پرفروش ترین فرانچایزهای تاریخ بازی های ویدیویی

بازیسازی مقوله ای است که برای موفقیت در آن احتیاج به دانش، روانشناسی رنگ، شناخت سینما، موسیقی و خیلی از چیزهای مهم دیگر دارید. شرکت های زیادی اعم از مستقل و سرمایه دار در این صنعت فعالیت های خود را شروع کردند اما خیلی از آنها به جاودانگی نرسیدند، علت آن هم عدم شناخت مواردی است که در بالا ذکر کردم. در آمد صنعت بازیسازی در طول دوران نوسانات زیادی داشته است و به نوعی برای خود تبدیل به یک قطب اقتصادی قدرتمند شده است. صنعت بازی های ویدیویی در سال 2017 به درآمد 36 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که 18 درصد بیشتر از سال 2016 بود. بنابراین سودآوری بازی های رایانه ای حتی از صنعت فیلم هم بیشتر شده است. به عبارت دیگر بازی های ویدیویی به جایگاه اصلی خود رسیده اند، به طوری که 80 درصد از خانواده های آمریکایی حداقل یک کنسول و اغلب چندین کنسول دارند. در طول چند دهه گذشته، چندین فرنچایز بازی وجود داشته است توانسته اند خود را بلالتر از بقیه نگه دارند.

در اینجا ما قصد داریم که به پرفروش ترین های این صنعت بپردازیم، عنوان هایی که سالهاست در کنار گیمرها هستند و ما آنها را خلاصه وار به شما عزیزان معرفی کنیم.

Lego: فروش 100 میلیون

سبک بازی لگو تقریبا بیش یک دهه است که بسیار همه گیر شده است و هر روز هم شاهد ساخت عنوان های جدیدتری با این محوریت هستیم. اولین بازی Lego در سال 1995 در سگا ظاهر شد و از آن زمان تاکنون در مجموع 67 بازی در سه دهه تولید شده است. بازی‌های لگو امروزه بخش بزرگی از سرگرمی خانواده ها را تیشکیل می دهد، عنوان هایی مانند هری پاتر، ایندیانا جونز، اونجرز، مرد عنکبوتی بصورت سبک لگو ساخته شده اند. اولین بازی لگو که به صورت سه بعدی هم کار شده بود، عنوان Harry Potter در سال 2001 بود.

کمپانی قدرتمند Warner Bros. Interactive Entertainment حقوق انتشار بازی های ویدیویی Lego را دارد.

Fifa: فروش 106 میلیون نسخه

این واقعیت غیر قابل انکار است که بازی فوتبال محبوب ترین ورزش دنیا محسوب می شود، این مساله در مورد بازی های ورزشی هم صدق می کند. دو رقیب دیرینه PES و Fifa سالهاست که با همدیگر رقابت تنگاتنگ و شدیدی دارند. هر دو سعی کرده اند تا لذت فوتبال بازی کردن را به مخاطب خود القا کنند. بازی PES با یک گیم پلی سریع و مخاطب پسند خود را مطرح کرد اما بازی Fifa سعی کرده که نگاهی واقعی تر به مبحث فوتبال داشته باشد. همین نوع تفاوت هم باعث شده که طرفداران فوتبال یا اهل PES هستند یا Fifa. عنوان فیفا قدمت بیشتری به نسبت PES دارد و به همین نسبت هم فروش بالاتری در طی عمر خود داشته است.

بازی‌های فوتبال برای اولین بار در اواخر دهه ۸۰ با بازی‌هایی مانند Sensible Soccer، Kick Off  و Match Day  بر روی رایانه شخصی شروع شدند. اولین بازی فوتبال فیفا که تحت عنوان EA Sports منتشر شد، FIFA International Soccer در سال 1993 بود. این بازی برای اولین بار دارای مجوز رسمی از فیفا بود.

از زمان اولین عرضه در سال 1993، شاهد انتشار سالانه بازی هستیم که با هر تکرار پیچیده تر و واقعی تر شده است. بازی‌های امروز فیفا شامل مجوزهایی از لیگ‌های برتر جهان از جمله لیگ برتر و لالیگا است. بازی Fifa 18 تا بحال فروش خود را از مرز 10 میلیون گذارنده است و تبدیل به موفق ترین بازی فوتبال در تمام دوران شده است.

Final Fantasy: فروش 130 میلیون نسخه

سری بازی فاینال فانتزی حالا یکی از محبوب ترین های سبک RPG است. اگر به گذشته بازگردیم فرانچایز Final Fantasy برای اولین بار در سال 1987 قلب گیمرهای کنسول نینتندو را تسخیر کرد و از آن زمان تاکنون 15 نسخه در سری اصلی منتشر شده است. سری Final Fantasy توسط Hironobu Sakaguchi ساخته شده و توسط شرکت ژاپنی بازی Square توسعه و منتشر شده است. این مجموعه مفاهیم و عناصر طراحی بسیاری از بازی های نقش آفرینی امروزه را معرفی کرده است و چهارچوب سبک RPG را شکل داد.

در مورد شهرت و محبوبیت این عنوان بگویم که فرنچایز Final Fantasy شاهد اسپین ‌آف های متعدد و همچنین مجموعه‌ای از فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی، رمان‌ها و اسباب ‌بازی‌ها بوده است. بسیاری از بازی‌های سری اصلی به عنوان یکی از بهترین بازی‌های RPG در تاریخ بازی‌ها یاد می‌شوند. این سری در سه دهه حضور خود در صنعت بازی، بیش از 130 میلیون نسخه فروخته است و Final Fantasy VII با بیش از 10 میلیون فروش، پرفروش‌ترین نسخه است.

Minecraft: فروش 144 میلیون نسخه

بازی Minecraft یکی از خلاقانه ترین بازی های یک دهه اخیر بود است. ماین کرفت توسط طراح بازی عجیب و غریب Markus Notch Persson ساخته شد و توسط Mojang شرکتی که او را تاسیس کرد توسعه پیدا کرد و منتشر شد. شما در این بازی با استفاده از مکعب های مختلف باید دنیای شخصی خود را بسازید، ماین کرفت در سال 2011 بطور رسمی منتشر شد و به سرعت دنیای بازی را تحت تاثیر قرار داد. این بازی به شکلی فراگیر شد که محصولات جانبی زیادی از آن مانند اسباب بازی، کتاب و لباس ساخته شد. ماین کرفت حتی دارای کنوانسیون اختصاصی خود به نام Minecon شده که در سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرد و هر ساله ده ها هزار نفر را به شهر لاس وگاس می کشاند.

در سپتامبر 2014، مایکروسافت قراردادی را برای خرید Mojang و حق معنوی امتیاز Minecraft به مبلغ 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد. در این مرحله، Minecraft  بر روی پلتفرم های زیادی عرضه شد و تنها در هفت سال حضور خود در بازار، 144 میلیون واحد فروخته است.

Need For Speed: فروش 150 میلیون نسخه

Need For Speed ​​یک بازی اکشن مسابقه ای فوق سریع است که اولین بار در سال 1994 در 3DO و سپس روی رایانه های شخصی، پلی استیشن و ساترن منتشر شد. قسمت اول تنها تلاش برای ارائه یک تجربه رانندگی واقعی بود، اما در شماره های بعدی خود وارد مسابقات مختلف و چالش ها شد و سپس به سمت تجربه رانندگی آرکید تغییر مسیر داد. از زمان انتشار اولیه Need For Speed، این سری توسط چندین تیم برجسته از جمله EA Black Box، Ghost Games و Criterion توسعه پیدا کرده است. در بیشتر موارد، این فرانچایز با استقبال خوبی مواجه شده است و تا به امروز موفق ترین فرنچایز بازی های مسابقه ای است.

سری نید فور اسپید در سال های اخیر با بازی ضعیف رو به سقوط رفته است و صدای طرفدارانش را در آورده است. علی‌رغم کم و کاستی‌های نسخه‌های اخیر، فرنچایز Need For Speed ​​برای EA بسیار سودآور بوده و تقریبا همیشه فروش تضمین شده ای دارد. محبوبیت این بازی رانندگی باعث شد که حتی یک فیلم بر اساس آن ساخته شود که با وجود ضعیف بودن هم فروش 200 میلیون دلاری داشت.

Tetris: فروش 170 میلیون نسخه

تتریس یکی بازی هایی است که فلسفه وجود جالبی دارد و گذشته منحصر به فردی دارد. این بازی در اصل توسط طراح بازی روسی الکسی پاجیتنوف در حین کار در مرکز محاسباتی Dorodnitsyn آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی در مسکو طراحی و برنامه ریزی شد. علیرغم فروش ده ها میلیون نسخه از بازی در دهه اول پس از انتشار بازی، الکسی نتوانست هیچ گونه حق امتیازی برای ساخت خود کسب کند تا اینکه در سال 1996 شرکت تتریس را تشکیل داد.

این بازی ساده اما بسیار اعتیاد آور شامل تغییر شکل دادن اشکال هندسی و قرار دادن آنها در یک توالی برای ایجاد یک خط ثابت به منظور پاک کردن صفحه است. تتریس با فروش بیش از 170 میلیون نسخه از اولین نسخه در سال 1984 در Commodore 64 و IBM PC به محبوب ترین بازی پازل در تمام دوران تبدیل شد. فرنچایز تتریس چندین بازی اسپین آف مانند Wordtris، Tetrisphere و Hatris را دیده است که همگی تغییراتی در گیم پلی کلاسیک هستند.

The Sims: فروش 200 میلیون نسخه

اگر یک زمانی در مورد بازی شبیه ساز زندگی صحبت می شد، تصور آن هم سخت بود اما شرکت Electronic Arts با ساخت عنوان The Sims نشان داد که می تواند وارد هر حد و مرزی شود. این بازی توسط The Sims Studio ساخته شده و یک گیم پلی متفاوت را به گیمرها نشان می دهد. ویل رایت، طراح بازی سیمز ایده جالبی برای خلق این عنوان داشت. ویل رایت پس از اینکه تمام خانه و زندگی اش در آتش سوخت تصمیم گرفت که زندگی خود را دوباره، این بار در دنیای رایانه های شخصی بسازد. اولین بازی از این سری توسط Maxis ساخته شد و در فوریه 2000 برای رایانه های شخصی مبتنی بر ویندوز منتشر شد.

این مجموعه دارای چهار نسخه اصلی و همچنین مجموعه ای از پروژه های جانبی از جمله The Sims Castaways Stories، The Sims Medieval و The Sims Social بوده است. فرنچایز Sims در چند سال گذشته کاهش فروش را تجربه کرده است و بازی هایی مانند Minecraft توجهات را به خود جلب کرده است، اما این سری هنوز هم فروش خوبی دارد و The Sims 4 اخیراً فروش خود را از مرز پنج میلیون نفر فراتر گذاشته است. The Sims بدون شک یکی از محبوب ترین فرنچایزهای بازی های ویدیویی در تمام دوران است که بیش از 200 میلیون واحد در سراسر جهان فروخته است.

Nintendo Wii: فروش 202 میلیون نسخه

کنسول Wii در نسل هفتم غوغایی به پا کرد و با عنوان های حرکتی خود مسیری جدید را حتی برای سونی و مایکروسافت تعیین کرد.Wii Sports یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ویدئویی در تمام دوران است که به دنباله‌ها و اسپین‌آف‌های متعددی منجر شد زیرا نینتندو سعی کرد از موفقیت عظیم خود استفاده کند. کلا ساست رفتاری نینتندو دو چیز مهم بود، اول اینکه یک تفریح خانوادگی را فراهم کند، دوم اینکه گیمرها را از حالت خشکی در بیاورد و آنها را به حرکت وا دارد. این حرکت کاملا جواب داد و استقبال از آن Wii Sports بی نظیر بود.

Grand Theft Auto: فروش 250 میلیون نسخه

بازی Grand Theft Auto از همان ابتدای امر خود را به عنوان یک اثر آزادانه معرفی کرد. اولین نسخه در اواخر دهه 90 برای PS1 و PC منتشر شد و زاویه دوربین از بالا را نشان می داد. شماره های بعدی GTA 3 و Vice City کم کم دنیای این فرانچایز را تشکیل دادند و آزادی عمل بیشتری را به گیمرها تقدیم کرد. این IPتا بحال تواسنته بیش از 250 میلیون نسخه فروش کند.

Call Of Duty: فروش 275 میلیون نسخه

سری بازی Call Of Duty با ورود به جنگ جهانی کار خود را آغاز کرد، با جنگ های مدرن کار خود را گسترش داد و حتی جنگ هایی از نبرده های آینده را هم به نمایش گذاشت. فرنچایز Call of Duty مجموعه ای از بازی های تیراندازی اول شخص است که توسط Activision منتشر شده است. اولین نسخه در سال 2003 متتشر شد، جالب اینکه این بازی در اصل بر اساس موتور Quake III Arena بود و در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می افتاد. این بازی اول بر روی پلتفرم رایانه های شخصی مبتنی بر ویندوزکار خود را آغاز کرد و بعداً به کنسول ها و کنسول های بازی دستی راه پیدا کرد. دنیای Call of Duty خیلی زود گسترش یافت و با عنوان های Modern Warfare و Black Ops به حال حاضر آمد و با World at War به گذشته بازگشت.

فرانچایز Call of Duty همچنان به فروش خوب خود ادامه می دهد و از زمان انتشار اولین بازی تاکنون بیش از 275 میلیون نسخه در چندین پلتفرم فروخته است.

Pokemon: فروش 300 میلیون نسخه

سری بازی‌های ویدیویی پوکمون با انتشار بازی Pokémon Red and Blue در سال 1996 بر روی Nintendo Game Boy شروع شد. این فرنچایز توسط ساتوشی تاجیری در سال 1995 متولد شد و بر اساس موجودات خیالی به نام «پوکمون» است که انسان‌ها به عنوان مربیان پوکمون شناخته می‌شوند. از زمانی که این مجموعه بازی در اواسط دهه 90 شروع شد، چندین فیلم و همچنین یک برنامه تلویزیونی طولانی مدت بر اساس این بازی منتشر شده است.

بازی‌های ویدیویی پوکمون بیش از 30 سال است که محبوب بوده‌اند و بیش از 300 میلیون واحد تا حالا فروخته‌اند و آن را به دومین فرنچایز بازی محبوب در تاریخ تبدیل کرده‌ است.

Mario: فروش 529 میلیون نسخه

ماریو به راحتی ملموس ترین و شناخته شده ترین شخصیت بازی های ویدیویی در تمام دوران است. این لوله کش ایتالیایی از زمان حضورش در Donkey kong در سال 1981 به خوبی توانست پتانسیل های خود را نشان دهد. ماریو دوباره در سال 1983 در بازی آرکید برادران ماریو حضور پیدا کرد. پلتفرم میکرو میزبان خیلی خوبی برای ماریو بود و عنوان های زیادی هم بر روی آن منتشر شد. فرانچایز ماریو شامل مجموعه هایی مانند Super Mario، Mario Kart و عناوین Mario Sports می شود که همه آنها فروش بسیار خوبی داشته اند. شخصیت ماریو در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی جالبی ظاهر شده است. این فرنچایز در تاریخ داستانی خود 529 میلیون نسخه فروخته است

پست های مرتبط

Jez Corden گزارش کرد که بازی‌های Halo و Forza به پلی‌استیشن می‌آیند

نسخه Early Access بازی Grey Zone Warfare امروز در استیم منتشر می‌شود

کنسول نینتندو سوییچ 2 از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند