بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3070 Ti SUPRIM X در 12 بازی

کارت گرافیک های سری SUPRIM، برترین تلاش ام اس آی برای ارائه یک کارت ایده آل از هر نظر است. در این بررسی نگاهی مجدد داریم به کارت گرافیک MSI RTX 3070 Ti SUPRIM X در جدیدترین بازی های روز (بازی های قدیمی تر به روز شده) تا ببینیم با وجود سری RTX 40 این کارت هنوز هم ارزش خرید دارد یا نه؟

نگاهی کلی

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 Ti Suprim X برترین کارت گرافیک با طراحی سفارشی این شرکت مبتنی بر تراشه GA104 است. سری Suprim با طراحی خیره کننده همچنان پرچمدار کارت های سفارشی MSI با برترین خنک کننده، بالاترین فرکانس اورکلاک شده کارخانه ای و بهترین کیفیت ساخت است. کارت RTX 3070 Ti برای پر کردن شکاف عملکردی بین RTX 3070 و RTX 3080 طراحی شده. بازی‌های با کیفیت 1440p با فعال‌سازی raytracing، و همچنین توانایی بازی در 4K UHD با تنظیمات نسبتاً خوب را هنوز هم می توان از RTX 3070 Ti انتظار داشت.

کارت گرافیک RTX 3070 Ti از همان سیلیکون RTX 3070 استفاده می کند اما انویدیا دو تغییر عمده بروی آن ایجاد کرده است. اول اینکه این سیلیکون کامل ترین نسخه از GA104 با 6144 هسته CUDA است این در حالی است که RTX 3070 دارای 5888 هسته کودا است. و دومین نکته اینکه حافظه استفاده شده از نوع GDDR6X با سرعت 19 گیگابیت در ثانیه در مقابل 14 گیگابیت در ثانیه GDDR6 کارت RTX 3070 است. با اینکه در این نسخه حافظه تصویری هنوز 8 گیگابایت است اما تغییرات صورت گرفته پهنای باند بیشتر را ممکن ساخته.

معماری Ampere با استفاده از نسل دوم هسته RT و نسل سوم هسته های TENSOR عملکرد بالایی دارد اما قطعاً در بخش raytracing و هوش مصنوعی به RTX 40 نمی رسد. کارت مورد بررسی با یک روکش خنک‌کننده فلزی با طراحی خیره کننده، سه فن TorX 4.0 و هیت سینک پره‌ای آلومینیومی متراکم، به شما خوش آمد می‌گوید. دو کانکتور 8 پین برای تامین برق تراشه گرافیکی و دیگر ماژول ها، سوئیچ مکانیکی گیمینگ و بی صدا (بایوس دوگانه) و سه DisplayPort 1.4a به همراه یک پورت HDMI 2.1 از دیگر موارد قابل ذکر بروی این کارت گرافیک است.

سیستم تست

برای مشخص شدن عملکرد کارت گرافیک MSI RTX 3070 Ti SUPRIM X در بازی ها، پردازنده Core i9 12900K، مادربرد MSI MPG Z690 FORCE WIFI، رم XPG LANCER DDR5 با ظرفیت 32 گیگابایت و فرکانس 6000 مگاهرتز، خنک کننده پردازنده دیپ کول CASTLE 360EX A-RGB، پاور 1000 وات FSP Hydro PTM PRO، سالید ADATA XPG SX6000 Pro و کیس لیان لی O11 Dynamic Evo ما را همراهی می کنند.

آزمون بازی های 1080 پیکسل

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 Ti Suprim X در بازی های AAA بروی رزولوشن 1080 پیکسل عملکرد بهتری نسبت به کارت مرجع و بیشتر رقبا دارد. این کارت نسبت به مدل مرجع، به طور میانگین با 4 فریم در ثانیه خروجی بهتری از خود نشان می دهد. لازم به ذکر است که رزولوشن 1080 پیکسل دارای گلوگاه کارت گرافیک است، به این معنی که قدرت کارت گرافیک بیشترین تاثیر را در این رزولوشن دارد.

در این رزولوشن سعی شده تا تنظیمات گرافیکی بازی ها در نهایت قرار گیرد. برای اینکه فریم ریت بیشتری در بازی ها به دست آورید می توانید تنظیمات گرافیکی کمتری را انتخاب کرده که به طور چشم گیر در افزایش فریم ریت تاثیرگذار است. به طور میانگین این کارت گرافیک 163 فریم در ثانیه در رزولوشن 1080 پیکسل را به دست آورد که عملکردی بین RTX 3070 و RX 6800 است.

آزمون بازی های 1440 پیکسل

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 Ti Suprim X در بازی های AAA بروی رزولوشن 1440 پیکسل همچنان عملکرد بهتری نسبت به کارت مرجع و بیشتر رقبا دارد. این کارت نسبت به مدل مرجع، به طور میانگین با 5 فریم در ثانیه خروجی بهتری از خود نشان می دهد.

در این رزولوشن هم سعی شده تا تنظیمات گرافیکی بازی ها در نهایت و مشابه 1080 پیکسل قرار گیرد تا درک بهتری نسبت به عملکرد کارت در این دقت داشته باشیم. برای اینکه فریم ریت بیشتری در بازی ها به دست آورید می توانید تنظیمات گرافیکی کمتری را انتخاب کرده که به طور چشم گیر در افزایش فریم ریت تاثیرگذار است. به طور میانگین این کارت گرافیک 137 فریم در ثانیه در رزولوشن 1440 پیکسل را به دست آورد که عملکردی بین RTX 3070 و RX 6800 است.

آزمون بازی های 2160 پیکسل (4K)

در رزولوشن 4K در کنار اینکه کارت گرافیک در نهایت بار کاری قرار دارد، پردازنده هم بار بیشتری نسبت به رزولوشن های کمتر به دوش می کشد. به همین دلیل در این رزولوشن گلوگاه بجز کارت گرافیک، مربوط به پردازنده هم می شود. کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 Ti Suprim X در بازی های AAA بروی رزولوشن 2160 پیکسل یا 4K قطعاً عملکرد بهتری نسبت به کارت مرجع و بیشتر رقبا دارد. این کارت نسبت به مدل مرجع، به طور میانگین با 3 فریم در ثانیه خروجی بهتری از خود نشان می دهد.

بروی رزولوشن 4K، تنظیمات گرافیکی بازی ها در نهایت و مشابه 1080 و 1440 پیکسل قرار گرفته تا درک بهتری نسبت به عملکرد کارت در این دقت داشته باشیم. برای اینکه فریم ریت بیشتری در بازی ها به دست آورید می توانید تنظیمات گرافیکی کمتری را انتخاب کرده که به طور چشم گیر در افزایش فریم ریت تاثیرگذار است. به طور میانگین این کارت گرافیک 92 فریم در ثانیه در رزولوشن 2160 پیکسل یا 4K را به دست آورد که عملکردی بین RTX 3070 و RX 6800 است.

آزمون بازی ها با Ratracing

فناوری پرتو برای بهینه سازی نور، سایه و بازتاب یکی از برترین فناوری هایی بود که انویدیا در نسل اول با کارت های سری تورینگ معرفی کرد. در سری آمپر (Ampere) نسل دوم هسته های RT واکنش بهتری در بازی ها نشان داد اما همچنان با فعال کردن آن، با افت شدید نرخ فریم روبرو می شویم. یکی دیگر از معایب این فناوری همگانی نبودن آن در عناوین مختلف است. با اینکه اکنون بسیاری از عناوین مانند سایبرپانک 2077، فورزا هورایزن 5، اف وان 22 و … از این فناوری بصری استفاده می کنند اما نیاز به سخت افزار قدرتمند تا حدی کار کاربران را دشوار می کند.

لازم به ذکر است که آزمون RTX ON را بروی رزولوشن 4K با نهایت تنظیمات انجام دادیم تا درک بهتری نسبت به نرخ فریم نسبت به فعال نبودن این فناوری بروی 4K به دست آوریم.

آزمون بازی ها با DLSS

فناوری DLSS اختصاصی انویدیا و مبتنی بر هوش مصنوعی است که با فعال شدن آن نرخ فریم بازی ها بدون ارتقاء سخت افزار افزایش پیدا کرده اما کیفیت تصویر کاهش پیدا می کند. در واقع اگر در رزولوشن 2160 پیکسل یا 4K بازی کنید، با فعال شدن DLSS، رندرینگ بازی با رزولوشن 1080 پیکسل انجام می شود تا بار کاری پردازنده گرافیکی کمتر شده و نرخ فریم افزایش یابد. به همین دلیل است که با فعال شدن این فناوری، کیفیت تصویر بر اساس حالت انتخابی کمتر از غیر فعال بودن DLSS است.

در این فناوری چند گزینه Quality (کیفیت نزدیک به وضوح اصلی)، حالت Balanced (عملکرد بین Quality و Performance)، حالت Performance (کیفیت تصویر کمتر و فریم بیشتر) و در نهایت حالت Ultra Performance (کمترین کیفیت تصویر و بیشترین نرخ فریم) در دسترس شما قرار دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. البته فعال شدن DLSS و حالت های مختلف آن به بازی و نوع سخت افزار شما بستگی دارد.

به طور مثال در رزولوشن 4K اگر DLSS را با حالت Quality فعال کنید، رزولوشن رندرینگ بازی نزدیک به وضوح اصلی در حدود 1800×3200 پیکسل است. در حالت Performance یا Ultra Performance کیفیت تصویر به طور محسوس کاهش پیدا می کند خصوصاً اگر با مانیتور 4K بازی کنید. در این حالت بازی بین 720 یا 1600 پیکسل رندر می شود تا نرخ فریم به طور چشم گیر افزایش یابد. در واقع دو حالت Performance یا Ultra Performance با اینکه نرخ فریم را بسیار افزایش می دهد اما اصلاً مناسب رزولوشن 4K نیست، زیرا جزئیات بسیاری را در این دقت از دست می دهید. آزمون DLSS در این بخش با RTX ON بروی عناوین قابل پشتیبانی بجز Death Stranding / A Plague Tale Requiem / God of War انجام شد.

آزمون 3DMARK

پس از آزمون کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 Ti Suprim X در عناوین مختلف، اکنون نوبت به بنچمارک مصنوعی 3DMARK می رسد تا در تست های PORT ROYAL / TIME SPY / FIRE STRIKE قدرت پردازشی این کارت را محک بزنیم. در بخش PORT ROYAL امتیاز 9017، در بخش TIME SPY امتیاز 15598 و در بخش FIRE STRIKE امتیاز 33577 را توانستیم با این کارت در بخش های مختلف بنچمارک 3DMARK به دست آوریم.

عملکرد کارت گرافیک در بازی ها

در طی انجام آزمون های مختلف بازی، نهایت فرکانس به دست آمده از کارت گرافیک RTX 3070 Ti Suprim X فرکانس 1980 مگاهرتز و نهایت فرکانس حافظه 1194 مگاهرتز بود. نهایت دمای به دست آمده 71.8 درجه سانتی گراد برای تراشه گرافیکی، دمای 82.2 درجه سانتی گراد برای Hot Spot و دمای 90 درجه سانتی گراد برای حافظه ها نمایش داده شد. همچنین نهایت توان مصرفی 313.3 وات بود در حالی که توان مصرفی اعلامی 290 وات است. این موضوع نشان می دهد که بهینه سازی های MSI، در بخش عملکرد خود را به خوبی نشان می دهد.

نتیجه

در نهایت می توان گفت که با وجود کارت گرافیک های سری RTX 40 انویدیا و RX 7000 رادئون AMD، کارتی مانند RTX 3070 Ti هنوز هم قدرت کافی برای اجرای بازی های AAA در رزولوشن های مختلف را دارد اما بهتر است این کارت را برای 1080 پیکسل یا 1440 پیکسل با نهایت جزئیات به کار گیرید. شما با فعال کردن RTX در بازی ها افت فریم زیادی را تجربه می کنید اما همانطور که گفته شد اگر از رزولوشن 4K دوری کنید، نتیجه بسیار بهتری دریافت می کنید.

اگر مانند نویسنده تمایلی به Raytracing ندارید که هیچ اما اگر می خواهید RTX ON بازی کنید بهتر است، قابلیت هایی مانند DLSS انویدیا یا AMD FSR را حداقل بروی حالت Quality قرار دهید، تا کیفیت تصویر دچار افت کمتری در جزئیات شود و نرخ فریم هم کمی افزایش یابد.

کارت گرافیک RTX 3070 Ti Suprim X ام اس آی با کیفیت ساخت بالا، بک پلیت مستحکم و زیبا، خنک کننده پیشرفته، بایوس دوگانه و نورپردازی خیره کننده، قطعاً یکی از برترین انتخاب های شما در بین RTX 3070 Ti ها است. در مجموع در هر تراشه گرافیکی جدیدی که سوپریم در آن حضور دارد، می توان از آن به عنوان یک قطعه قابل اعتماد، خنک و ساکت یاد کرد.

پست های مرتبط

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد

تراشه M4 اپل احتمالاً برتری خاصی نسبت به تراشه M3 در بارهای کاری غیر ردیابی پرتو نداشته باشد

گلکسی اس 24 اولترا پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی سال 2024 شد

1 دیدگاه

مهمان مرداد 2, 1402 - 7:18 ق.ظ
خیلی عجیبه کارت 6800xt در port royal میتونه تا 12 هزار هم برسه
دیدگاه بگذارید