اختصاصی بنچیمو : بررسی مادربرد Z390 AORUS MASTER گیگابایت

گیگابایت را باید یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه قطعات سخت افزاری دانست. این شرکت با تولید مادربرد و کارت گرافیک های با کیفیت و البته زیبا بین کاربران شناخته شده است. در بین محصولات این شرکت، نشان تجاری آئروس نقش بهترین و باکیفیت ترین محصولات را بازی می کند. زمانی که در هر قطعه ای از گیگابایت با این نشان روبرو شدید بدانید که گیگابایت برای آن محصول سنگ تمام گذاشته است. در این مطلب هم با بررسی مادربرد Z390 AORUS MASTER گیگابایت در خدمت شما هستیم که به واقع یکی از خوش ساخت ترین مادربردهای این شرکت است. 

گیگابایت برای چیپ ست Z390 تعداد 13 مادربرد را مجهز کرده که هر کدام از این محصولات به نوعی، یک وظیفه خاصی را بر عهده گرفته اند. اما در بین این 13 مادربرد تعداد 7 مادربرد با نشان AORUS به بازار عرضه می شوند. پس از مادربرد Z390 AORUS XTREME، مدل Z390 AORUS MASTER را باید یکی از مجهز ترین و البته جذاب ترین محصولات امسال گیگابایت دانست. حال قبل از مشاهده ویدئوی بررسی بهتر است کمی با این محصول تازه از راه رسیده آشنا شویم.

پردازنده

استفاده از سوکت 1151 باعث شده تا این مادربرد از پردازنده های نسل 9 و نسل 8 اینتل پشتیبانی کند. پردازنده هایی که با این مادربرد پشتیبانی می شوند شامل پردازنده های Core i9، Core i7، Core i5، Core i3، Pentium و Celeron نسل 9 و نسل 8 اینتل است.

گیگابایت برای قدرت بخشیدن به این پردازنده از 2 کانکتور برق 8 پین استفاده کرده که هر دو کانکتور به پوشش های فلزی مجهز شده اند. پس از رساندن برق مورد نیاز به کنترل کننده دیجیتال، این بار نوبت مدار تغذیه 14 فاز است که با قدرت گرفتن از 12 فاز دیجیتال، قدرت بالا را به همراه دقت بی نظیر به پردازنده برساند. پس از رساندن برق مورد نیاز پردازنده با کنترل جزئیات، این بار نوبت شما است تا با استفاده از 3 روش پردازنده خودتان را اورکلاک کنید. روش اول از طریق محیط بایوس است که شامل دقت بیشتری برای این کار می باشد، روش دوم از طریق نرم افزار Easy Tune در محیط ویندوز است و روش سوم با فشردن دکمه فیزیکی OC بروی مادربرد است.

البته مهمترین ویژگی این مادبرد، دفع حرارت این مدارتغذیه قدرت مند است. گیگابایت با استفاده از هیت سینک عظیم با پره های آلومینیومی و البته هیت پایپی که با سطح تماس مناسب، طراحی شده تا حرارت مدار تغذیه را تا 30 درصد نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار کاهش دهد. البته این اختلاف دما تنها یک شعار تبلیغاتی نبوده و در تست هایی که در آتلیه وب سایت بنچیمو توسط دوربین حرارتی گرفته شد، این کنترل دما به صورت کاملا مشهود مشاهده شد.

رم

وجود 4 اسلات رم با پوشش فلزی با نام Memory Armor، استقامت مادربرد را در این بخش تضمین می کند. هر 4 اسلات DIMM می تواند تا حداکثر 64 گیگابایت رم از نوع DDR4 را پشتیبانی کند. فرکانس پایه رم ها در این نسل از مادربردها برابر با 2133/2400/2666 مگاهرتز است. البته اگر از رمی قدرتمند تر استفاده می کنید، فراموش نکنید که پروفایل XMP ماژول ها را فعال کنید.

برای فعال کردن پروفایل XMP می توان از طریق بایوس یا حتی به لطف نرم افزار Easy Tune در محیط ویندوز هم این پروفایل را فعال کنید. در این مادربرد به دلیل استفاده از مدار تغذیه خوب و البته کنترل کننده های دقیق، کاربر می تواند تا فرکانس 4333 مگاهرتز را در بخش ماژول های رم شاهد باشد.

*در تست های انجام شده تنها با افزایش فرکانس 200 مگاهرتز، شاهد بهبود خوب کارایی سیستم و البته پایداری سیستم در این افزایش فرکانس بودیم.

اسلات ها

مادربرد Z390 AORUS MASTER از 3 اسلات PCIe x16 استفاده می کند که با چینش x16/x8/x4 باعث شده کاربر بتواند از 2 کارت انویدیا به صورت SLI و تا 3 کارت رادئون AMD به صورت CrossFire استفاده کند. همچنین برای اتصال دیگر قطعات، وجود 3 اسلات PCIe x1 هم در این بین می تواند به کاربر کمک کند. قابل ذکر است که اسلات های PCIe x16 با پوشش فلزی PCIe Armor قادر است وزن کارت گرافیک های سنگین را به خوبی کنترل کند و از آسیب های احتمالی به PCB جلوگیری کند.

تعداد 3 اسلات M.2 که هر 3 اسلات به پوشش ترمال گارد مجهز شده اند. این پوشش حرارت تولید شده از سالید ها را به خوبی دفع کرده و از رساندن حرارت دیگر قطعات از جمله کارت گرافیک به سالیدها جلوگیری می کند. تعداد 2 اسلات M.2 این مادربرد از ماژول های 22110 و 1 اسلات هم از ماژول های 2280 پشتیبانی می کنند.

پنل ارتباطی

در پنل ارتباطی پشت مادربرد Z390 AORUS MASTER شاهد دو دکمه فیزیکی برای روشن کردن مادربرد و دکمه دیگری برای رهایی از بروز مشکل با نام Clear CMOS قرار گرفته است. در این بخش همچنین 2 کانکتور آنتن شبکه بیسیم، یک پورت HDMI، یک پورت USB 3.1 Type-C نسل دو، سه پورت USB 3.1 نسل دو، دو پورت USB 3.0، چهار پورت USB 2.0، یک پورت LAN، یک پورت اپتیکال صدا و 5 جک 3.5 میلی متری با پوشش طلایی را مشاهده می کنیم.

از دیگر ویژگی های این مادربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کارت صدای Realtek ALC1220

چیپ ست اینتل شبکه بی سیم با دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز با استاندارد 802.11 از نوع ac

بلوتوث نسخه 5

6 پورت ساتا 6 گیگابیت در ثانیه

قابلیت اتصال رشته های نورپردازی اضافه به دو کانکتور موجود

کانکتور موجود برای اتصال پورت اضافه USB 3.1 از نوع Type-A/C

بایوس دوگانه 128 مگابایت

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، بروی آن کلیک کنید.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

1 دیدگاه

بصیری آذر 12, 1397 - 10:35 ق.ظ
توضیحات خیلی خوبی بود.تشکر. من کلا هر محصولی که آر جی بی باشه میپسندم????
دیدگاه بگذارید