امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۲۲:۵۵

نسل دوم حافظه‌های DDR5 سه گیگابایتی شرکت SK Hynix دیده شدند

نسل جدیدی از حافظه‌های DDR5 شرکت SK Hynix اخیراً در فضای آنلاین دیده شده. این تراشه‌ها با نشانه «X021» و کد قطعه جدید «AKBD» شناسایی می‌شوند.

به نظر می‌رسد این تراشه‌ جدید DDR5 به زودی رسماً معرفی شود، چراکه یکی از اعضای گروه Clock’EM UP به مدیریت کوین وو از شرکت Team Group تصویری از آن منتشر کرده. روی تراشه علامت X021 و کد AKBD دیده می‌شود. طبق اطلاعات منتشرشده از حساب کاربری unikoshardware، برچسب X021 نشان‌دهنده نسل دوم تراشه‌های A-Die با ظرفیت 3 گیگابیت است که جایگزین نسل قبلی یعنی M-Die خواهد شد. این‌ها همان تراشه‌هایی هستند که در ماژول‌های اولیه DDR5 به‌کار می‌رفتند.

البته شرکت SK Hynix هنوز هیچ اعلام رسمی در مورد این تراشه‌های جدید انجام نداده، اما همین تصویر نکات جالبی را درباره نسل آینده حافظه‌ها نشان می‌دهد. بر اساس الگوی نام‌گذاری شرکت، ترکیب حروفی مانند EB ،GB و HB به‌ترتیب به سرعت‌های 4800، 5600 و 6400 مگاترنسفر بر ثانیه (MT/s) اشاره دارند. بنابراین، کد جدید KB احتمالاً همین روند را ادامه می‌دهد و به سرعت 7200 MT/s اشاره دارد. این عددی هست که کوین وو هم در پاسخ خود آن را تأیید کرده.

این موضوع کاملاً با نقشه راه پلتفرم‌های آینده اینتل (Intel) هماهنگی دارد، چراکه پردازنده‌های Arrow Lake Refresh و Panther Lake طبق برنامه رسمی این شرکت از حافظه‌های DDR5 با سرعت 7200 MT/s پشتیبانی خواهند کرد. این پیشرفت بزرگی نسبت به استانداردهای نسل قبل یعنی DDR5-5600 در Raptor Lake و DDR5-6400 در Arrow Lake محسوب می‌شود. در نتیجه، تراشه‌های جدید A-Die می‌توانند پایه‌گذار نسل بعدی کیت‌های حافظه پرسرعت برای پردازنده‌های آتی اینتل باشند.

SK Hynixبا این حال، برخی کاربران اشاره کرده‌اند که ماژولی که در تصویر دیده می‌شود، از برد مدار چاپی 8 لایه (8-layer PCB) استفاده می‌کند که شاید در سرعت‌های بسیار بالا پایداری کمتری داشته باشد. شرکت SK Hynix ظاهراً در حال تولید نمونه‌های اولیه این تراشه‌هاست، اما برای حفظ پایداری در سرعت‌های بالاتر از 8000 MT/s، این PCBهای 8 لایه حتی با وجود تراشه‌های پیشرفته‌تر A-Die با محدودیت مواجه می‌شوند. در واقع، عامل محدودکننده بیشتر به کیفیت سیگنال و توان انتقالی در بردهای کم‌لایه مربوط می‌شود نه خود تراشه.

کیت‌های حرفه‌ای DDR5 معمولاً از PCBهای 10 یا حتی 12 لایه استفاده می‌کنند تا مسیر سیگنال تمیزتر و پایدارتری داشته باشند. تاکنون بسیاری از علاقه‌مندان توانسته‌اند رکورد سرعت 12000 MT/s را بشکنند و حتی به‌ طور رسمی از مرز 13000 MT/s هم عبور کرده‌اند. بنابراین، برای بهره‌برداری کامل از پتانسیل تراشه‌های جدید A-Die با کد AKBD، تولیدکنندگان حافظه باید از بردهای 10 یا 12 لایه استفاده کنند تا بتوانند بیشترین کارایی را از تراشه‌های جدید SK Hynix به‌دست آورند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد نسل دوم حافظه‌های DDR5 سه گیگابایتی شرکت SK Hynix چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *