رئیس مرکز ملی فضای مجازی : اینستاگرام باید در ایران نماینده پاسخگو داشته باشد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند، گفت: تعریفی که در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان شده شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود و سیاست ما این است که اینستاگرام باید در ایران نماینده پاسخگو داشته باشد.

به گزارش بنچیمو به نقل از ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه کسب‌وکارهای دیجیتال توسکا، با بیان اینکه ما معتقدیم که پلتفرم‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای و بهداشتی – آموزشی تجارتی و پولی بانکی باید در کشور تقویت شوند، زیرا آینده مرزهای مجازی کشور  را این پلتفرم‌ها تعیین می‌کنند، گفت: پلتفرم‌های رسانه‌ای که پیام‌رسان‌ها بخش مهمی از آن هستند، در دنیا توسعه بیش‌تری پیدا کرده و در کشور ما شاید تنها پلتفرمی باشد که نزدیک به ۵۰ میلیون شهروند از آن استفاده می‌کنند. در اولویت ماست که این پلتفرم ملی شود و بخش اعظم کشور ما از پلتفرم‌های داخلی استفاده کند. حرکتی را از سال گذشته شروع کردیم و امیدواریم ظرف امسال و سال آینده به نقاط خوبی برسیم.

فیروزآبادی بیان کرد: ما معتقدیم در مرکز ملی فضای مجازی رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد که اینگونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آنها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند.

وی افزود: تعریفی که ما در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیام ‌رسان کرده‌ایم شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند، اما اینکه اجرای این سیاست در چه مرحله‌ای باشد بحث دیگری است.

وی با بیان این ‌که بزرگ کردن فضای واقعی از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد، افزود: فضای مجازی باعث بسط سپرهای زندگی شد. توسعه سپرهای رسانه، اطلاع‌رسانی، بانکی، تجارتی، آموزشی، سلامت و بهداشت و حمل و نقل توسط فضای مجازی مبتنی بر تکنولوژی است. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ نیز پنج شرکت اول دنیا از لحاظ اندازه شرکت‌های مبتنی بر فضای مجازی یعنی اپل، گوگل، ماکروسافت، فیسبوک و آمازون هستند.

فیروزآبادی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بیان کرد: یکی از مشکلات این است که ما تناسب نداریم. در حال حاضر از ۴۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ICT در دنیا سهم یک درصدی هم نداریم. البته این موضوع از این جهت خوب است یعنی اقتصاد دیجیتال ما جای توسعه دارد. مشکل دیگر این است ما توازن نداریم. ۶۲ درصد بخش اقتصاد دیجیتال در دست اپراتورهاست، در حالی که باید ۳۰ تا ۳۲ درصد باشد و جامعه مدنی در قالب استارت‌آپ‌ها باید به سمتی حرکت کند که این عدد متوازن شود، این استراتژی را اپراتورهای بزرگ دنیا هم پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر عدم توازن از این جهت است که تمام اقتصاد ICT ما در تهران است. برخلاف صنایع سنگین که الزامات جغرافیایی دارد. فضای مجازی نیاز به فضای جغرافیایی ندارد. همچنین صنایع سنگین به پلت‌فرم‌های پرهزینه نیاز دارند، اما با توسعه اقتصاد دیجیتال ما دوباره از کارخانه‌ها به خانه برمی‌گردیم.

پست های مرتبط

قیمت خرده فروشی پردازنده Core i9-14900KS مشخص شد

مایکروسافت قابلیت ارتقا رایگان ویندوز 7 و 8 به 10 و 11 را لغو می‌کند

اطلاعات نسل بعدی کارت گرافیک Xe2 اینتل با کد Battlemage فاش شد