تولید چیپ ست 3 نانومتری TSMC شش ماه به تعویق افتاد (آغاز تولید از ماه دسامبر)

تولید چیپ ست های 3 نانومتری TSMC شش ماه به تعویق افتاد

بر اساس اطلاعات منتشر شده از رسانه های تایوانی، روند تولید چیپ ست 3 نانومتری TSMC به دلیل گسترش کرونا ویروس و تاخیر در عرضه محصولات جدید شرکت های تولید کننده گوشی موبایل، به مدت 6 ماه به تعویق افتاد. کمپانی TSMC که در حال حاضر فعال ترین برند تولید کننده انواع چیپ ست پیشرفته در جهان به شمار می رود، به سرعت در حال به روز رسانی فناوری ساخت بود، اما ویروس کرونا در پیشبرد روند برنامه ریزی شده، اختلال به وجود آورده است.

همانطور که می دانید گسترش کرونا ویروس سبب تعطیل شدن کارخانجات فعال در چین و کشورهای دیگر شده و حتی میزان تقاضای شرکت های تولید کننده را هم به شدت کاهش داده است. از این رو تولید چیپ ست 3 نانومتری TSMC که در دستور کار خود قرار گرفته بود، با کاهش نیروی انسانی و تعطیل شدن بخش های مختلف کارخانه، به مدت 6 ماه به تعویق افتاده است.

پیش بینی می شود که حتی زمان تاخیر در عرضه انواع چیپ ست 3 نانومتری TSMC می تواند بیش از 6 ماه نیز تمدید شود و این مشکل به کمپانی سامسونگ نیز سرایت کرده و روند رشد لیتوگرافی در برند کره ای نیز با مشکلات گسترده ای مواجه شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، روند تولید چیپ ست 3 نانومتری TSMC در صورت بهبود اوضاع و بازگشت به شرایط پیش از شیوع COVID-19 از ماه دسامبر آغاز خواهد شد.

هم اکنون چیپ ست 5 نانومتری در کمپانی TSMC با قدرت بیشتری در حال تولید است و پس از عادی شدن وضعیت از ماه دسامبر، همچنان سه فاز از کارخانه به تولید آنها می پردازد. دو فاز دیگر از کارخانه نیز روند تولید چیپ ست 3 نانومتری TSMC را در دستور کار قرار خواهند داد تا به این ترتیب تعادل میان تولید SOC های 3 و 5 نانومتری مورد نیاز تولید کنندگان OEM برقرار شود.

به دلیل آنکه اسکنر های EUV به اندازه سیستم های قدیمی پر قدرت و سریع نیستند، امکان تولید انبوه در تعداد بسیار بالای برای چیپ ست 5 نانومتری وجود ندارد و تولید آنها با سرعت بسیار کمی انجام می شود. چیپ ست های جدید TSMC با بهره گیری از روند ساخت 10 لایه و با استفاده از دستگاه EUV (مخفف Extreme Ultraviolet) تولید خواهند شد و تغییرات قابل توجهی را شامل می شوند.

در حال حاضر تولید چیپ ست های N7، N7P و N7+ با استفاده از دستگاه های قدیمی انجام می شود و در صورت عادی شدن شرایط، روند تولید چیپ ست 3 نانومتری TSMC نیز با سرعت بیشتری آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه روند تولید چیپ ست های جدید TSMC از ماه دسامبر آغاز خواه شد، می توان پیش بینی کرد که در سال 2020 شاهد عرضه محصولات مجهز به چیپ ست 3 نانومتری نخواهیم بود. اما محصولات مجهز به چیپ ست 5 نانومتری در سال 2020 به بازار عرضه خواهند شد و این موضوع می تواند خبر خوبی برای تولید کنندگان گوشی موبایل، تبلت و تجهیزات قابل حمل به شمار آید.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد

تراشه M4 اپل احتمالاً برتری خاصی نسبت به تراشه M3 در بارهای کاری غیر ردیابی پرتو نداشته باشد