با گذرگاه PCI-E 4.0 در مادربردهای قبل از X570 خداحافظی کنید!

شرکت AMD با پلتفرم Ryzen 3000 و به همراه معرفی مادربردهای X570 برای اولین بار در جهان گذرگاه PCI-E 4.0 را ارائه کرد. این گذرگاه هرچند که در بخش هایی مانند کارت گرافیک کارایی چندانی ندارد، اما برای ذخیره سازهای SSD یک گزینه ایده آل با پهنای باند بیشتر بود.

سازندگان مادربرد که متوجه امکان ورود PCI-E 4.0 با بروزرسانی سطح بایوس به مادربردهای قدیمی تر AM4 مانند X470 و B450 شده بودند، با هماهنگی AMD بروزرسانی هایی را منتشر کرده و این قابلیت را به چند نمونه از مادربردهای پیش از X570 وارد کردند.

متاسفانه AMD با بازی کردن با کاربران خود، در آن زمان امکان ورود PCI-E 4.0 به مادربردهای قبل از X570 را داده اما ناگهان اعلام کرد که تمامی سازندگان مادربرد از جمله ASUS، Gigabyte و Biostar باید به سرعت این ویژگی را از بردهای خود حذف کنند. دلیل AMD هم آن بود که سازندگان مادربرد باید برای استفاده از این باس در مادربردهای خود، اقدام به دریافت مجوز نمایند که کاری پیچیده و نسبتا دشوار است.

با این وجود انتقاد های بسیاری به سمت AMD سرازیر شده و این شرکت تمام سعی خود را به کار گرفت تا این مسئله به دور از چشم رسانه ها، به سرعت فراموش شود. حال AMD اعلام کرده است که روند حذف PCI-E 4.0 از مادربردها باید سریعاً آغاز شده و ایسوس هم در بروزرسانی جدید سطح بایوس خود، این قابلیت را از مادربردهایی مانند ROG Strix X470-I Gaming، Crosshair VI Hero و Crosshair VII Hero حذف کرده است.

کاربران با نصب بروزرسانی Comb PI 1.0.0.3 Patch AAB، عملاً پشتیبانی از گذرگاه PCI-E 4.0 را از دست خواهند داد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟