انویدیا در نمایشگاه CES 2025 از کارت گرافیک های سری RTX 50 خود رونمایی کرد. نسل جدید کارت گرافیک های تیم سبز، با معماری جدید و ساختاری بهینه، به فناوری های مختلفی بر پایه هوش مصنوعی همچون DLSS 4 مجهز شده تا خصوصاً در بازی ها شاهد عملکرد بهتر آن ها باشیم. اما مسئله اصلی این است که تنها گیمرها و بازی ها، بازار هدف کارت گرافیک ها نیستند. به همین دلیل در بسیاری از موارد فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل فناوری ارتقاء مقیاس، توانایی هیچ بهبودی را در کارتها ندارد.
فناوری ارتقاء مقیاس انویدیا با نام DLSS یا Deep Learning Super Sampling به نسخه چهارم خود رسید. نسخه ای بسیار تکامل یافته با عملکرد بسیار بهتر که بازوی قدرت تراشه های گرافیکی RTX 50 انویدیا است. انویدیا ادعا می کند که DLSS 4 تا 8 برابر عملکرد بالاتری را در بازی هایی مانند Cyberpunk 2077 ارائه می دهد که نشان دهنده مهم ترین به روز رسانی DLSS از سال 2020 تا به امروز است.
مقایسه مشخصات RTX 5090 و RTX 4090 انویدیا
انویدیا DLSS 4 را با 8 برابر عملکرد بهتر معرفی کرد
اما سوال اصلی این است که آیا فناوری مانند DLSS که پایه اصلی تبلیغات انویدیا است، برای رندر، ادیت ویدیو، تولیدمحتوا، سه بعدی سازی و محاسبات سنگین، مورد استفاده قرار می گیرد؟ قطعا جواب این سوال خیر است. پس در این بخش عملکرد خام کارت گرافیک تعیین کننده قدرت نهایی است. عملکرد خامی که در هیچ بخش رویداد انویدیا در CES 2025 به آن اشاره نشد. البته در این ویدیو تحلیلی داریم به عملکرد خام کارت گرافیک های سری RTX 50 بر اساس اسلایدهای رسمی که انویدیا منتشر کرده است.