چیپست 5G مدیاتک برای نسل بعدی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت معرفی شد

چیپست 5G مدیاتک از سوی تراشه ساز تایوانی برای گوشی های هوشمند خوش قیمت نسل بعد تدارک دیده شده است.

·        شبکه 5G برای همه

امسال شاهد معرفی موج اول گوشی های هوشمند سازگار با شبکه پرسرعت 5G بودیم. تعداد دستگاه های مجهز به تراشه های 5G امسال بسیار اندک بود. از آنجایی که تعداد کشورهای ارائه دهنده نسل جدید ارتباطات بسیار کم است، این اتفاق امری طبیعیست. ضمن اینکه فقط گران ترین گوشی های امسال از این قابلیت برخوردار شدند.

اما مدیاتک که به واسطه تراشه های مقرون به صرفه و با امکانات زیاد خود معروف است، در نظر دارد گوشی های خوش قیمت تر را نیز به چیپست 5G مجهز کند. به همین منظور مدیاتک اقدام به معرفی یک چیپست جدید سازگار با فناوری 5G در کامپیوتکس 2019 کرده است.

·        قدرتمند و ارزان: فرمول همیشگی مدیاتک

این تراشه با عملکرد مناسب و پشتیبانی از شبکه 5G، نسل جدید ارتباطات را به گوشی های هوشمند رده پائین تر میآورد. با این حال با یک چیپست ضعیف و کم قدرت روبرو نیستیم. چرا که مدیاتک از هسته پردازشی Cortex-A77 و پردازنده گرافیکی Mali-G77 در این چیپست استفاده کرده است. ARM به تازگی این تراشه های قدرتند را در کامپیوتکس امسال برای گوشی های سال 2020 معرفی کرده است.

محصولات مدیاتک غالبا در دستگاه های میان رده و ارزان قیمتی مانند نوکیا 5.1 پلاس و اوپو R15 استفاده میشوند که در این گونه محصولات قیمت حرف اول را میزند. از چیپست جدید این شرکت نیز انتظار عملکرد مناسب و راندمان بالا را داریم. هر چند بعید است که توان رقابت با چیپست های هم رده کوالکام در این چیپست وجود داشته باشد. مدیاتک تا قبل از پائیز چیپست 5G خود را در اختیار برخی از سازندگان قرار خواهد داد. بنابراین دستگاه های مجهز به این چیپست اوایل 2020 از راه خواهند رسید.

در حال حاضر، کوالکام برترین بازیگر فناوری 5G محسوب میشود یا بهتر است بگوئیم، تنها کمپانی کاملا فعال در این عرصه، فعلا فقط کوالکام است.  بعد از کوالکام، سامسونگ تنها تولیدکننده مودم های 5G محسوب میشود. اینتل نیز که انتظار میرفت در این زمینه با اپل همکاری داشته باشد، با توافق کوپرتینویی ها و کوالکام، از این کسب و کار خارج شد. حال مدیاتک نیز با پا گذاشتن به عرصه چیپست های 5G، تنور رقابت در این زمینه را داغ تر کرده است.

منبع: Engadget

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد