تاخیر در عرضه پردازنده های 7 نانومتری اینتل Ponte Vecchio : یک سال انتظار بیشتر!

تاخیر در عرضه پردازنده های 7 نانومتری اینتل Ponte Vecchio : یک سال انتظار بیشتر!

گرفتار شدن اینتل در لیتوگرافی 14 نانومتری سبب اعتراض گسترده کاربران شده و اینتل پس از تلاش متعدد برای تولید پردازنده های 7 نانومتری Ponte Vecchio ، خبری در خصوص تاخیر یک ساله در عرضه آنها منتشر کرده است. به این ترتیب اینتل فرصت کافی برای تولید انبوه تراشه های 10 نانومتری در اختیار خواهد داشت و پس از آن نیز به استقبال پردازنده های 7 نانومتری خواهد رفت.

اینتل اعلام کرده که پردازنده های موبایل Tiger Lake و پردازنده های دسکتاپ Ice Lake-SP بر پایه فناوری ساخت 10 نانومتری طبق برنامه ریزی قبلی در سال 2020 معرفی و روانه بازار می شوند، اما تا یک سال آینده خبری از پردازنده های 7 نانومتری Ponte Vecchio نخواهد بود.

اینتل قصد دارد تا پردازنده های نسل یازدهم موسوم Rocket Lake را با استفاده از فناوری ساخت 14 نانومتری روانه بازار کند و این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. محصولاتی سری راکت لیک از ساختار هسته های Cypress Cove بهره خواهند برد و آخرین نسل از پردازنده های 14 نانومتری این کمپانی به شمار می روند. پس از آن تا پایان سال 2020 نوبت به معرفی محصولات 10 نانومتری خواهد رسید تا پس از سال های شاهد پیشرفت اینتل در زمینه لیتوگرافی باشیم.

در نیمه دوم سال 2021 نیز شاهد معرفی پردازنده های تجاری Sapphire Rapids به عنوان گزینه های اختصاصی برای سیستم های ورک استیشن قدرتمند خواهیم بود. اینتل به منظور توسعه سریع تر پردازنده های مرکزی خود در بخش لیتوگرافی، تصمیم به انتقال خط تولید پردازنده های گرافیکی خود به کمپانی ثالث گرفته تا تمام تمرکز خود را معطوف به CPU و ارتقای فناوری ساخت آن کند.

به نظر می رسد که وجود پروژه های متعدد همزمان در کمپانی اینتل سبب تاخیر در عرضه پردازنده های 7 نانومتری Ponte Vecchio و سایر محصولات آینده نگرانه این کمپانی شده و آنها در تلاشند تا با کمک گرفتن از سایر تولید کنندگان انبوه تراشه، به روند رو به رشد خود در سال های گذشته باز گردند.

آماده سازی کارخانه و خط تولید برای تولید پردازنده های جدید، پروسه ای زمان بر و حساس است که اینتل باید طبق برنامه و با حوصله فراوان، آن را به اتمام برساند و از این رو پیش بینی می شود که پردازنده های 7 نانومتری Ponte Vecchio در سال 2023 وارد بازار شوند. پیش از این اعلام شده بود که فناوری ساخت 7 نانومتری در سال 2022 به صورت رسمی توسط اینتل معرفی خواهد شد، اما تاخیر یک ساله می تواند وضعیت را به طور کامل به سود AMD تغییر دهد.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد