انتظار میرود اینتل با معرفی نسل جدید پردازندههای دسکتاپی Nova Lake-S خود، به سوکت جدیدی با نام LGA 1954 کوچ کند.
سوکت LGA 1851 اینتل سال 2024 با پردازندههای Arrow Lake-S Core Ultra Series 2 معرفی شد. این سوکت در مادربردهای جدید سری 800 استفاده شد و علیرغم انتظارات زیاد از این خانواده پردازندهها، نتواست انتظارات را در بخش گیمینگ برآورده کند.
با این حال، در زمینه چند هستهای و بهینهسازی مصرف انرژی در خط دسکتاپ پیشرفتهایی داشت. همچنین گفته شده که اینتل در حال کار روی بهروزرسانیهای جدیدی برای خانواده Arrow Lake-S است که شامل بهبودهایی در پردازش عصبی و قابلیتهای دیگر میشود. اما به نظر میرسد پس از آن، این شرکت دوباره به سمت سوکت جدیدی برود.
طبق اسناد حمل کالا، به نظر میرسد که اینتل در حال آمادهسازی سوکت جدیدی باشد که قرار است توسط پردازندههای نسل بعدی دسکتاپ خود با کد Nova Lake-S استفاده شود. این خانواده پردازنده، جانشین Arrow Lake خواهد بود و انتظار میرود در نیمه دوم سال 2026 وارد بازار شود.
در مورد Nova Lake، گزارشها حاکی از آن است که اینتل قصد دارد تعداد هستهها، هم هستههای P و هم هستههای E را به طور قابل توجهی افزایش دهد. شایعات فعلی نشان میدهد که این پردازندهها احتمالاٌ تا 16 هسته P و 32 هسته E داشته باشند و این پردازندهها هم برای دسکتاپ و هم لپتاپ عرضه خواهند شد.
توجه داشته باشید که هنوز به طور رسمی مشخص نیست کدام سوکت برای پردازندههای Nova Lake-S استفاده خواهد شد، اما در هر حال رفتن اینتل به سمت سوکت جدید بعد از دو نسل جالب است. علاوه بر Nova Lake، احتمالاً نسل بعدی آن، یعنی Razer Lake، هم از سوکت جدید LGA 1954 استفاده خواهد کرد. این سوکت احتمالاً با مادربردهای چیپست سری 900 سازگار باشد و در پردازندههای Nova Lake-S تحت برند Core Ultra Series 4 عرضه شود، چراکه Core Ultra Series 3 برای پردازندههای Panther Lake که تنها برای لپتاپها عرضه میشود، در نظر گرفته شده است.
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد پردازندههای دسکتاپی Nova Lake-S اینتل چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.