ممنوعیت واردات مودم ADSL چه تاثیری بر بازار داشت؟

ممنوعیت واردات مودم ADSL چه تاثیری در بازار داشت؟

حدود دو هفته از آغاز بی سر و صدای طرح ممنوعیت فروش مودم ADSL وارداتی در بازار می گذرد و در قبال آن مودم های برند تجاری U-TEL که با افتخار ساخت داخل هستند، به وفور در بازار مشاهده می شوند. از این رو کاربران راهی به جز خرید انواع مودم ADSL یوتل که توسط شرکت ارگ جدید در منطقه تجاری بم تولید می شوند، ندارند. در این مطلب به تاثیر ممنوعیت واردات و حتی ممنوعیت فروش محصولات خارجی و وارداتی می پردازیم.

ممنوعیت واردات برخی از تجهیزات فناوری از جمله سخت افزاری و مخابراتی مطابق با مصوبه 163 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعمال شد و این ممنوعیت شامل 21 قلم کالای وارداتی می شود که برخی از آنها به صورت بسیار محدود و تحت یک یا دو برند خاص وارد کشور می شدند. لیست 21 کالای ممنوعه شامل موارد زیر می شود که نام مودم ADSL در دو نوع کابلی و بی سیم نیز به چشم می خورد:

۱- شبکه های نسل جدید NGN

۲- سوییچ/ روتر ظرفیت متوسط

۳- مراکز تلفن دیجیتال و مبتنی بر IP

۴- سیستم مدیریت شبکه مخابراتی (NMS/BSS/OSS)

۵- رادیومایکروویو از فرکانس ۸ تا ۳۸ گیگاهرتز

۶- رادیوترانک

۷- آنتن های مخابراتی (مایکروویو، BTS، ایستگاه زمینی ماهواره)

۸- DWDM/ROADM تا ۹۶ طول موج

۹- SDH نوری تا STM۱۶

۱۰- تجهیزات پسیو دسترسی نوری (FTTx)

۱۱- تجهیزات اکتیو FTTx (ONU/ONT)

۱۲- مودم ADSL (کابلی- بی سیم)

۱۳- گوشی تلفن مبتنی بر IP

۱۴- تجهیزات تغذیه نیروی مخابراتی (رکتیفایر، باتری، UPS)

۱۵- قطعات پسیو رادیویی و نوری

۱۶- کابل های مخابراتی (مسی، کواکسیال، نوری)

۱۷ ترمینال و متعلقات MDF/DDF/OCDF

۱۸- مفصل های مخابراتی و متعلقات (مسی و نوری)

۱۹- دکل های مخابراتی

۲۰- راک و کابینت مخابراتی

۲۱- سامانه ذخیره سازی (San Storage) تا ۴۸۰ ترابایت

 

مهم ترین دلیل سازمان تنظیم مقررات و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباط در تصویب طرح ممنوعیت واردات کالاهای خارجی، ظرفیت تولید داخلی و پاسخگو بودن حجم تولید برای نیاز کاربران داخلی است. اینکه محصول مورد نظر یک شرکت از جمله مودم ADSL شامل یا فاقد فناوری مورد نیاز باشد یا خیر، به هیچ وجه در اولویت قرار نداشته و از این رو برخی از شرکت های بزرگ در حوزه سخت افزار و ارتباطات با مشکلاتی در پیاده سازی زیر ساخت توسعه خود مواجه شدند.

در میان 21 قلم کالای ممنوعه، فقط مودم ADSL است که سطح کاربری وسیع تری دارد و باقی قطعات کاربرد های خاص، به خصوص برای واحد های تولیدی و تجاری دارند. از این رو محدودیت کالا در بازار به سرعت مورد توجه قرار گرفته و به گرانی قابل توجه مودم های وارداتی منجر شده است. اولین اقدامی که در راستای اجرای این طرح، کلید خورد، ناموجود شدن مودم های ADSL وارداتی در فروشگاه های آنلاین شناخته شده بود و پس از آن فروشگاه های فیزیکی نیز از فروش نمونه های خارجی امتناع می کردند.

هر چند پس از اندکی اصرار و تمایل به پرداخت هزینه بیشتر، می توانید مودم ADSL مورد نظر خود را خریداری کنید، اما اجرای این طرح شرایط بازار را به وضعیت بسیار وخیمی رسانده است. افزایش قیمت دلار در معاملات، محدودیت ثبت سفارش و واردات از کشور های مختلف، عدم ترخیص برخی از کالاهای مورد نیاز بازار و رکورد شدید بازار سخت افزار و تجهیزات ارتباطی از جمله مودم ADSL مشکلاتی هستند که هم فروشندگان و هم مشتریان با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

قدرت یک مودم در دریافت امواج آنالوگ و تبدیل آنها به امواج دیجیتال و انتقال به تجهیزات مختلف در چیپ ست ها و قطعات سخت افزاری به کار رفته در آن بستگی دارد. هر چند محصولات وارداتی موجود در بازار نیز به دلیل منسوخ شدن فناوری ADSL در بسیاری از کشور های جهان و عدم به روز رسانی تجهیزات داخلی آنها، در سال های اخیر دچار بهینه سازی نشدند، اما به هر حال برخی از آنها از آخرین فناوری ها بهره می بردند که در نتیجه پایداری ارتباط، سرعت بیشتر در انتقال داده و سازگاری بیشتر با فناوری های جدید را به ارمغان می آوردند.

به دلیل آنکه تاکنون بررسی موشکافانه و دقیقی از سخت افزار داخلی مودم ADSL یوتل انجام نشده، نمی توان در خصوص محصولات این برند اظهار نظر کرد و وب سایت بنچیمو، به زودی بررسی دقیق اجزای سخت افزاری و امکانات یکی از مودم های U-Tel را منتشر خواهد کرد.

پست های مرتبط

اپل وجود مشکل پخش نشدن صدای آلارم آیفون را تایید کرد

گوگل 20 میلیارد دلار در سال 2022 به اپل پرداخت کرده تا موتور جست‌وجویش در حالت پیش‌فرض باقی بماند !

اپل واچ اولترا 3 ارتقای سخت‌افزاری زیادی را ارائه نمی‌دهد