IPS Glow و Backlight Bleeding : هاله‌هایی عجیب حتی در صفحه‌نمایش‌های نو

تلویزیون، مانیتور کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدیدی خریده‌اید و هاله‌های غیرمنتظره‌ای روی تصویر آن‌ها می‌بینید و به این خاطر نگران و شوکه شده‌اید؟ با بنچیمو همراه باشید تا متوجه شوید جریان از چه قرار است.

دنیای عجیبی شده است. سال‌ها قبل با وجود کیفیت کم صفحه‌نمایش‌ها خوش‌حال بودیم نمایشگری داریم که با آن از فیلم و بازی لذت عمیقی می‌بریم. حالا دیگر آن زمان‌ها گذشته و همه حساسیم که صفحه‌نمایشمان در بهترین کیفیت و بدون هیچ ایرادی باشد. در میان مشکلات مربوط به نمایشگرها دو مشکل یعنی IPS Glow و Backlight Bleeding از رایج‌ترین و عجیب‌ترین مشکلات هستند. این مشکلات زمانی که صفحه رنگ سیاه را نمایش می‌دهد بیشتر نمایان می‌شوند. اما دلیل آن‌ها چیست؟ همراه ما در بنچیمو باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

Backlight Bleeding

Backlight Bleeding به عدم توزیع یکنواخت نور پس‌زمینه صفحه نمایش مربوط می‌شود که باعث شکل‌گیری قسمت‌های نورانی یا سفید روی صفحه می‌شود که این حالت به خصوص در تصاویر تاریک یا سیاه اتفاق می‌افتد. این مشکل بیشتر در لبه‌ها و گوشه‌های صفحه قابل مشاهده است. backlight bleed به دلیل مونتاژ اشتباه پنل LCD و نور پس‌زمینه رخ می‌دهد که هماهنگی کاملی با یکدیگر ندارند. این مشکل هنگامی شدیدتر می‌شود که فشاری به پنل اعمال شود و باعث تولید فضای خالی بین لبه‌ها و نور پشت زمینه شود. به غیر از این مورد، این مشکل می‌تواند در اثر فشار و ضربه‌های ناشی از حمل و نقل اشتباه ایجاد شود.

تجربه تماشای تصاویر شفاف و زنده با مانیتورهای کولرمستر

IPS Glow

اما مشکل دیگر یعنی IPS Glow پدیده‌ای است که در اکثر نمایشگرهای با کیفیت بالا با تکنولوژی IPS رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد نمایشگر دارای هاله‌هایی در گوشه‌ها یا لبه‌هایش است. IPS Glow به دلیل ویژگی‌های خود پنل به وجود می‌آید. مانیتورهای IPS دارای سامانه نورپردازی گسترده‌ای هستند که در پشت پنل نصب شده است. هنگام نمایش تصاویر تاریک یا سیاه در محیطی تاریک، نور پشت زمینه پخش می‌شود و باعث ایجاد اثر درخشش می‌شود.

هر دو مورد مشکلاتی هستند که گاهی روی اعصاب کاربران راه می‌روند. از این میان Backlight Bleeding طبیعی نیست و توصیه می‌شود که اگر نمایشگر در بازه‌ی تعویض قرار دارد آن را تعویض کنید و اگر گارانتی دارد از آن برای تعمیر استفاده کنید. ولی اگر با IPS Glow مواجه هستید نگران نباشید، چرا که این مشکل طبیعی است و تقریباً تمامی نمایشگرهای IPS درگیر این مشکل هستند. به گزارش کاربرانی که حتی نمایشگرهای گیمینگ گران‌قیمتی را خریداری کرده‌اند هم این مشکل را مشاهده کرده‌اند. بنابراین در این حالت نیازی به تعویض نمایشگر ندارید مگر اینکه درصد درخشش بسیار زیاد و غیرطبیعی باشد.

مانیتور جدید سامسونگ با کمک هوش مصنوعی به نرخ تازه‌سازی 360 هرتز دست یافت

2 راه حل برای شناسایی این مشکل

فضای اینترنت از اطلاعات درست و غلط در مورد این که چطور بفهمیم با IPS Glow یا Backlight Bleeding مواجهیم پر شده است که متاسفانه خیلی از آن‌ها جز گیج کردن خوانندگان کاری انجام نمی‌دهند. اینجا در بنچیمو ما دو راه بسیار ساده را به شما می‌گوییم تا متوجه شوید با کدام مشکل مواجه هستید.

راه اول این است که به آرامی و با احتیاط روی قسمت پرنورتر نمایشگر را با انگشتتان ماساژ دهید. اگر درخشش آن قسمت تغییر کرد و کم‌تر یا حتی بیشتر شد و برای مدت زیادی در همان حالت ماند شما با IPS Glow مواجه‌اید و اگر تغییری نکرد با Backlight Bleeding مواجه هستید. راه دوم که ساده‌تر هم هست این است که از زوایای مختلف به صفحه‌ی نمایشگر نگاه کنید. اگر قسمت پرنورتر محو شد با IPS Glow و اگر ثابت ماند با backlight bleed مواجه هستید.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

ACEMAGIC از مینی رایانه شبیه به جنگنده M2A Starship رونمایی کرد