امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۲۲:۴۳

بنیان‌گذار ایکس‌باکس فکر می‌کند که مدیرعامل جدید شرکت اصلاً خوب نیست !

سیموس بلکلی، بنیان‌گذار و خالق ایکس‌باکس، اخیراً گفت‌وگویی جنجالی با GamesBeat داشت که در آن بدون تعارف از استراتژی فعلی مایکروسافت انتقاد کرد و همچنین نظرش را درباره مدیرعامل تازه منصوب‌شده ایکس‌باکس یعنی آشا شارما، بیان کرد.

بلکلی که اولین بار در سال 1999 ایده ساخت یک کنسول از سوی مایکروسافت را مطرح کرده بود گفت مأموریت شارما چیزی شبیه به یک پزشک تسکین‌بخش هست، ولی مایکروسافت تمرکز اصلی خود را بر کسب‌وکار جدید و بر محور هوش مصنوعی گذاشته.

او می‌گوید:

ایکس‌باکس، مثل بسیاری از کسب‌وکارهایی که جزو هسته اصلی فعالیت‌های هوش مصنوعی نیستند، در حال کنار گذاشته شدن است. آن‌ها این را صریح نمی‌گویند، اما عملاً همین اتفاق در حال رخ دادن است. انتظار دارم مدیرعامل جدید، آشا شارما، نقشی شبیه یک پزشک مراقبت‌های پایانی [زندگی] را داشته باشد که ایکس‌باکس را به‌آرامی به خاموشی می‌برد.

ایکس‌باکسبه باور بلکلی، تمرکز گسترده بر هوش مصنوعی باعث می‌شود مدیران شرکت‌ها مسائل را به شکلی انتزاعی و از فاصله ببینند. وی فکر می‌کند همین نگاه اکنون درباره بازی‌های ویدیویی هم شکل گرفته. از دید او، مدیرانی مثل ساتیا نادلا فکر می‌کنند هوش مصنوعی در نهایت بازی‌ها را هم، مانند بسیاری حوزه‌های دیگر، در خود ادغام خواهد کرد. به گفته بلکلی، وظیفه مدیران فعلی این است که واحدهای مختلف تجاری را به‌تدریج وارد «دنیای جدید هوش مصنوعی» کنند و آنچه امروز در ایکس‌باکس دیده می‌شود، بخشی از همین روند هست.

او همچنین اضافه کرد اگر فردی واقعاً دلبسته بازی‌ها در رأس این بخش قرار می‌گرفت، جای تعجب داشت؛ چراکه چنین رویکردی با مسیر کلی مایکروسافت در تضاد است. به گفته او، مایکروسافت اکنون شرکتی هست که تمرکزش بر توانمندسازی مشتریان از طریق هوش مصنوعی است. وی گفت که مایکروسافت برخلاف شرکت‌هایی مانند اپل یا نتفلیکس، تنها در حوزه بازی‌ها دارای کسب‌وکار تولید محتواست.

Xbox Game Passنگرانی‌های بلکلی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که می‌بینیم آشا شارما قبلاً ریاست سبد محصولات CoreAI مایکروسافت هم را بر عهده داشته! همچنین برخی کاربران ایکس‌باکس او را متهم کرده‌اند که برای تعامل با دنبال‌کنندگانش در شبکه اجتماعی توییتر از یک ربات هوش مصنوعی استفاده می‌کند. وی این اتهام را رد کرد و گفت قصد ندارد اکوسیستم ایکس‌باکس را با «محتوای بی‌روح و سطحیِ تولیدشده توسط هوش مصنوعی» اشباع کند.

در حال حاضر، نگرانی اصلی بسیاری از طرفداران ایکس‌باکس احتمال توقف تولید سخت‌افزار کنسول باشد؛ نگرانی‌ای که با توجه به کاهش فروش و حرکت مایکروسافت به سمت عرضه چندپلتفرمی، چندان هم بی‌اساس به نظر نمی‌رسد. با این حال، صحبت از تعطیلی کامل این بخش شاید اکنون کمی زود باشد، هرچند در آینده چنین احتمالی کاملاً منتفی نیست.

در حال حاضر، مایکروسافت همچنان قصد دارد یک کنسول جدید ایکس‌باکس عرضه کند؛ کنسولی که احتمالاً سال آینده معرفی یا روانه بازار شود. ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد آینده ایکس‌باکس چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *