بررسی لپ تاپ MSI Creator Z16 / آنچه تولیدکنندگان محتوا می خواهند

در این چند سال هر محصول سخت افزاری و تکنولوژی محور ربطی به گیمرها داشته، اما کاربرانی مانند تولیدکنندگان محتوا انتظار دیگری از یک محصول تخصصی دارند. اگر نگاهی به لپ تاپ های موجود در بازار داشته باشید، بین 10 گزینه به سختی می توان یک گزینه غیر گیمینگ یا تخصصی را پیدا کرد. اما اکنون رسانه تخصصی بنچیمو یک پیشنهاد عالی برای تولیدکنندگان محتوا دارد و آن هم گزینه ای نیست جز Creator Z16 ام اس آی.

در واقع تنها نقطه مشترک بین گیمرها و تولیدکنندگان محتوا، نیاز به سخت افزار قدرتمند است. بجز سخت افزار، این دو نوع کاربر هیچ ربط دیگری با هم ندارند. گیمرها به نمایشگر سریع علاقه دارند و نمایش دقیق رنگ ها اهمیتی چندانی برایشان ندارد. در نمایشگرها به دلیل ساختار، هر چه رزولوشن کمتر باشد با رفرش ریت سریعتر روبرو هستید، این در حالی است که تولیدکنندگان محتوا، خصوصاً آنهایی که با رنگ سر و کار دارند، تنها به یک موضوع فکر می کنند: دقت بالا در رنگ ها و جزئیات.

به هر حال چند وقتی است که شرکت ها نیم نگاهی به تولیدکنندگان محتوا هم دارند تا محصول مناسب این گروه از کاربران را تولید کنند. شرکت تایوانی MSI سالها قبل، زیر برندی به نام Creator را به محصولاتش اضافه کرد تا تولیدکنندگان محتوا به سرعت بتوانند محصول مورد نیاز خود را در سبد محصولات این شرکت پیدا کنند. حال Creator چند نسلی است که در لپ تاپ های MSI دیده می شود. لپ تاپ هایی که با هدف بهترین خروجی تصویر و صدا، قابلیت حمل و نقل آسان، طراحی هنرمند پسند و سخت افزار قدرتمند راهی بازار می شوند.

نام Creator Z16 خود شامل چند نسل و چندین مدل لپ تاپ می شود اما روی سخن ما امروز با نسخه 16 اینچ لمسی مجهز به پردازنده Core i7-12700H اینتل و تراشه گرافیکی RTX 3060 لپ تاپی انویدیا است. حال بهتر است قبل از شروع بررسی نگاهی کوتاه به مشخصات این لپ تاپ داشته باشیم.

مشخصات MSI Creator Z16 A12UET

پردازنده
  • Core i7-12700H
  • 14 هسته – 20 رشته
  • نهایت فرکانس 4.7 گیگاهرتز
تراشه گرافیکی
  • RTX 3060 Laptop
  • 6 گیگابایت حافظه تصویری
  • GDDR6
  • 192 بیتی
  • 70 وات
رم
  • 16 گیگابایت
  • DDR5 4800
ذخیره سازی
  • 1 ترابایت
  • M.2 PCIe 4.0
بدنه
  • آلومینیوم و پلاستیک
  • وزن 2.2 کیلوگرم
نمایشگر
  • 16 اینچ لمسی
  • نسبت تصویر 16:10
  • رزولوشن 1600×2560
  • 120 هرتز
صدا
  • چهار اسپیکر

ویدیو به سبک بنچیمو

تهیه شده در آتلیه رسانه بنچیمو

موزیک : جواد مظفری / Music: Javad Mozaffari

مانند همیشه یک ویدیو به سبک بنچیمو برای شما در نظر گرفتیم تا شناخت بهتری نسبت به لپ تاپ MSI Creator Z16 پیدا کنید. در این ویدیو نکات کلیدی این لپ تاپ عنوان شده تا کاربرانی که زحمت مطالعه یک بررسی را به خود نمی دهند، از مشخصات محصول مورد نظر آگاه شوند.

طراحی و بدنه

وزن 2.2 کیلوگرم

طراحی مینیمال

بدنه فلزی

در برخورد اول اگر عاشق لپ تاپ های گیمینگ باشید، طراحی Creator Z16 چندان شما را جذب نمی کند اما اگر همین لپ تاپ را به یک معمار، هنرمند یا گرافیست نشان دهید، عاشقش می شود. طراحی Z16 ساده و به دور از زوایای خیره کننده است اما هر آنچه در موقع کار لازم دارید را در اختیار شما قرار می دهد. نمایشگر و نوع باز شدن آن (لولا)، موقعیت صفحه کلید، شبکه بالای نمایشگر و حتی تاچ پد عریض آن، نشان از سخت کوشی تیم طراحی دارد.

بدنه فلزی و خصوصاً لبه های CNC شده، لوکس بودن را در ذهن تداعی می کند. شاسی لپ تاپ به خوبی Z16 را در برابر پیچش مقاوم می سازد و البته تقسیم وزن بسیار خوبی را فراهم ساخته. در زمان باز کردن نمایشگر، خوشبختانه کف لپ تاپ بالا نمی آید. لپ تاپ با وجود سخت افزار قدرتمند، باریک طراحی شده و سعی شده تا سیستم خنک کننده طوری در این بدنه جای گیرد که بهترین عملکرد را ارائه کند. لولای دوگانه نمایشگر، در گوشه ها قرار گرفته تا پایداری هر چه بیشتر را تضمین کند. کیفیت ساخت لولاها هم بسیار عالی است و آنقدر توان دارند تا نمایشگر را حتی در زاویه 170 درجه به خوبی نگه دارد (نمایشگر 180 درجه زاویه باز شدن دارد).

با نگاهی به کف لپ تاپ، شبکه ها ابعاد بزرگتری دارند تا هوای خنک را با سرعت به فن ها برساند. در این بخش چهار پایه ضد لغزش دیده می شود تا حتی در سطوح صاف یا اریب، لپ تاپ همچنان پایدار بماند. همچنین دو اسپیکر هم در کنار پدهای ضد لغزش قرار گرفته تا صدای استریو با 4 اسپیکر را تکمیل کند. دلیل قرارگیری اسپیکر کنار پد این است که ضخامت پد در موقع قرارگیری لپ تاپ بروی سطوح، فاصله ای را برای خروجی صدا در نظر بگیرد تا از گرفتگی صدای اسپیکر جلوگیری کند. برای دسترسی به داخل بدنه هم نیاز است تا دو پیچ در وسط پنل کف را باز کرده و سپس پدهای ضد لغزش را از پنل جدا کنید تا دسترسی به پیچ های مخفی آسان شود. قطعا با این نوع طراحی متوجه شده اید که مانند بسیاری از لپ تاپ های جدید، باتری قابلیت جدا شدن ندارد.

ام اس آی سعی کرده تا پورت های ورودی و خروجی مدرنی را در لبه های Creator Z16 قرار دهد. در لبه سمت راست پورت Type-A USB3.2 Gen2 (با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه)، پورت Type-C Thunderbolt 4 که برای انتقال داده یا انتقال تصویر (به عنوان DP) استفاده می شود و درگاه کارت خوان Micro SD دیده می شود. در لپ تاپ های جدید، نبود درگاه کارت خوان یک چالش برای هنرمندان، گرافیست ها، تولیدکنندگان محتوا و عکاسان است زیرا اکثراً نیاز به این درگاه دارند، هرچند حافظه جانبی دوربین ها از نوع Micro SD نیست اما وجود این درگاه آن هم با سرعتی بسیار عالی (بیشتر از هر لپ تاپی که تست کردیم) خالی از لطف نیست.

لبه سمت چپ به پورت دوم Type-A USB3.2 Gen2، پورت دوم Type-C Thunderbolt 4، جک هیبریدی 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون و البته نشانگر شارژ باتری مجهز شده است. باید عنوان کنم اگر برای خروجی تصویر از پورت Type-C استفاده کردید و تصویر نمایشگر 16 اینچ لپ تاپ ناپدید شد، نترسید (این سبک اتصال اینچنین است). لازم به ذکر است در لبه های راست و چپ دو اگزوز خروجی هوای گرم طراحی شده، ولی باید بدانید در لبه پشت لپ تاپ هم دو اگزوز خروجی دیگر در نظر گرفته شده تا خروجی هوای گرم به سرعت انجام شود. این اتصالات در کنار Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه 5.2 سرعت بالا در ارتباط را به کاربر هدیه می دهد.

ام اس آی وزن Creator Z16 را 2.2 کیلوگرم اعلام کرده است که من 2196 گرم به دست آوردم (اصلاً همان 2.2). با نگاهی به رقبا، باید عنوان کرد که با لپ تاپی سنگین طرف نیستیم که البته با توجه به بدنه فلزی و نمایشگر 16 اینچ (مثل بسیاری 15.6 اینچ را 16 اعلام نمی کنم، واقعا 16 اینچ است) همین وزن را انتظار داشتم اما رقبایی سبکتر هم هستند که یا ساختار اینچنین ندارند یا نمایشگر کوچکتری دارند.

صفحه کلید و تاچ پد

عمق سفر مناسب

نورپردازی RGB MiniLED صفحه کلید

تاچ پد عریض

سنسور اثر انگشت

با وجود حک شدن نام SteelSeries بروی بدنه لپ تاپ، کار سختی نیست که بدانید صفحه کلید این لپ تاپ بهینه شده چه شرکتی است. صفحه کلیدی بدون کلیدهای عدد، اما با ابعادی بزرگ که حتی دست های بزرگ به راحتی می توانند نامه ای عاشقانه را به سرعت بنویسند. عمق سفر کلیدها کوتاه است به این معنی که با کمترین میزان فرورفتگی، عملیات تایپ آغاز می شود اما کمی نیاز به ضربه دارد تا تایپ های ناخواسته را تجربه نکنید. نور پس زمینه این صفحه کلید از نوع Mini LED است تا هر کلید به طور جداگانه مدیریت نورپردازی را دریافت کند. مدیریت نورپردازی هم با کلیدهای صفحه کلید انجام می شود یا می توانید از نرم افزار Mystic Light یا SteelSeries برای این مدیریت استفاده کنید.

مزیت نورپردازی Mini LED در کنار نرم افزارهای SteelSeries Engine 3 این است که شما حتی می توانید تصویری دلخواه را به عنوان نورپردازی در نظر بگیرید یا اکولایزر گرافیکی موزیک را در نورپردازی صفحه کلید مشاهده کنید (در ویدیوی بالا مشخص است). نرم افزارهای دیگری که SteelSeries بهینه کرده بیشتر مناسب گیمرها است تا تولیدکننده محتوا به همین دلیل به بقیه نرم افزارها نمی پردازم.

SteelSeries Engine3

تاچ پد استفاده شده در Creator Z16 عریض است و عملکرد یا بازخورد لمس خوبی دارد. همچنین پشتیبانی از فرمان های چند لمسی به خوبی در تاچ پد انجام می شود. اما ابعاد آن با 120 در 60 میلی متری نسبت به رقبا، کوچکتر است. این موضوع در کنار سوئیچ کلیک یکپارچه (جدا نبودن کلیک چپ و راست) کاربر را در دراز مدت خسته می کند. احتمالاً با وجود نمایشگر لمسی، ام اس آی نیاز ندیده تاچ پد بزرگتری برای این لپ تاپ طراحی کند.

سمت راست تاچ پد، سنسور اثر انگشت دیده می شود که یک ویژگی امنیتی خوب برای چنین محصولی است. ابعاد حسگر اثر انگشت خوب است و انجام فرآیند شناخت آن دو مرحله ای است تا شناخت بهتری نسبت به اثر انگشت کاربر پیدا کند.

صفحه نمایش

رزولوشن 1600×2560 پیکسل

پنل لمسی

پوشش 100 درصد DCI-P3

120 هرتز

وقتی در مورد محصول تخصصی برای تولیدکنندگان محتوا صحبت می کنیم، نبود یک نمایشگر دقیق و خوب بی فایده است. این دقیقاً نقطه قوت Creator Z16 نسبت به بسیاری از رقبای بازار است. در واقع اگر لپ تاپ های OLED و Mini LED را حذف کنیم، لپ تاپ Creator Z16 در اوج بهترین ها قرار دارد. نمایشگری 16 اینچ با نسبت تصویر 16:10 که چندان رایج نیست اما باعث شده در عرضی کم، ابعادی بزرگتر داشته باشید. این نمایشگر با رزولوشن 1600×2560 پیکسل، قادر به نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز است تا نه تنها تولیدکنندگان محتوا، بلکه گیمرها هم نگاهی به Creator Z16 داشته باشند.

زمانی که برای اولین بار با این لپ تاپ کار می کنید از نبود پوشش ضد انعکاس نمایشگر تعجب می کنید. دلیل نبود پوشش ضد انعکاس، لمسی بودن این پنل است (پوشش ضد انعکاس مانع لمسی شدن پنل می شود). در صورتی که تمایلی به لمسی بودن نمیاشگر ندارید می توانید مدل های غیر لمسی را با پوشش ضد انعکاس خریداری کنید. هرچند لمسی بودن پنل برای بعضی از گرایش های هنری یک مزیت به حساب می آید.

اما آنچه این لپ تاپ و نمایشگرش را خاص می کند، نمایش دقیق رنگ ها در آن است. ام اس آی عنوان می کند که در DCI-P3 پوشش رنگ 100 درصد است. به همین دلیل به سوی دستگاه تخصصی سنجش صفحه نمایش موجود در آتلیه بنچیمو می روم تا صحت این ادعا را بسنجم. بهتر است نگاهی داشته باشیم به عملکرد نمایشگر لپ تاپ Creator Z16 با دو لپ تاپ اخیر که بررسی کردیم.

در تست های انجام شده مشخص شد که در بخش نهایت روشنایی، لپ تاپ Creator Z16 با نهایت 377 نیت گزینه ای قابل قبول است که حتی با وجود نبود پوشش ضد انعکاس، باز هم می توان در محیط های نسبتاً روشن، محتوای نمایشگر را مشاهده کرد. کنتراست پنل IPS این لپ تاپ زیر 1000 بود که می تواند در ادیت ویدیو کمی دقت را کاهش دهد اما پوشش یکنواخت نور یا عملکرد عالی نور محلی در این نمایشگر، تا حدی این مشکل را برطرف می سازد.

اما مهمترین بخش، پوشش رنگ sRGB و DCI-P3 بود که هر دو 100 درصد پوشش را نشان دادند. در Adobe RGB پوشش به 100 درصد نرسید اما 95 درصد پوشش در این فضا تقریباً از هر لپ تاپ بازار بهتر است (بجز یکی دوتا). باز خورد لمس نمایشگر هم خوب است اما بهترین نیست. در مجموع بازخورد لمس لپ تاپ هایی در این سگمنت را نباید با گوشی یا تبلت مقایسه کرد. به هر حال وجود یک نمایشگر 16 اینچ لمسی با حساسیت خوب، می تواند تجربه کاربری شما را افزایش دهد، فقط یک دستمال مخصوص نمایشگر همیشه همراه داشته باشید، خصوصاً اگر مثل نگارنده دستان حساس یا همیشه خیس دارید.

سخت افزار

پردازنده 12700H

تراشه گرافیکی RTX 3060

16 گیگابایت رم DDR5

پردازنده i7-12700H اینتل یک گزینه 16 هسته ای با 20 رشته است که معماری هیبریدی اینتل باعث شده تا 6 هسته آن از خانواده Performance و 8 هسته آن از Efficient باشد. این پردازنده دارای نهایت فرکانس بوست 4.7 گیگاهرتز هسته های P و 3.5 گیگاهرتز هسته های E است. همچنین 24 مگابایت حافظه نهان یا کش به همراه توان حرارتی میانه 45 وات، حداقل 35 وات و حداکثر 115 وات، این تراشه موبایلی لپ تاپ را به گزینه مناسب برای بازی و رندر تبدیل کرده است. تراشه گرافیکی Iris Xe با فرکانس 1.4 گیگاهرتز و 96 واحد جریانی، قدرت کافی تنها برای خروجی گرفتن تصویر تا نهایت رزولوشن 8K را دارد.

گرافیک RTX 3060 لپ تاپ با تراشه GA106 استفاده شده در Creator Z16 از نوع 70 وات است. تراشه RTX 3060 لپ تاپ ها به 11 مدل از 60 تا 115 وات تقسیم می شوند. گزینه 70 واتی RTX 3060 یک تراشه گرافیکی با نهایت فرکانس اعلامی 1402 مگاهرتز است که اعداد به دست آمده در آتلیه بنچیمو فراتر از عدد اعلامی بود (همیشه فرکانس کاری کارت های انویدیا با فرکانس بوست اعلامی یکسان نیست). این تراشه گرافیکی با 3840 هسته، 120 واحد TMUs، تعداد 48 واحد ROPs، تعداد 30 هسته RT و 120 هسته Tensor عمل می کند که 6 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 با رابط 192 بیتی و پهنای باند 336 گیگابایت در ثانیه آن را همراهی می کند. تراشه گرافیکی استفاده شده در این لپ تاپ هم آماده رندر گرفتن و پیش رندرها در محیط نرم افزاری است و هم برای بازی گزینه مناسبی است.

در بخش رم شاهد استفاده از 16 گیگابایت رم از نوع DDR5 هستیم که با فرکانس 4800 مگاهرتز فعالیت می کند. تجربه ثابت کرده که 16 گیگابایت رم DDR5 چیزی مانند 8 گیگابایت رم DDR4 است. در مجموع یک نکته خیلی مهم در خصوص DDR5 ها است که باید بدانید (بر اساس تجربه). یا حداقل 32 گیگابایت رم DDR5 اسمبل کنید یا در کمترین حالت دو ماژول رم داشته باشید. با اینکه در این لپ تاپ هیچ کمبودی جدی احساس نشد، اما اگر همین لپ تاپ با 32 گیگابایت رم DDR5 به دستم رسیده بود، با نتایج متفاوت و بهتری روبرو می شدیم. پیشنهاد من به شما این است که اگر این لپ تاپ را خریداری کردید، حتما از فروشنده یا مرکز خدمات گارانتی بخواهید که یک ماژول 16 گیگابایت دیگر به مجموعه اضافه کند.

سالید یا SSD استفاده شده در Creator Z16 A12UET از ساخته های سامسونگ با ظرفیت 1 ترابایت (954 گیگابایت) است که با کد GXA7401Q شناخته می شود. این SSD با رابط PCIe 4.0، سرعت بسیار خوبی در انتقال داده داشت. در تست های انجام شده به عدد متوالی نزدیک 3000 مگابایت در ثانیه برای خواندن و سرعت متوالی 2125 مگابایت در ثانیه در بخش نوشتن دست یافتم که البته در زمان های غیر کاری حتی به سرعت های بالاتر هم رسیدم.

در این لپ تاپ قبل از هر کاری سعی کنید نرم افزار MSI CENTER PRO را دانلود کنید. پلتفرم های دیگری مانند MSI CENTER یا MSI CREATOR CENTER و حتی DRAGON CENTER با این لپ تاپ سازگار نیستند. این نرم افزار را نمی توانید از وب سایت MSI دانلود کنید و باید برای دریافت آن از مایکروسافت استور ویندوز اقدام کنید. به هر حال برای دستیابی به بهترین عملکرد وجود این نرم افزار الزامی است. تمام تست های گرفته شده در آتلیه رسانه بنچیمو با حالت High Performance این نرم افزار گرفته شده است.

تست های گیمینگ

سخت افزار مناسب اجرای بازی

اجرای بازی ها بروی این لپ تاپ با وجود سخت افزار قدرتمند و نمایشگر 120 هرتز لذت بخش است. همانطور که عنوان شد بهتر است بهترین عملکرد (High Performance) را از پلتفرم MSI CENTER PRO انتخاب کرده و مدیریت سرعت چرخش فن ها را به صورت دستی در داغ ترین نقطه پردازنده و تراشه گرافیکی بروی 100 درصد قرار دهید. تست های انجام شده با رزولوشن 1600×2560 پیکسل انجام شده و سعی کردم تنظیمات گرافیکی بازی ها بروی HIGH و ULTRA آزمایش شود.

نگاهی به داخل بدنه

خنک کننده سه فن

باتری 90 وات ساعت

با باز کردن پنل کف لپ تاپ به اجزا داخلی دست می یابید. البته همین باز کردن پنل کف، خود داستان ها دارد که پیشنهاد می دهم یا با وسایل کامل و تخصصی این کار را انجام دهید یا به شخصی حرفه ای بسپارید. اولین و تنها پیشنهاد من به شما این است که در ابتدا پنل های ضد لغزش را از پنل کف جدا کنید تا پیچ های مخفی را پیدا کنید.

به دلیل باریک بودن بدنه، ام اس آی سعی کرده تا با سه فن و هیت پایپ های متصل به تراشه ها و در نهایت هیت سینک های جانبی، حرارت پردازنده و تراشه گرافیکی را دور کند. همانطور که در توضیحات بدنه اشاره کردم، ما با چهار اگزوز خروجی طرف هستیم و شبکه ورودی هوای خنک هم ابعاد بزرگی دارد. تنها باید به این نکته توجه کنید که یا از کول پد استفاده کنید و یا لپ تاپ را بروی سطحی صاف قرار دهید تا خنک بودن قطعات و پایداری در بار کاری تضمین شود.

شاید بتوان گفت یکی از مشکلات این طراحی، دسترسی سخت به قطعات قابل تعویض است. شاید با برداشتن پنل کف به درگاه M.2 و درگاه شبکه بی سیم دسترسی سختی داشته باشید اما برای تعویض ماژول های رم، تمام قطعات اصلی مانند برد و اتصالات آن باید جدا شود تا بتوانید رم را تعویض یا ارتقاء دهید.

در طول تست و در زمان بیکاری فن ها خاموش و بی صدا هستند با افزایش بار کاری نویز فن ها کمی شنیده می شود اما اصلاً مشخص نیست کدام فن شروع به حرکت کرده. در نهایت با نهایت بار کاری یا در گیم پلی های سنگین، فن ها به نهایت سرعت چرخش خود می رسند. در این حالت صدای فن ها به راحتی شنیده می شود اما نویز آنقدر زیاد نیست که تمرکز شما را از بین ببرد. با تست های انجام شده، نویز فن ها، چیزی در حدود 53 تا 55 دسی بل است که می تواند در صدای پس زمینه خیابان گم شود.

در زمان بیکاری بدنه لپ تاپ هم نسبتاً خنک است اما باید توجه داشت که ما با یک لپ تاپ بدنه فلزی روبرو هستیم، پس خود را آماده کنید برای حس کردن گرما بروی بدنه. با افزایش بار کاری و گذشت چند تست، بالای بدنه به سمت نمایشگر گرما را بسیار منتشر می کند. دمای بدنه در زمان بیکاری در داغ ترین بخش بین 32 تا 37.5 درجه سانتی گراد است که دمای خوبی است اما با افزایش بار کاری داغ ترین نقطه بدنه 56.5 درجه سانتی گراد را نشان می دهد.

دمای لپ تاپ MSI Creator Z16 در بیکاری و بار کاری کم

 

دمای لپ تاپ و منبع تغذیه MSI Creator Z16 در بار کاری زیاد

منبع تغذیه 180 واتی Creator Z16 برای سخت افزار انتخابی گزینه مناسبی است هرچند در این میان اما و اگرهایی وجود دارد. با اینکه تراشه گرافیکی RTX 3060 یک نمونه 70 واتی است اما گاه توان مصرفی آن بیش از توان اعلامی است و پردازنده 12700H هم نیاز بالایی به توان مصرفی دارد. با این وجود ممکن است گاهی منبع تغذیه بیش از 180 وات در یک پیک کوتاه جریان وارد کند یا همیشه در بار کاری کامل خود قرار گیرد (این یک ایراد نیست). منبع تغذیه با بدنه پلاستیکی با کیفیت ساخت خوب برای این سری در نظر گرفته شده. در زمان اتصال و بار کاری، منبع تغذیه تا دمای 50 درجه سانتی گراد (شاید کمی هم بیشتر) افزایش حرارت دارد که حرارت قابل قبولی است.

صدای خروجی و وبکم

4 اسپیکر 

ساخته شده توسط Dynaudio

وبکم ناامید کننده

چهار اسپیکر استریو 2 وات از ساخته های شرکت معتبر Dynaudio این لپ تاپ را همراهی می کند. اسپیکرها در مکانی قرار گرفته اند که در هر سمتی صدای آن به وضوح شنیده شود. دو ووفر و دو توییتر برای صدایی شفاف آماده به کار هستند. خروجی صدا در فرکانس های میانه و بالا به خوبی صورت می گیرد اما با وجود ووفر، خبری از بیس های دوست داشتنی نیست. این موضوع باعث می شود تا در فیلم ها، تدوین ها، بازی و مکامه صوتی، صدایی بسیار واضح را بشنوید. جدا از این موارد حجم صدای خروجی بسیار عالی است به طوری که در بیشترین حجم صدا به عدد خیره کننده 93.5 دسی بل رسیدم که بسیار قابل تحسین است.

وبکم استفاده شده تنها برای برقراری ویدیو کال مناسب است. اگر به دنبال کیفیت بالا یا استریم هستید، حتما یک وبکم با کیفیت تهیه کنید و روی این وبکم حساب باز نکنید. نادیده گرفتن کیفیت وبکم مانند تمام لپ تاپ های موجود در بازار در این لپ تاپ هم همچنان برقرار است. شاید بتوان گفت در بازاری که تنوع مدل های مختلف لپ تاپ در آن بسیار است کمتر از تعداد انگشتان یک دست می توان لپ تاپی با وبکم خوب پیدا کرد.

باتری

باتری 90 وات ساعت

5922 میلی آمپر ساعت

لپ تاپ Creator Z16 در بخش باتری می تواند یک مدعی در بازار باشد. طول عمر بالای باتری با هر بار شارژ، زمان خوبی را ارائه می کند. باتری در صورت استفاده روزمره بدون اتصال Wi-Fi، فعال کردن حالت پرواز ویندوز و روشنایی متوسط نمایشگر، می تواند حدود 12 ساعت پاسخگو باشد. با فعال شدن Wi-Fi این عدد به حدود 10 ساعت می رسد. البته در کارهای سنگین مانند رندر و بازی پیشنهاد می کنیم حتما منبع تغذیه را به لپ تاپ متصل کنید تا هم عمر باتری وسط کار شما را عصبی نکند و هم نهایت عملکرد قطعات را دریافت کنید. باتری استفاده شده از نوع 90 وات ساعت 15.2 ولت با ظرفیت 5922 میلی آمپر ساعت به صورت تیپیکال است. اگر کمی سطح میانه را در نظر بگیریم ظرفیت 5700 میلی آمپر ساعت 86.6 وات ساعت را باید انتظار داشت. باتری هم از نوع ثابت و غیر قابل جدا شدن است.

پست های مرتبط

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

8 نظرات

محمد دی 26, 1401 - 11:12 ق.ظ
عجب بررسی خفنی دست مریزاد جناب مظفری
جواد مظفری دی 26, 1401 - 11:17 ق.ظ
ممنونم
علی بهرامی دی 26, 1401 - 11:13 ق.ظ
لپ تاپ جذابی هست اما نبود پوشش مات کمی واسه من مشکله
جواد مظفری دی 26, 1401 - 11:17 ق.ظ
نهایت روشنایی نمایشگر تا حدی جبران می کنه این موضوع رو
کاظم خان دی 26, 1401 - 11:13 ق.ظ
استاد مظفری مثل همیشه عالی و کامل رودست ندارید
جواد مظفری دی 26, 1401 - 11:18 ق.ظ
لطف شماست
کلمانیان دی 26, 1401 - 11:14 ق.ظ
عاشق این دوربین حرارتی تون هستم کلا تنها رسانه هستید که اینقدر جذاب بررسی می کنید
جواد مظفری دی 26, 1401 - 11:18 ق.ظ
بالاخره یک تفاوتی باید بین مترجم و متخصص باشه :)
دیدگاه بگذارید