انجام شد. همانطور که در جریان هستید کارت گرافیک سیستم تست رسانه بنچیمو همچنان کارت GTX 1070 است. البته این بدان معنی نیست کارتی قوی تر از GTX 1070 نداریم، در این مدت تغییرات مختلف در بازار و افزایش شدید قیمت ها باعث شد تا کارتی که تنها با قیمت 1 میلیون 800 هزار تومان خریداری شده بود، اکنون با افزایش 4 برابری روبرو شود. کارت گرافیک GTX 1070 شاید نسبت به کارت های RTX انویدیا و RX 5700 شرکت AMD ضعیف تر باشد اما همچنان می توان بروی قدرت آن برای انجام بازی ها حساب باز کرد.

کارت مورد نظر Inno3D iChill GTX 1070 X4 است. کارتی که در زمان ورود با استقبال کمی روبرو شد اما در تست هایی که شخصاً بروی کارت های مختلف در آن زمان انجام دادم، کمتر کارتی از سری GTX 1070 توان رقابت با این کارت را دارد. خنک کننده ای متشکل از 3 فن که سرعت چرخش کمی دارند و احساس می شود که قدرت خنک کنندگی کمی دارند اما استفاده بجا از فن ها و البته فن چهارم که مستقیماً به VRM متصل است باعث می شود تا با کارتی خنک روبرو باشید. کیفیت بالای قطعات استفاده شده، رم های سامسونگ و بدنه ای که به راحتی حرارت پردازنده گرافیکی و مدار قدرت را دفع می کند از ویژگی های این کارت است.

کارت گرافیک GTX 1070 از سیلیکون 16 نانومتری GP104 با 7200 میلیون ترانزیستور، تعداد 1920 واحد پردازشی، فرکانس پایه 1620 مگاهرتز، مقدار 8 گیگابایت حافظه GDDR5 با رابط 256 بیتی و پهنای باند 236.3 گیگابایت در ثانیه استفاده می کند. لازم به ذکر است که اگر از مانیتور و تلویزیون 4K برای بازی کردن استفاده می کنید، باید کارت شما از حداقل 6 گیگابایت رم استفاده کند. این مقدار شاید برای تصویر گرفتن بسیار زیاد باشد اما برای بازی کردن حتی نسبت به 6240 مگابایت رم هم کم است (این مقدار حافظه تصویری برای این رزولوشن کافی است اما عالی نیست). کارت GTX 1070 با 8 گیگابایت رم و قدرت پردازشی مناسب می تواند از پس بازی ها در رزولوشن 4K برآید. اما نکته مهم در مورد کارت گرافیک Inno3D iChill GTX 1070 X4، پتانسیل بالای آن در اورکلاک پردازنده گرافیکی است. به طوری که می توانید به راحتی فرکانس کاری این کارت را به بالاتر از 2020 مگاهرتز برسانید.

طبق بنچمارک ها و امتیازات به دست آمده، بیشتر بازی ها با فریم ریت خوبی اجرا می شوند اما بازی مانند Shadow of the Tomb Raider در دقت 4K با این کارت در بهترین حالت 47 فریم می دهد این در حالی است که میانگین فریم ریت این بازی در رزولوشن 4K برابر با 29 فریم در ثانیه است که مقدار عالی برای این دقت نیست. هرچند با پردازنده و رم بهتر می توان این فریم ریت را بیشتر کرد.

البته لازم به ذکر است که چشم انسان به فریم ریت های زیر 29 و 24 فریم در ثانیه حساس تر است و به سرعت متوجه روان نبودن تصویر و بازی می شود پس باید بگوییم که GTX 1070 در بدترین شرایط لب مرز تصویر کند قرار می گیرد. همانطور که در امتیازات به دست آمده در آتلیه بنچیمو مشاهده می شود، این کارت همچنان ارزش خرید بالایی دارد و می تواند به راحتی از پس بازی ها در رزولوشن های مختلف بر آید.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟