تمام تفاوت های اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 1 که باید بدانید

پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 با وجود مشخصات عالی، عملکرد چندان درخشانی در پرچمداران موبایلی خصوصاً در بخش مصرف انرژی نداشت. حال با عرضه رسمی پردازنده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 بهتر است مقایسه ای داشته باشیم بین این پردازنده تازه از راه رسیده و نسل قبل یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1.

با عرضه رسمی پردازنده موبایلی Snapdragon 8 Plus Gen 1 مشخص شد که امسال سال سامسونگ نیست. زیرا هم انویدیا تراشه های نسل آینده کارت گرفیک ها خود و هم کوالکام پردازنده موبایلی جدید خود را از سامسونگ گرفته و با TSMC همکاری می کند. این تغییر در تامین کننده پردازنده حتی در عملکرد نهایی تراشه ها هم قابل مشاهده است. شرکت کوالکام برای نسل جدید پردازنده های خود ترجیح داد که ریخته گری تراشه ها را از سامسونگ گرفته و به TSMC ببخشد. با اینکه هر دو نوع ریخته گری از گره 4 نانومتری بودند اما تغییرات ساختاری که TSMC برای ساخته تراشه ها استفاده می کند، نتیجه جذاب تری به همراه دارد.

جالب است بدانید که پردازنده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 1 هیچ ویژگی ساختاری اضافه یا جدیدی ندارد و تنها این ساختار و ریخته گری متفاوت TSMC است که تغییرات گفته شده در ادامه مطلب را پدیدار ساخته است.

پردازنده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 هم در سریعترین هسته خود از نسل قبل سریعتر است و هم در هسته های اقتصادی برای مصرف انرژی بهینه فرکانس بیشتری ارائه می کند. این موضوع نشان می دهد که یک ریخته گری بهتر، نتیجه نهایی یک تراشه را به طور چشم گیر افزایش می دهد.

کوالکام در زمان معرفی پردازنده 888 پلاس، تنها فرکانس کاری هسته Cortex-X1 را به 2.99 گیگاهرتز رساند این در حالی است که همین هسته در اسنپدراگون 888 دارای فرکانس 2.84 گیگاهرتز بود. این تغییر اندک تنها کمی عملکرد 888 پلاس را بیشتر کرد اما داستان اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 کمی متفاوت است.

Snapdragon 8 Gen 1 Snapdragon 8 Plus Gen 1
1 هسته Cortex-X2

فرکانس 3.0 گیگاهرتز

1 هسته Cortex-X2

فرکانس 3.2 گیگاهرتز

3 هسته Cortex-A710

فرکانس 2.50 گیگاهرتز

3 هسته Cortex-A710

فرکانس 2.8 گیگاهرتز

4 هسته Cortex-A510

فرکانس 1.8 گیگاهرتز

4 هسته Cortex-A510

فرکانس 2.0 گیگاهرتز

همانطور که مشخص است، پردازنده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نسبت به نسل قبل خود دارای پیشرفت های چشم گیری است که کوالکام باید آن را مدیون ساختار حرفه ای TSMC باشد. به طور کلی کوالکام اعلام کرده است که عملکرد این تراشه چه در بخش CPU و چه در بخش GPU با 10 درصد عملکرد بهتر همراه است. خوشبختانه، این بهبود عملکرد با اشکالاتی در بخش بهره وری انرژی همراه نیست، زیرا کوالکام ادعا می کند که مصرف انرژی در هر بخش 15 درصد و در مجموع 30 درصد کاهش یافته است. به هر حال تغییرات صورت گرفته در عملکرد واقعی شامل 15 درصد مصرف انرژی کمتر در اجرای بازی ها و افزایش 50 دقیقه عمر باتری در وب گردی و مرور شبکه های اجتماعی است.

لازم به ذکر است که این تغییرات صورت گرفته در تراشه جدید کوالکام، قیمت آن را هم برای شرکت ها افزایش داده به همین دلیل باید منتظر قیمت جدید پرچمدار در سه ماهه سوم سال باشیم. همچنین باید گفت که با توجه به عملکرد ناامید کننده اسنپدراگون 8 نسل 1 و معیارهای بهره وری انرژی ضعیف آن در تولید انبوه حتی با معماری 4 نانومتری سامسونگ، کوالکام به احتمال زیاد از TSMC برای اسنپدراگون 8 نسل 2 آینده استفاده خواهد کرد.

پست های مرتبط

اسپاتیفای گجت Car Thing را به طور کامل از کار می‌اندازد !

آیپد مینی 7 اپل احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

احتمالاً سامسونگ استارت تولید گره 2 نانومتری را زده باشد !