امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۰۱:۴۲

با وضعیت افتضاح قیمت رم احتمالاً عرضه پلی‌استیشن 6 و ایکس‌باکس بعدی تا سال 2027-2028 به تعویق بیفتند

اگر در هفته‌های اخیر اخبار دنیای فناوری را دنبال کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که کل صنعت تکنولوژی با یک چالش جدی در زمینه تأمین رم (RAM) روبه‌رو شده. دلیل اصلی این مشکل، تمرکز تولیدکنندگان بر تأمین نیاز دیتاسنترهای هوش مصنوعی هست؛ به‌طوری که در برخی موارد حتی تولید محصولات مصرفی کنار گذاشته شده، مثلاً شرکت Micron با برند Crucial چنین مسیری را در پیش گرفته!

با این حال، افزایش فعلی قیمت رم تنها آغاز ماجراست. انتظار می‌رود سال آینده نه‌تنها قیمت بسیاری از محصولات افزایش پیدا کند، بلکه عرضه برخی محصولات جدید هم تا زمان عادی شدن شرایط به تعویق بیفتد. حتی کنسول‌های نسل بعدی مانند پلی‌استیشن 6 و ایکس‌باکس نسل بعد (Xbox Next) هم شاید از این وضعیت در امان نباشند و عرضه آن‌ها فراتر از بازه زمانی پیش‌بینی‌شده 2027 تا 2028 به تعویق بیفتد.

بر اساس گزارشی جدید از تام هندرسون، خبرنگار وب‌سایت Insider Gaming که در گذشته بارها اطلاعات دقیقی را افشا کرده، سازندگان کنسول‌ها به دلیل افزایش شدید قیمت رم در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته‌اند. در این گزارش آمده:

اگرچه کنسول‌ها در گذشته تا حدی با یارانه عرضه می‌شدند، اما به نظر می‌رسد کمبود رم و افزایش قیمت آن باعث شود نسل بعدی کنسول‌ها که از قبل هم گران‌تر از نسل‌های قبلی تصور می‌شدند، قیمتی بسیار بالا و حتی غیرمنطقی داشته باشند.

بر همین اساس، طبق اطلاعات Insider Gaming، شرایط فعلی باعث شده سونی و مایکروسافت به این فکر بیفتند که عرضه پلی‌استیشن 6 و ایکس‌باکس نسل بعد را فراتر از بازه 2027 تا 2028 به تعویق بیندازند؛ به این امید که تولیدکنندگان رم بتوانند زیرساخت‌های خود را گسترش دهند، تولید افزایش یابد و در نهایت قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شودتعیین قیمت مناسب برای پلی‌استیشن 6 و ایکس‌باکس نسل بعد اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه یکی از مهم‌ترین دلایلی که گیمرها را به سمت کنسول‌ها به‌جای کامپیوترهای گیمینگ می‌کشاند، قیمت پایین‌تر آن‌هاست. در ماه‌های گذشته گفته می‌شد کنسول نسل بعدی سونی با قیمتی منطقی عرضه خواهد شد و توان اجرای بازی‌ها با وضوح 4K و نرخ 7120 فریم بر ثانیه را خواهد داشت.

اما با توجه به اینکه حتی قیمت کنسول‌های نسل فعلی هم اوایل امسال به دلیل شرایط اقتصادی و تعرفه‌ها افزایش یافت، بعید به نظر می‌رسد سونی بتواند قیمت کنسول جدید خود را پایین نگه دارد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود ایکس‌باکس نسل بعد قرار نیست مستقیماً با پلی‌استیشن 6 رقابت کند، بلکه هدف اصلی آن رقابت با کامپیوترهای گیمینگ است.

با این حال، افزایش قیمت رم بدون شک تأثیر قابل‌توجهی بر کنسول مایکروسافت خواهد گذاشت. این سیستم به‌واسطه استفاده از پردازنده قدرتمند AMD Magnus APU از همین حالا هم گران‌تر از کنسول سونی به نظر می‌رسد. در نهایت، باید دید شرکت‌های مختلف چگونه می‌توانند از پس این چالش‌های بی‌سابقه و کم‌سابقه عبور کنند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. پیشبینی شما در مورد قیمت رم چیست؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *