پردازنده های Threadripper 3960X و Threadripper 3970X با چیپ ست sTRX40 آمدند

امروز AMD در کنار پرچمدار پردازنده های AMD Ryzen 3000 یعنی Ryzen 9 3950X، اولین سری از نسل سوم پردازنده های Threadripper را به همراه چیپ ست جدید AMD TRX40 معرفی کرد.

دو مدل از پردازنده های AMD Threadripper 3000 امروز به طور رسمی معرفی شدند. دو پردازنده Threadripper 3960X و Threadripper 3970X هر دو با سوکت جدید sTRX4 و مادربردهای AMD TRX40 راهی بازار می شوند. این دو پردازنده با وجود شباهت های ساختاری با سوکت قبلی، تنها به مادربردهای جدید sTRX4 نیاز دارند و البته این مادر بردها هم تنها با این سری از پردازنده های AMD فعالیت می کنند.

پردازنده Threadripper 3960X یک پردازنده 24 هسته ای با 48 رشته موازی است که از فرکانس پایه 3.80 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.50 گیگاهرتز استفاده می کند. حافظه نهان یا کش این پردازنده عدد خیره کننده 140 مگابایت در مجموع سطح های مختلف است که باعض می شود این سری از پردازنده ها با گزینه مناسبی برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود. شرکت AMD قیمت این پردازنده را 1399 دلار اعلام کرده است.

در سمت دیگر پردازنده قدرتمند Threadripper 3970X با تعداد هسته های اجرایی 32 هسته و 64 رشته موازی، لرزه به اندام پردازنده های رقیب می اندازد. این پردازنده با توجه به تعداد هسته های بیشتر همچنان از فرکانس عالی 3.70 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.50 گیگاهرتز استفاده می کند. این پردازنده هم مانند برادر کوچکتر خود به عدد خیره کننده 144 مگابایت حافظه نهان مجهز شده است. این پردازنده با قیمت 1999 دلار وارد بازار می شود.

خوشبختانه خنک کننده هایی که برای سوکت TR4 ساخته شده بودند، برای این سوکت هم قابل استفاده هستند و دیگر نیاز نیست که تولیدکنندگان خنک کننده ای تازه را برای این مادربردها و پردازنده ها تولید کنند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که توان حرارتی نسل سوم پردازنده های Threadripper به 280 وات هم می رسد پس در انتخاب خنک کننده پردازنده باید دقت کرد.

به گفته AMD، ساختار تراشه های نسل سوم Threadripper مشتق شده از چند تراشه مختلف ROME است. این پردازنده ها در مجموع از 5 تراشه استفاده می کنند که چهار تراشه آن از نوع 8 هسته ای با فرایند ساخت 7 نانومتری ZEN 2 است و آخرین تراشه مبتنی بر کنترلر لاین های ارتباطی 14 نانومتری است.

پهنای باند ارتباطی بیشتر از مهمترین ویژگی های این پردازنده های تازه از راه رسیده است. به طوری که با پشتیبانی از 4 کانال حافظه DDR4، این بار می توان از حداکثر 2 ترابایت حافظه استفاده کرد. در بخش ارتباطی پشتیبانی از 64 خط PCIe نسل چهار امکان پذیر است که چینش آن به شرح زیر می باشد:

48 خط با چینش PCIe x16/x16/x16 است که هر لاین می تواند به شکاف های PCIe x8 تقسیم شود. همچنین 8 خط PCIe 4.0 رابطی هستند بین پردازنده و چیپ ست برای دستورهای تبادلی تا سرعت انتقال دستورات و در نهایت عملکرد کلی سریعتر گردد و البته شاهد سرعت بیشتر تا 4 برابر نسبت به چیپ ست قبل باشیم. باقی خط ها هم بین شکاف های M.2، دیگر اسلات های مادربرد و پورت های ساتا تقسیم شده اند.

پست های مرتبط

انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 را به شرکت OpenAI تحویل داد

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

LG Display قصد دارد پنل‌های OLED گیمینگ با نرخ تازه‌سازی و وضوح قابل تنظیم را به تولید انبوه برساند