آیا اینتل می تواند با تراشه های گرافیکی Arc A-Series انویدیا و AMD را شکست دهد

اینتل بالاخره تراشه های گرافیکی خود از سری Arc A-Series را معرفی کرد. تیم آبی اینتل در مرحله اول به تراشه های موبایلی توجه دارد و سپس به سراغ کارت گرافیک های دسکتاپی می رود. همچنین تراشه های گرافیکی پایه و میانه در اول راه وارد میدان رقابت می شوند و پرچمدارهای این سری در تابستان و آخر سال میلادی خود را نشان می دهند. حال سوال مهم این است که آیا اینتل می تواند با انویدیا و AMD رقابتی جدی را پدیدار سازد یا نه؟

آنطور که مشخص است، اینتل از دو تراشه DG2-128 و DG2-512 محصولات مختلفی را معرفی می کند. پایه اصلی کارت های سری ARC همان دو تراشه یاد شده هستند که در همین ابتدا مشخص کننده گستردگی کمتر تراشه های گرافیکی اینتل به نسبت انویدیا و AMD است. شاید بتوان گفت با وجود برداشتن اولین قدم های مهم در بخش تولید کارت گرافیک دسکتاپی و موبایلی، مهمترین ویژگی اینتل در این سری از محصولات، استفاده از تراشه های ساخته شده 6 نانومتری توسط TSMC است. تراشه هایی که ابعاد بزرگی دارند و البته تعداد ترانزیستورهای بیشتری بروی این سیلیکون ها دیده می شود.

اینتل به خوبی توانسته از مشکلات موجود در کارت های انویدیا یا AMD درس عبرت گرفته تا تراشه های گرافیکی خود را با محدودیت های کمتری به تولید برساند. اما در نهایت این خروجی نهایی است که مشخص می کند کدام یک از شرکت ها عملکرد بهتر و محبوبیت بیشتری دارند.

تراشه های موبایلی Arc A-Series اینتل

تیم آبی برای نام گذاری تراشه های خود از Arc 7 برای محصولات رده بالا، Arc 5 برای محصولات میان رده و از Arc 3 برای محصولات اقتصادی و کم توان تر خود استفاده کرده است. تراشه های Arc 7 و Arc 5 از سیلیکون قدرتمند DG2-512 و تراشه های سری Arc 3 از سیلیکون DG2-128 قدرت می گیرند. تراشه های موبایلی Arc A-Series مانند تراشه های موبایلی رقبا با حرف M تمام می شود تا کاربران از وجود یک تراشه کم مصرف تر و البته کم توان تر آگاه باشند.

اینتل عنوان می کند که تراشه های گرافیکی موبایلی Arc 3 که شامل دو تراشه A350M و A370M می شود، برای بازی کردن در رزولوشن 1080 پیکسل مناسب است. بر اساس اسلایدهای رسمی منتشر شده توسط اینتل، تراشه A370M می تواند بازی ها را در رزولوشن 1080 پیکسل با فریم ریت 60 تا 80 فریم در ثانیه اجرا کند اما نکته مهم در خصوص این اسلاید این است که تنظیمات گرافیکی بازی ها اکثراً بروی متوسط تنظیم یا Medium ست شده است. این در حالی است که بسیاری از بازی های امروزی حداقل دارای دو پله تنظیمات گرافیکی بیشتر هستند.

مهمترین رقیب تراشه گرافیکی A370M اینتل تراشه گرافیکی Radeon RX 6500M شرکت AMD است. برای درک بهتر موضوع باید بگوییم که تراشه گرافیکی اینتل A370M هم سیلیکون بزرگتری دارد و هم تعداد ترانزیستورهای آن برابر با 7.2 میلیارد در مقابل 5.4 میلیارد در تراشه RX 6500M است. اما در بسیاری از مشخصات دیگر مانند ظرفیت حافظه تصویری، رابط حافظه و توان حرارتی، هر دو تراشه مشابه به هم هستند. این توضیحات را دادیم که در ابتدا با مشخصات هر دو تراشه آشنا شوید و سپس بگوییم که به محض معرفی تراشه های گرافیکی موبایل توسط اینتل، AMD تراشه A370M را با تراشه گرافیکی Radeon RX 6500M مقایسه کرده که نتیجه آن قطعاً می تواند برای شما جالب باشد. نکته مهم این است که AMD هم برای رقابت بهتر تنظیمات گرافیکی بازی ها را بروی Medium قرار داده است تا نتیجه نهایی جذاب تر شود.

همانطور که مقایسه عملکرد هر دو تراشه A370M و RX 6500M را مشاهده می کنید، تراشه A370M با وجود مشخصات برتر بروی برگه، عملکرد بسیار ضعیف تری نسبت به RX 6500M دارد.

می رسیم به کوچکترین عضو تراشه های گرافیکی موبایل سری ARC A اینتل. تراشه A350M با 6 هسته Xe و 6 واحد Ray tracing دارای رابط 64 بیتی و 4 گیگابایت حافظه GDDR6 است. این واحد گرافیکی برای لپ تاپ هایی با توان پردازشی کم مناسب است و نمی توان چندان بروی آن حساب باز کرد. اولین امتیازهای منتشر شده از این تراشه گرافیکی مربوط به لپ تاپ Book Pro2 سامسونگ است که به بیرون درز پیدا کرده. امتیازهای به دست آمده نشان از آن دارد که با یکی از ضعیف ترین تراشه های گرافیکی نسل جدید روبرو هستیم که عملکردی مشابه به GTX 1650 های موبایلی دارد.

با توجه به بنچمارک منتشر شده از A350M حتی وضعیت عملکردی این تراشه گرافیکی اینتل در تست 3DMark Time Spy 1440p DirectX12 کمتر از GeForce MX 570 است. شاید بتوان گفت نزدیکترین رقیب برای A350M تراشه GTX 1650 Ti Max-Q و GTX 1650 Max-Q است که هر دوی این تراشه ها قدیمی و مربوط به چند نسل قبل هستند.

حال باید منتظر ماند و دید که تراشه های Arc 7 و Arc 5 با سیلیکون قدرتمند DG2-512 چه عملکردی از خود نشان می دهند. البته هر دو تراشه A370M و A350M هنوز به طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته اند و نمی توان به طور حتم در خصوص این تراشه های گرافیکی نظر داد اما همین چند بنچمارک منتشر شده تا حدی می تواند دایره عملکردی این تراشه ها را بازگو کند.

کارت گرافیک های دسکتاپی Arc A-Series اینتل

اینتل عنوان می کند که کارت گرافیک های دسکتاپی را در تابستان سال 2022 عرضه می کند. اولین کارت گرافیک گیمینگ دسکتاپی اینتل از نظر طراحی تا حدی مشابه تصاویر لو رفته در ماه های گذشته است. یک زبان طراحی مینیمال اما لوکس که با سیستم خنک کننده ای متشکل از دو فن راهی بازار می شود. کارت گرافیکی مکعبی با رنگ سیاه که با فریم باریک براق کمی به سمت لوکس بودن کشیده شده است. نشان اینتل ARC و نوشته تولید محدود در بخش بک پلیت به خوبی دیده می شود و در نمای جانبی هم نوشته Intel ARC با نورپردازی LED روشن می شود.

اگر پرچمدار کارت گرافیک های گیمینگ اینتل را در نظر بگیریم، باید نام Arc 7 A780 را هم برای آن متصور شویم. این نسخه در واقع رقیبی برای RTX 3070 و RTX 3070 Ti انویدیا و RX 6700 و RX 6700 XT شرکت AMD است. فرایند ساخت تراشه این کارت گرافیک 6 نانومتری است در حالی که تراشه GA 104 انویدیا 8 نانومتری و Navi 22 شرکت AMD از نوع 7 نانومتری است. مانند نسخه موبایلی، تراشه کارت اینتل هم تعداد ترانزیستور بیشتر و هم ابعاد سیلیکون بزرگتری نسبت به نماینده انویدیا و AMD دارد. اما با توجه به تست های گرفته شده بروی نسخه های موبایلی تراشه های اینتل ARC چنانچه در واقعیت هم عملکرد دسکتاپی ها چنین باشد، باید گفت که کارت گرافیک دسکتاپی اینتل در این بخش هم مغلوب نماینده انویدیا و AMD می شود.

اما نکته جالبی که 3DCenter فاش می کند این است که، کارت گرافیک دسکتاپی اینتل نسبت به بهترین نسخه موبایلی، هم فرکانس تراشه بالاتری دارد و هم فرکانس حافظه تصویری بیشتری دارد. در ثانی جالب است بدانید توان حرارتی نسخه های دسکتاپی کارت گرافیک اینتل می تواند به بیش از 200 وات هم برسد این در حالی است که بیشترین توان حرارتی نسخه های موبایلی برابر با 150 وات است. به هر حال با هیجان زیاد منتطر هستیم تا عملکرد تراشه های جدید اینتل ARC خصوصاً کارت دسکتاپی آن را در واقعیت ببینیم.

پست های مرتبط

اسپاتیفای گجت Car Thing را به طور کامل از کار می‌اندازد !

آیپد مینی 7 اپل احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

احتمالاً سامسونگ استارت تولید گره 2 نانومتری را زده باشد !