امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۰۴:۰۴

درگیری بین انویدیا و آنتروپیک همچنان ادامه دارد !

روابط جنسن هوانگ (مدیرعامل انویدیا) و داریو آمودی (مدیرعامل شرکت آنتروپیک) چندان دوستانه نیست و با توجه به اظهارنظرهای اخیر آن‌ها، به نظر می‌رسد این اختلافات ادامه دارد.

جنسن هوانگ معمولاً فردی آرام و بی‌حاشیه است و به ندرت وارد درگیری‌های علنی می‌شود. اما وقتی بحث مخالفت با آنتروپیک به میان می‌آید ظاهراً برایش استثنایی وجود دارد. هر دو مدیرعامل برجسته حوزه هوش مصنوعی به انتقاد از دیدگاه‌های یکدیگر درباره آینده این فناوری پرداخته‌اند. جنسن ادعا کرده که شرکت آنتروپیک می‌خواهد فقط خودش از فرصت‌های هوش مصنوعی بهره ببرد، در حالی که آمودی فکر می‌کند صحبت‌های مدیرعامل انویدیا اغراق‌آمیز و بی‌اساس است.

در پادکست «Big Technology» که توسط رسانه Business Insider بازتاب یافت، آمودی در واکنش به صحبت‌های قبلی جنسن گفت:

من هرگز چنین چیزی نگفتم. این دروغی عجیب و بی‌سابقه است. حرف‌هایی که او زده دقیق هستند، اما در عین حال واقعاً گزاف و اغراق‌آمیزند.

برای درک بهتر ماجرا، باید بدانید که جنسن هوانگ قبلاً گفته بود آنتروپیک فکر می‌کند هوش مصنوعی تمام مشاغل را از آن خود خواهد کرد و فقط این شرکت باید از بازار سود ببرد. چند ماه پیش هم آنتروپیک انویدیا را متهم کرده بود که تراشه‌های هوش مصنوعی را به‌طور غیرقانونی از طریق بار خرچنگ‌ها و روش‌های مشکوک دیگر به چین قاچاق می‌کند که این کار ناقض قوانین صادراتی ایالات متحده به حساب می‌آید. انویدیا هم در پاسخ، این اتهامات را بی‌اساس خواند.

Anthropicجنسن هوانگ همچنین گفته بود آنتروپیک به مدل‌های بسته (closed-source) علاقه دارد و فکر می‌کند هوش مصنوعی آن‌قدر خطرناک است که فقط خودش باید آن را توسعه دهد. اما داریو آمودی اخیراً تأکید کرده که مدل‌های شرکت او به شکلی طراحی شده‌اند که همه بتوانند از مزایای هوش مصنوعی بهره‌مند شوند و اگر مدل‌های ناایمن را ترویج کنیم، در نهایت همه بازنده خواهند بود. او همچنین ادعا کرده که صحبت‌های جنسن «کاملاً بی‌پایه و از روی سوء‌نیت» است.

من هرگز نگفتم که فقط شرکت ما باید این فناوری را بسازد. این یک تحریف عجیب و بدبینانه از واقعیت است.

اگرچه اختلاف نظر بین شرکت‌ها چیز جدیدی نیست، اما برای انویدیا، چنین تنشی تا این حد کم‌سابقه به نظر می‌رسد. بخش بزرگی از این اختلاف به فلسفه‌های متفاوت آن‌ها برمی‌گردد: آنتروپیک بیشتر به مدل‌های بسته (به ویژه در مورد خانواده مدل‌های کلود/Claude) تمایل دارد، در حالی که جنسن هوانگ حامی دسترسی آزاد‌تر به هوش مصنوعی است. همچنین رقابت بر سر سخت‌افزارهای هوش مصنوعی هم وجود دارد، چراکه آمازون در حال توسعه تراشه‌های اختصاصی خود با نام Trainium است که مستقیماً با محصولات انویدیا در رقابت قرار می‌گیرند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد درگیری انویدیا و آنتروپیک چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *