بایوس جدید مادربردهای X670 و B650 ایسوس به نفع کاربران نیست !

به گزارش Gamers Nexus و تایید JayzTwoCents، ایسوس در خصوص بایوس جدید مادربردهای سری AMD 600 خود نه تنهای مشکلی را حل نکرده بلکه به مشکل کاربران مواردی را هم اضافه کرده است. در زمان بارگیری جدیدترین بایوس مادربردهای X670 و B650، ایسوس هشدار می دهد که در صورت استفاده از این بایوس گارانتی غیر فعال شده و این شرکت مسئول خسارت ناشی از استفاده از این نسخه بتا نیست.

پس از مشکلات پیش آمده برای پردازنده های RYZEN 7000X3D شرکت های تولید کننده مادربرد، بایوس های جدید خود را منتشر کردند تا با محدود کردن ولتاژ ورودی به پردازنده و ولتاژ ورودی در زمان استفاده از پروفایل EXPO رم، جلوی این مشکل را بگیرند. کاربران گزارش داده بودند که صفحه ارتباطی زیر پردازنده دچار برجستگی و سوختگی است و پین های مادربرد هم با خم شدن یا حتی سوختن، سیستم را از کار می اندازد. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بیشترین گزارش ها مربوط به ایسوس بود.

رسانه Gamers Nexus در روز گذشته اعلام کرد که ایسوس در مقابل ارائه بایوس جدید، پیش شرط هایی برای کاربران گذاشته است. پس از کشف این موضوع، بعضی از رسانه های سراسر جهان به دلیل نادیده گرفتن حقوق کاربران به این موضوع واکنش نشان داده و حتی از همکاری مجدد با ایسوس صرف نظر کردند. در همین ابتدا باید عنوان کنم که ما در رسانه بنچیمو پس از بررسی مجدد موضوع و صفحه مربوط به بارگیری (دانلود) بایوس مادربردها در وب سایت ایسوس، شاهد حذف متن چالش برانگیز بودیم که نشان می دهد، این واکنش تند از سوی رسانه ها تا حدی توانسته کار خودش را انجام دهد.


مشاهده ویدیو Gamers Nexus و JayzTwoCents


بر اساس گزارش Gamers Nexus، در زمان دانلود بایوس جدید مادربردهای X670 و B650 ایسوس، با لیستی از تغییرات اعمال شده و البته یک هشدار روبرو می شدید. متن این هشدار عنوان می کرد که: ” لطفا توجه داشته باشید که این نسخه بتا بایوس مادربرد است که هنوز در حال آزمایش نهایی قبل از انتشار رسمی قرار دارد. ایسوس هیچ تضمینی، چه صریح و چه محدود، در مورد مناسب بودن، سازگاری یا قابلیت استفاده از UEFI، نرم افزارها یا هر یک از محتوای آن ندارد. ایسوس مسئول خسارت مستقیم، تصادفی یا جانبی ناشی از استفاده از این نسخه بتا نیست.”

همانطور که عنوان کردیم این متن پس از یک روز از صفحه بایوس تمام مادربردهای ایسوس حذف شد اما در همین مدت کم انتشار هم، می توان فهمید که ایسوس با نام گذاری “بایوس بتا” و این هشدار، سعی کرده تا مشکلات و خسارت ناشی از استفاده از این بایوس را گردن نگیرد. نکته جالب دیگر این بود که این بایوس اگر کاربردی درست را ارائه می داد، کاربران با خیال راحت تر می توانستند به این موضوع اعتماد کنند اما در واقع چنین نیست. Gamers Nexus پس از بارها تست این بایوس با صفحه آبی مرگ روبرو شد و مجدد سوختن پردازنده را تجربه کرد و حتی JayzTwoCents هم این موضوع و دیگر مشکلات را پس از بارگذاری بایوس تایید کرد.

این رسانه اعلام کرد ایسوس برای یک عملکرد پایدار پیشنهاد کرده تا پروفایل EXPO رم ها فعال نشود. حال سوال این است اگر قرار است EXPO رم ها فعال نشود، چه دلیلی برای ساخت چنین رمی وجود دارد؟ یا چه دلیلی برای خرید یک مادربرد 500 دلار یا حتی بیشتر وجود دارد زمانی که پروفایل EXPO قرار نیست فعال شود؟ وقتی می توان با EXPO عملکرد کلی RYZEN 7000X3D را افزایش داد ولی پیشنهاد می شود این پروفایل فعال نشود، چه دلیلی برای خرید پردازنده های RYZEN 7000X3D است؟

موضوع دیگری که Gamers Nexus به آن اشاره کرد این بود که، بایوس جدید باید از محدودیت های اخیر AMD برای جلوگیری از افزایش ولتاژ پیروی کنند این در حالی است که در بایوس جدید ایسوس، ولتاژ، خصوصاً در زمان فعال شدن EXPO هنوز هم بسیار بالا و بیشتر از آنچه کارشناسان پیشنهاد کردند است. قطعاً پذیرش بعضی از کم کاری ها یا ساختار اشتباه نه تنها شرکتی را کوچک نمی کند بلکه باعث افزایش اعتماد می شود اما چنین برخوردی از سوی یک شرکت پر فروش می تواند در دراز مدت کاربران را نگران و دلسرد کند.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد