مادربردهای MSI Z690 DDR5 را با چه رمی خریداری کنیم؟

همانطور که ماه ها قبل پیش بینی می کردیم، همکاری MSI با شرکت خدماتی آونگ باعث شد تا محصولات این شرکت هم اکنون با سهم بازار بسیار خوبی در کشور روبرو شوند که مادربردهای Z690 DDR5 یکی از این محصولات است. یک همکاری حساب شده در بازار داخلی، به خوبی گسترش بالای محصولات در مدت زمان اندک را مدیریت کرد تا هم خیال فروشگاه ها برای موجود بودن محصولات مختلف و هم خیال کاربران در تنوع بیشتر کالا و به دنبال آن کاهش قیمت های نجومی و البته خرید محصولی با گارانتی معتبر را راحت کند.

شرکت آونگ که هم اکنون واردات محصولات شرکت MSI را در دست دارد، یکی از اولین وارد کنندگانی بود که توانست به سرعت مادربردهای مبتنی بر چیپ ست Z690 را وارد بازار کند. همانطور که می دانید این سری از مادربردها هم با اسلات رم DDR4 تولید می شوند و هم با اسلات رم DDR5. تنها تفاوت مادربردهای DDR4 و DDR5 در یک زیر برند مشابه، تنها ساختار متفاوت در بخش تحویل نیرو به رم و اسلات DIMM است.

تنوع بالا در بازار، قیمت بسیار مناسب و قابل اطمینان بودن رم های DDR4 از مواردی بود که باعث شد کاربران به مادربردهای Z690 D4 روی خوش نشان دهند. در روزهای اولیه عرضه مادربردهای Z690 در بازار داخلی، نبود ماژول های رم DDR5 و قیمت بسیار بالای این رم ها از مواردی بود که حتی کاربران حرفه ای با حساب بانکی پر را هم چندان مجاب نکرد تا مادربرد Z690 DDR5 را خریداری کنند. اما به مرور زمان، با افزایش کیت های حافظه D5 و کاهش اندک قیمت ها، می توان به خرید یک پلتفرم کاملا جدید به همراه رم DDR5 فکر کرد.

همانطور که عنوان کردیم، شرکت آونگ واردکننده قانونی و گارانتی دهنده به محصولات MSI در بازار داخلی است. اگر کمی به عقب بر گردیم، قطعاً حضور ذهن دارید که آونگ سال ها به واردات و عرضه محصولات ADATA و زیر برند گیمینگ آن یعنی XPG مشغول بوده و هست. به همین دلیل آونگ در کنار مادربردهای MSI Z690 D5 تلاش کرد تا حجم قابل توجهی رم XPG DDR5 را در بازار داخلی موجود کند.

کدام رم DDR5 مناسب مادربرد من است؟

از آنجا که ساختار رم های DDR5 متفاوت از DDR4 است به منظور رسیدن به بهترین عملکرد بهتر است به چند نکته توجه کنید.

  • به دلیل قرارگیری رگولاتور و مدیریت جریان برق بروی ماژول رم، بهتر است رمی را انتخاب کنید که کیفیت ساخت بالایی دارد و تولیدکننده محصول مورد نظر را در مدت زمان خوبی گارانتی کرده است.
  • فرکانس بالای رم های DDR5 یکی از عواملی بود که زمان تاخیر بیشتر را به این نسل هدیه داد. همین موضوع باعث شده تا رم های DDR5 با فرکانس پایه 4800 مگاهرتز تفاوتی در عملکرد با رم های DDR4 نداشته باشند. بهترین گزینه، انتخاب رم هایی با فرکانس بیش از 5200 مگاهرتز با زمان تاخیر کمتر از CL40 است.

اگر به فکر خرید ماژول رم DDR5 هستید باید بدانید که برندهای مختلفی با تنوع محدود در بازار کشور وجود دارند. ماژول های جی اسکیل ساختار بسیار عالی دارند اما اگر به دنبال اورکلاک و نهایت عملکرد هستید و البته با پرداخت مبلغی حتی تا 21 میلیون تومان مشکلی ندارد می توانید این ماژول ها را انتخاب کنید.

ماژول های DDR5 شرکت کورسیر هم یکی دیگر از انتخاب های شما هستند اما در بین کیت های مختلف این شرکت، تنها یک مدل آن هم نسخه پرچمدار را توصیه می کنیم که عملکرد خوبی دارد اما همچنان ماژولی گران قیمت است.

اما اگر می خواهید ماژول رمی با عملکرد بالا، هزینه بهتر، ظاهر جذاب و البته گارانتی مادام العمر تهیه کنید، پیشنهاد ما به شما کیت رم XPG DDR5 با گارانتی شرکت آونگ است. رم های XPG D5 عرضه شده توسط آونگ دارای کیفیت ساخت بالا، نورپردازی RGB (در نسخه دارای هیت سینک)، تنوع بالا در فرکانس های مختلف با زمان تاخیر متفاوت، استفاده از رگولاتور با کیفیت و گارانتی معتبر هستند که همین موارد بخشی از دلایل این پیشنهاد است. اما مهمترین دلیل پیشنهاد این ماژول رم، قیمت بسیار رقابتی در کنار عملکرد عالی و گارانتی قابل اعتماد است.


آموزش اسمبل ماژول رم DDR5 بروی مادربرد


همچنین سازگاری بالای این رم ها با مادربردهای MSI و البته همکاری این دو شرکت برای دست یابی به عملکرد بالا و شرایط پایدار از دیگر موارد قابل ذکر است.

رم DDR5 در مادربردهای MSI Z690

ام اس آی شرایط بسیار خوبی را برای استفاده از رم های DDR5 محیا کرده است. از لحیم کاری حرفه ای تا PCB سطح سرور چند لایه، نویزگاردهای اسلات DIMM و فناوری MEMORY BOOST تنها بخشی از این امکانات است.

نوع لحیم کاری اسلات های DIMM در مادربردهای مجهز به DDR5 متفاوت از DDR4 است. این موضوع را می توان به خوبی در مادربردهای MSI Z690 مشاهده کرد. نوع اتصال اسلات ها در این سری از مادربردهای ام اس آی به روش SMT است تا نقص های احتمالی در لحیم کاری را حذف کرده و به ایجاد جریانی بدون تداخل و نویز الکترومغناطیس کمک کند. در واقع باید SMT یا Surface Mount Technology را یک فرایند ساخت حرفه ای برای محصولات حساس به ریزه کاری ها دانست.

این فرایند ساخت در کنار فناوری Memory Boost باعث می شود تا رم های DDR5 با فرکانس پایه 4800 مگاهرتز، به راحتی به 6666 مگاهرتز برسد. قابلیت افزایش فرکانس در این مادربردها به آسانی امکان پذیر است و البته پایداری در فرکانس های بالا، از مواردی است که ام اس آی بسیار بروی آن کار کرده و برای بهترین خروجی و هماهنگی با رم های DDR5 با شرکت های معتبری همچون کورسیر، جی اسکیل، کروشیال، کینگ استون، میکرون و ای دیتا همکاری های لازم را انجام داده است.

حتی قابلیت Memory Force در مادربردهای MSI MEG که در انتظار ثبت اختراع است، قادر است پیچیدگی اورکلاک رم را با یک گرافیک ساده، به کاری آسان تبدیل کند.

اگر برای رندرهای سه بعدی و دو بعدی، ادیت عکس و فیلم، اصلاح رنگ، مدل سازی و موتورهای گرافیکی سیستم جدیدی می خواهید، مادربردهای MSI Z690 DDR5 گزینه ایده آلی برای شما است.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند