راهنمای خرید بهترین تلویزیون برای بازی کردن

تلویزیون یکی از آن وسیله هایی است که نمی توان از زندگی روزمره حذف کرد. به نوعی این وسیله به یکی از مهمترین وسایل موجود در خانه ها تبدیل شده و در واقع آنقدر به وجودش عادت کرده ایم که دیگر نمی توان از آن به عنوان یک وسیله خانه یاد کرد. محبوبیت بازار تلویزیون و البته پیشرفت های پی در پی در صنعت سینما، کدک ها و همچنین بازی ها، باعث شده تا تولیدکنندگان به فکر بهینه سازی هر ساله تلویزیون های خود باشند. خصوصاً بازی های ویدیویی و کنسول های نسل جدید یکی از مهمترین عوامل برای ایجاد حالت گیمینگ بروی تلویزیون هستند. به همین بهانه در این مطلب قصد دارم تا بهترین تلویزیون های گیمینگ که در بازار داخلی هم موجود هستند را معرفی کنم.

در همین ابتدا ممکن است از خود بپرسید که تلویزیون های رده بالا چه تفاوتی با تلویزیون هایی مناسب برای بازی دارند. واژه تلویزیون های گیمینگ که در مقدمه به کار بردم وازه ای غلط است زیرا ماهیت تلویزیون مشخص است و آن هم نمایشگری با ترکیب چند عملکرد متفاوت است. به طور مثال مانیتورهای گیمینگ صرفاً برای بازی کردن بهینه شده اند و مانیتورهای تولید محتوا برای دقت در خروجی نهایی یک پروژه مهندسی یا هنری.

اما تلویزیون داستان متفاوتی دارد. شما با تلویزیون پکیج کاملی مانند تماشای اخبار، فیلم و سریال، مسابقات ورزشی و حتی اجرای گیم پلی را دارید. در تلویزیون های نسل جدید برای تجربه بهتر گیم پلی نرخ تازه سازی تصویر تطبیق پذیر یا رفرش ریت متغیر، واکنش سریع یا تاخیر کم خودکار و همچنین پورت جدید HDMI 2.1 را دارید. در مورد این پورت باید مفصل در یک مطلب دیگر صحبت کنم، اما به همین اندازه بسنده می کنم که اگر می خواهید در رزولوشن 4K نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز را تجربه کنید باید کنسول یا کامپیوتر و تلویزیون یا مانیتور شما به این پورت مجهز باشد. در ادامه با راهنمای خرید بهترین تلویزیون برای بازی کردن در خدمت شما هستیم.

شماره یک

تلویزیون LG CX OLED

شروع قیمت 77CX از 98 میلیون تومان

CX OLED ال جی را نه تنها باید بهترین تلویزیون دانست بلکه در بحث گیمینگ هم برترین عملکرد را دارد. معمولا گیمرها دوست دارند در اتاق های کم نور بازی کنند. بخصوص با ورود نورپردازی های مختلف برای اتاق بازی هم این داستان شکل جدی تری به خود گرفته است. پس برای اجرای بازی در این محیط ها چه پنلی بهتر از OLED. پنل OLED به دلیل ساختار خاصی که دارد می تواند روشنایی هر پیکسل را به طور مجزا کنترل کند و در صورت نمایش رنگ مشکی، پیکسل را خاموش کند. همین مورد باعث شده تا مشکی مطلق را فقط در نمایشگرهای OLED شاهد باشید.

البته این نوع پنل در گذشته مشکلات فراوانی برای گیمرها به وجود می اورد. یکی از مهمترین و جدی ترین مشکلات، بجا ماندن رد تصاویر ثابت بروی نمایشگر بود که به مرور با خراب شدن پیکسل شما را از خرید یک تلویزیون OLED بسیار پشیمان می ساخت. هرچند هنوز هم این مشکل تا حدی پابرجاست. پس پیشنهاد می کنم که اگر این نوع تلویزیون را خریداری کردید به هیچ عنوان رابط کاربری بازی، کنسول و هر تصویر ثابت را نگذارید به مدت طولانی نمایش داده شود.

اما تلویزیون LG CX OLED با رزولوشن 4K، زاویه دید عالی، نمایش دقیق رنگ ها، روشنایی مناسب و نمایش HDR فوق العاده قطعا شما را شگفت زده می کند. اما این ویژگی ها مهم هستند اما گیمرها به دنبال موارد دیگری می گردند. نرخ تازه سازی تصویر در این تلویزیون برابر با 120 هرتز است. زمان پاسخگویی پنل به نسبت بسیاری از رقیبان عالی است و البته از AMD FreeSync و G-SYNC انویدیا هم پشتیبانی می کند. قابلیت تاخیر کم خودکار به محض اتصال کنسول یا کامپیوتر، وضعیت را شناسایی کرده به حالت بازی کوچ می کند که البته این ویژگی در تلویزیون های ارزان قیمت هم موجود است پس چیز عجیبی نیست.

شماره دو

تلویزیون Samsung Q80 QLED و Samsung Q80T QLED

شروع قیمت 65Q80T از 42 میلیون تومان

شروع قیمت 75Q80T از 86 میلیون تومان

بهترین تلویزیون LCD برای بازی کردن دو مدل Q80T و Q80 است. شاید کیفیت تصویر OLED شما را شگفت زده کند اما قیمت بسیار بالا و مشکلات جدی که ممکن است شما را نابود کند را هم نباید نادیده بگیرید. به نظر نگارنده بهترین تلویزیون برای بازی کردن دو مدل Q80T و Q80 است ولی چون مدل LG CX OLED را شخصاً در گیم پلی آزمایش نکردم، به نظر کارشناسان مطرح احترام می گذارم اما می دانم که مشکل سوختن پیکسل ها و ماندن رد تصویر در OLED چیزی نیست که کسی به دنبالش باشد.

دو مدل Q80T و Q80 سامسونگ، تلویزیون های رده بالایی هستند که پس از سری Q90 در جایگاه دوم قرار می گیرند. اما نسبت به قیمت و ویژگی هایی که دارند در لیست ما بجای Q90 حضور دارند. سری QLED سامسونگ با وجود اینکه ساختاری ارزانتر از OLED دارد اما همیشه با OLED مقایسه می شود. دلیل آن هم دقت بالای رنگ و کنتراست مناسب به نسبت OLED نبود پنل است. به واقع نزدیک ترین عملکرد به OLED را باید در تلویزیون های QLED سامسونگ دنبال کرد.

تلویزیون های سری Q80 (منظور Q80T و Q80) با دقت 4K و البته پنل VA تنها یک مشکل دارند. آن هم در زوایای تند کیفیت تصویر به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند اما بهتر است دلسرد نشوید چون کلا ماهیت LCD ها همین است. در همین ابتدا مشکل این تلویزیون را عنوان کردم که با خیال راحت از این پس تنها مزیت های آن را بگویم.

بهترین کنتراست در بین پنل های LCD مربوط به پنل VA است. این پنل اینبار در تلویزیون های سری Q80 شکلی بهتر به خود گرفته تا از دیدن نهایت روشنایی بسیار بالا، دقت زیاد در نمایش رنگ ها و کنتراست عالی آن شگفت زده شوید. اما چرا تلویزیون های سری Q80 سامسونگ در جایگاه بهتری نسبت به دیگر تلویزیون ها قرار می گیرند؟ در واقع این سری از تلویزیون های سامسونگ، بهترین عملکرد را در مکان های روشن دارند، بازتاب منابع نوری در انها بسیار کم است تا تصویر را همیشه واضح ببینید، کنتراست بسیار عالی است، نشت نور در رنگ خاکستری کمتر از رقیبان است، حتی بدون نیاز به کالیبره کردن خروجی تصویر عالی دارید، سریع ترین زمان پاسخگویی را در بین تلویزیون های رده بالا دارد (حتی بهتر از LG CX OLED)، نرخ سوسو زدن پیکسل ها 960 بار در ثانیه است که بسیار بسیار عالی است، محتوای HDR در این تلویزیون عالی نمایش داده می شود که این ویژگی به لطف +HDR10 است هرچند از Dolby Vision خبری نیست.

این تلویزیون در مدل های 55 اینچ و بزرگتر، دارای پنل 120 هرتز هستند. در مدل های 50 و 49 اینچ پنل 60 هرتز است و خبری از نرخ تازه سازی تصویر تطبیق پذیر نیست پس روی سخت ما مدل های 55 و بالاتر است. پنل 120 هرتز با زمان پاسخگویی عالی، پشتیبانی از نرخ تازه سازی تصویر تطبیق پذیر و پشتیبانی از AMD FreeSync و G-SYNC انویدیا این تلویزیون را گزینه ای ایده آل برای گیمرها می کند. اما پشتیبانی از HDMI 2.1 مناسب کاربرانی است کنسول پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس و یا سیستم گیمینگ با کارت های RTX 30 یا RX 6000 ای ام دی دارند تا با نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز بروی رزولوشن 4K بازی کنند.

شماره سه

تلویزیون SONY X900H یا SONY X9000H

شروع قیمت 55X9000H از 24 میلیون تومان

شروع قیمت 65X9000H از 33 میلیون تومان

شروع قیمت 75X9000H از 61 میلیون تومان

اگر قرار نیست به اندازه مدل های دو مدل Q80T و Q80 هزینه کنید، تلویزیون SONY X9000H گزینه مناسبی است. این تلویزیون با ساختار خوب، قیمت کمتری نسبت به سری Q80 سامسونگ دارد. پنل تلویزیون X9000H هم از نوع VA است تا در بازی ها و نمایش سریع محتوا عملکردی عالی داشته باشد. این مدل در چهار ابعاد 55 اینچ، 65 اینچ، 75 اینچ و 85 اینچ روانه بازار شده است که در بازار داخلی هم به نسبت مدل های رده بالا قیمت مناسبی دارد. نکته جالب مدل X9000H این است که به نسبت مدل بالاتر X9500H گیمرها را بیشتر دوست دارد.

در واقع X9000H یک تلویزیون خوب برای نمایش هر محتوایی است. عملکرد خوب پنل در کنار موتور تصویر، خروجی عالی را ارائه می کند. به دلیل استفاده از پنل VA کنتراست بسیار خوب است، عملکرد تلویزیون حتی در مکان های کم نور و نمایش محتوا تاریک عالی است، نهایت روشنایی خوبی دارد، دقت رنگ ها بسیار جذاب است و البته سرعت نمایش محتوا هم از مزیت های این مدل است. از دیگر ویژگی های این تلویزیون باید به کیفیت ساخت خوب، نمایش عالی محتوا HDR و پشتیبانی از Dolby Vision اشاره کرد.

اما این تلویزیون برای گیمرها چه ویژگی دارد؟ همانطور که گفتم این تلویزیون تاخیر ورودی بسیار کمی دارد، صحنه های پر تحرک را با کمتری تار شدگی نشان می دهد، نمایشگر دارای نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز است، نرخ سوسو زدن پیکسل ها 720 بار در ثانیه است که بسیار خوب است، پشتیبانی از پورت HDMI 2.1 برای بازی کردن با نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز در رزولوشن 4K و البته سیستم عامل اندروید نسخه 9.0 که به تنهایی می تواند یک ویژگی بسیار عالی برای این تلویزیون باشد. حتی گیمرهایی که به بازی های موبایل عادت کرده اند هم نباید دانلود نرم افزار از گوگل پلی را فراموش کنند.

با این که این تلویزیون از سوی سونی با ویژگی های نرخ تازه سازی تصویر تطبیق پذیر یا رفرش ریت متغیر و واکنش سریع یا تاخیر کم خودکار معرفی شد، اما در روزهای اولیه این دو ویژگی نبودند و سونی قول داد تا با یک بروزرسانی این دو ویژگی را به تلویزیون اضافه کند. هر دو ویژگی برای گیمرها عالی هستند.

در بخش زاویه دید، تلویزیون X9000H نسبت به سری Q80 سامسونگ عملکرد بدتری دارد زیرا سونی هیچ تدبیری برای بهتر شدن زاویه دید در نظر نگرفته است. با اینکه ماهیت پنل های VA زاویه دید محدود است اما انتظار نداشتیم تا این حد عملکرد پنل ضعیف تر از Q80 باشد.

دوستان برای این بخش سه تا از بهترین تلویزیون ها برای بازی کردن را معرفی کردم هرچند تلویزیون های دیگری هم هستند. پس اگر این مطلب برای شما مفید بود، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید تا قسمت دوم این راهنمای خرید را منتشر کنیم. 

پست های مرتبط

مسئله تغییر طراحی سری گلکسی زد فولد 6 سامسونگ توسط Thinborne تایید شد

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

تمام محصولاتی که اپل در رویداد 7 ماه می معرفی می‌کند