امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۱۷:۰۱

عدم استفاده از تراشه اگزینوس 2500 در سری گلکسی S25 به اندازه 400 میلیون دلار برای سامسونگ زیان به بار آورد

استفاده انحصاری از تراشه Snapdragon 8 Elite در سری گلکسی S25 تصمیمی بود که تحت تأثیر دو عامل اتخاذ شد: عملکرد ضعیف تراشه Exynos 2500 در تولید و همچنین اذعان خود سامسونگ به این موضوع که تراشه ساخت این شرکت توان رقابت با تراشه پرچمدار کوالکام را ندارد.

همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود هزینه قطعات سامسونگ در سال 2025 به شدت افزایش یافت. حذف تراشه اگزینوس 2500 از خانواده پرچمدار گوشی‌های این شرکت باعث زیانی 400 میلیون دلاری برای سامسونگ شد. به نظر می‌رسد سامسونگ نمی‌خواهد این تجربه تلخ تکرار شود و طبق شایعات، قصد دارد تراشه Exynos 2600 را سال 2026 عرضه کند. البته یک افشاگر فناوری گفته که این تراشه فقط در برخی مدل‌های سری گلکسی S26 استفاده خواهد شد.

در گزارش مالی سه‌ماهه اول سال 2025، سامسونگ اعلام کرد که تمرکز آن بر بهبود نرخ تولید موفق فناوری ساخت 2 نانومتری GAA بوده تا بتواند تولید انبوه را از نیمه دوم سال آغاز کند. در فوریه 2025 اعلام شد که تولید آزمایشی اگزینوس 2600 با فناوری نسل بعدی حدود 30 درصد بازدهی داشته که این میزان هنوز پایین است، اما نسبت به فناوری 3 نانومتری GAA پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود. اگر سامسونگ بتواند این رقم را به 60 درصد برساند، تولید انبوه تراشه 2600 ممکن خواهد شد.

با این حال، افشاگر معروف با نام کاربری Jukanlosreve فکر می‌کند که به دلیل محدودیت در تولید و عرضه، تنها نسخه‌های اروپایی گلکسی S26 از تراشه اگزینوس 2600 بهره خواهند برد. همچنین یک منبع صنعتی بدون ذکر نام اعلام کرده که حتی با استفاده از این تراشه در پرچمداران جدید، نسخه دوم Snapdragon 8 Elite همچنان عملکرد بهتری خواهد داشت. این مسئله نشان می‌دهد هدف اصلی سامسونگ از بازگشت به استفاده از اگزینوس 2600، کاهش هزینه‌های روزافزون مربوط به تراشه است نه رقابت جدی در عملکرد.

سامسونگ حداقل دو سال از اپل در بخش فناوری تراشه عقب‌تر استیادداشت تازه‌ای از صنعت در مورد سامسونگ:

  • استفاده از Exynos 2600 برای سری S26 برنامه‌ریزی شده است.
  • با توجه به عملکرد ضعیف تولید، احتمالاً فقط در مدل‌های اروپایی به کار گرفته می‌شود.
  • منبعی صنعتی تأیید کرده که حتی در این نسخه هم Snapdragon کوالکام برتری عملکرد خواهد داشت…

گزارش شده که بخش LSI سامسونگ — طراح اگزینوس 2500 — به دلیل کنار گذاشتن این تراشه از سری S25، با زیانی سنگین به ارزش 400 میلیون دلار مواجه شده است. گزارش‌های قبلی هم نشان می‌دهند که طراحی نهایی اگزینوس 2600 باید حداکثر تا سه‌ماهه سوم سال 2025 تکمیل شود تا حتی کمترین شانس را برای حضور در سری گلکسی S26 داشته باشد. به عبارت ساده، سامسونگ دیگر فرصت زیادی برای اشتباه یا تأخیر ندارد.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد تراشه اگزینوس 2600 سامسونگ چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *