شبکه بی سیم Wi-Fi 6E چه تفاوتی با دیگر استاندارها دارد؟

یکی از دلایل برای حرکت به سمت استانداردهای جدید، محدودیت در فناوری ها و استانداردهای موجود است. شبکه بی سیم Wi-Fi 6E یکی از این استانداردها است که بر اساس محدودیت های نسخه های قبلی پا به میدان گذاشت و مورد توجه قرار گرفت. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص شبکه بی سیم با استاندارد Wi-Fi 6E صحبت کنیم.

در این سال ها قطعا نام استاندارد شبکه Wi-Fi 6 را شنیده اید. شبکه ای با کد 802.11ax یک استاندارد ارتباطات بی سیم با کارایی بالا است که در باندهای متداول 2.4GHz و 5GHz کار می کند. اما نسخه بهبود یافته ای از Wi-Fi 6 است که با نام Wi-Fi 6E در محصولات سال 2021 بیشتر خودنمایی می کند.

به طور معمول دستگاه های بسیاری در منازل و اطراف ما، خصوصاً در شهرهای شلوغ وجود دارد که بر اساس باندهای 2.4GHz و 5GHz کار می کند. همین موضوع باعث ایجاد تداخل در ارتباط بین دستگاه ها شده است. این تداخلات ممکن است بر اساس، اتصال ناپایدار و سرعت دانلود و آپلود کم پدیدار شود که در نهایت یک تجربه نا امید کننده را به وجود می آورد.

شبکه Wi-Fi 6E به دنبال حل این مشکلات است. این شبکه امکان استفاده از یک باند بسیار گسترده 6 گیگاهرتز را برای شبکه های بی سیم فراهم می کند. شبکه Wi-Fi 6E علاوه بر ارائه تمام قابلیت های Wi-Fi 6 مانند تاخیر کم، سرعت داده بیشتر و عملکرد بهتر، به شما اجازه می دهد تا به یک باند گسترده بدون هیچ گونه تداخلی دسترسی پیدا کنید.

در شبکه های قدیمی تعداد کاربرانی که می توانستند به درستی از باند مورد نظر استفاده کنند کم بود. اما در Wi-Fi 6E حتی اگر تعداد زیادی دستگاه از باند 6 گیگاهرتز هم استفاده کنند، به دلیل گسترده بودن باند این نوع شبکه، تداخلی بین دستگاه ها و عملکرد آنها به وجود نمی آید.

در حالی که باند 5 گیگاهرتز به کاربران فقط دسترسی به دو کانال 160 مگاهرتز را می دهد، اما در باند 6 گیگاهرتز این تعداد به 7 کانال 160 مگاهرتز افزایش می یابد. این موضوع باعث افزایش ظرفیت شبکه می شود و دسترسی به اتصال دستگاه های بیشتر را ممکن می سازد.

در بسیاری از کشورها محدودیت هایی برای ارتباط دستگاه های بی سیم با باند 5 گیگاهرتز وجود دارد، زیرا سیستم های رادار در آن مناطق از این باند استفاده می کنند. بنابراین، شبکه های بی سیم که در آن باندها کار می کنند از نظر قانونی ملزم به استفاده از قابلیت تشخیص و اجتناب از رادار هستند که به نام انتخاب فرکانس پویا یا DFS شناخته می شود. تأخیرها و ناپایداری ناشی از انتخاب فرکانس پویا یا DFS یک اقدام ایمنی برای جلوگیری از تداخل با سیستم های مهم مانند رادار کنترل ترافیک هوایی است که در واقع اجتناب ناپذیر است. اما باند 6 گیگاهرتز با چنین محدودیت های روبرو نیست.

همانطور که در ابتدا گفتیم، استاندارد Wi-Fi 6E در مقابل Wi-Fi 6 بهبود های بسیاری را تجربه می کند. یکی از این ویژگی ها MU-MIMO است که زمان انتظار برای اتصال چندین دستگاه به شبکه بی سیم را کاهش می دهد.

قابلیت TWT از دیگر ویژگی ها است که با تنظیم زمان بیداری دستگاه ها برای ارسال یا دریافت داده ها، در مصرف انرژی و باتری صرفه جویی می کند.

ویژگی دیگر 1024-QAM نام دارد که با کدگذاری داده ها، توان انتقال داده در یک زمان مشخص را بیشتر می کند. در واقع با این ویژگی دستگاه ها می توانند انتظار افزایش 25 درصدی انتقال داده ها را داشته باشند.

قابلیت TXBF تمرکز خود را بروی سیگنال های بی سیم دستگاه های مورد نظر می گذارد تا در نهایت اتصال دستگاه های متمرکز در کمترین زمان و با بیشترین اطمینان حاصل شود.

در مجموع شبکه بی سیم با استاندارد Wi-Fi 6E اکنون بهترین گزینه برای دسترسی به انتقال بی سیم داده است. این شبکه با سرعت بالا، پهنای باند گسترده و قابل اطمینان، یکی از مواردی است که این روزها بسیاری از کاربران به آن نیاز دارند.

لازم به ذکر است که شرکتی مانند ام اس آی تا کنون توانسته تمام دستگاه ها و خصوصا مادربردهای جدید مجهز به شبکه بی سیم را با Wi-Fi 6E روانه بازار کند. به همین دلیل لیست کاملی از دستگاه های موجود را ارسال کرده که در ادامه به این لیست می پردازیم.

مادربردهای مبتنی بر چیپ ست X570 مجهز به Wi-Fi 6E

• MEG X570S ACE MAX
• MPG X570S CARBON MAX WIFI
• MPG X570S EDGE MAX WIFI
• MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI

مادربردهای مبتنی بر چیپ ست Z590 مجهز به Wi-Fi 6E

• MEG Z590 GODLIKE
• MEG Z590I UNIFY
• MEG Z590 ACE
• MEG Z590 UNIFY-X
• MEG Z590 UNIFY
• MPG Z590 GAMING CARBON WIFI
• MPG Z590 GAMING EDGE WIFI
• MPG Z590M GAMING EDGE WIFI
• MAG Z590 TOMAHAWK WIFI
• Z590 PRO WIFI

مادربردهای مبتنی بر چیپ ست B560 مجهز به Wi-Fi 6E

• MPG B560I GAMING EDGE WIFI
• MAG B560 TOMAHAWK WIFI
• MAG B560M MORTAR WIFI

پست های مرتبط

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد