سرعت 7 گیگابایت در ثانیه را برای SSD باور دارید؟ کنترلر PS5018-E18 وارد می شود

با کاهش قیمت حافظه‌های SSD و افزایش ظرفیت آنها، خرید درایوهای HDD یا همان هارد دیسک‌های سنتی، روز به روز در حال افول است؛ یکی از مهمترین پارامترهای یک درایو SSD، سرعت بالای آن به نسبت حافظه‌ای HDD است؛ حال اگر این سرعت به 7 گیگابایت در ثانیه برسد چه؟ سرعتی که تا پیش از این تنها با RAID به‌دست می‌آمد، حالا به سادگی در یک درایو اس اس دی قابل دریافت است!

AMD با معرفی پلتفرم Ryzen 3000 و مادربردهای X570، برای اولین بار گذرگاه PCI-E 4.0 را وارد بازار کرد؛ شاید این گذرگاه در بخش‌هایی از جمله «کارت گرافیک» چندان باعث پیشرفت و افزایش عملکرد نشود، اما قطعاً در حافظه‌های ذخیره سازی نیمه هادی، می‌تواند حیرت انگیز ظاهر شود. AMD و Phison از ماه‌ها قبل و به دور از چشم رسانه‌ها، با یکدیگر وارد همکاری شدند.

این همکاری با هدف تولید کنترلر هایی صورت گرفت که درایوهای SSD را بر روی گذرگاه PCI-E 4.0 هدایت کرده و کمی بعد هم پای سازندگان SSD به صورت مخفیانه به این داستان باز شد. در ابتدا درایوهای اس اس دی با کنترلر E16 وارد میدان شدند؛ بیشینه سرعت آنها به 5 گیگابایت در ثانیه می‌رسید که مدل‌های بسیاری از آنها، در جریان کامپیوتکس 2019 رونمایی شدند. حالا تصور کنید که به سادگی و تنها با یک درایو SSD به سرعت 7 گیگابایت در ثانیه برسید! چند فیلم FHD را تنها در عرض یک ثانیه جا به جا کرده و یا در رندر و بازی‌ها، از نهایت سرعت لذت ببرید.

برای این منظور Phison به تازگی کنترلر جدید PS5018-E18 را معرفی کرده است؛ هرچند که این کنترلر در اوایل سال 2020 در سالید درایوها دیده خواهد شد، اما مشخصات آن به قدری جذاب است که از همین حالا شما را چشم انتظار خواهد گذاشت. در تولید PS5018-E18 از پردازنده Cortex-R5 ×3 هم استفاده شده است. این تراشه با لیتوگرافی 12 نانومتری تولید شده و 3 وات جریان را طلب خواهد کرد. سرعت دستورات تصادفی بر اساس معیار 4K در آن تا 1 میلیون IOPS بالا رفته است.

این کنترلر با استاندارد NVME 1.4 سازگای کامل داشته و نرخ انتقال آن برای هر کانال تا 1200MT/s افزایش یافته است. حال باید دید که اینتل در برابر این سرعت بالا در مادربردهای X570، چطور واکنش نشان خواهد داد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟