مراقب باشید: کارت گرافیک های کار کرده، بازمانده های ریگ ماین و فریب کاربر

با سقوط رمز ارزهای استخراجی با کارت گرافیک، اکنون شاهد فروش کارت گرافیک های کارکرده هستیم که در هر آگهی با عناوین مختلف مثل: “در حد”، “کم کارکرد” و “یک هفته کار کرده” یا عناوین دیگر به فروش می رسند. با اینکه بسیاری از کارت های کارکرده موجود در بازار کنونی، بازمانده های ریگ ماین هستند، باید در انتخاب و خرید بسیار دقت کنید. پیشنهاد ما دوری از این نوع کالاها است اما اگر هزینه خرید یک کارت گرافیک جدید را ندارید، کار پیچیده می شود.

با اینکه بارها در این خصوص مطلب منتشر کرده ام اما دوباره عنوان می کنم که هیچ کارت گرافیکی برای فعالیت در 24 ساعت شبانه روز آن هم به مدت طولانی ساخته نشده. همانطور که می دانید، اکنون تمام شرکت ها، سیستم خنک کننده کارت ها را به صورت چرخش فن در بار کاری بالا می سازد به این معنی که فن خنک کننده کارت تنها در زمان رسیدن تراشه به دمای 60 درجه سانتی گراد فعال می شود. همین موضوع هم نشان می دهد که سیستم خنک کننده فعال (فن ها) در صورت استفاده مداوم با مشکل طول عمر و در نهایت کمبود قطعات و بی استفاده بود کارت روبرو می شود. حتی باید اضافه کنم که بسیاری از کارت های نسل های گذشته به سنسور حرارت حافظه تصویری مجهز نبوده که این موضوع سیستم خنک کننده را با خطا مواجه می سازد و تنها در صورت افزایش دمای تراشه گرافیکی فن را فعال می کند این در حالی است که در “ماین” یا استخراج، بیشتر حافظه تصویری مورد استفاده قرار می گیرد.

تست و بنچمارک

در این میان بعضی از فروشندگان همچنان مراتب انسانی را رعایت کرده و کارتی که مشخص است با چه روشی و چگونه تا کنون فعال بوده، را با همان مشخصات و ظاهر در معرض دید شما قرار می دهند. در این موارد به راحتی می توان متوجه شد که کارت از نظر ظاهری در چه وضعیتی قرار دارد اما قطعات داخلی همچنان مخفی و به دور از بررسی ظاهری هستند. در زمان خرید، از فروشنده بخواهید تست ها و بنچمارک های مختلف را با کارت گرافیک اجرا کند تا از وضعیت کارت در استرس مطلع شوید.

تست FurMark به خوبی می تواند دمای تراشه گرافیکی و حافظه تصویری را مشخص کند اما در این میان شما به نرم افزاری جانبی مانند GPU-Z نیاز دارید تا در بخش تب سنسور این نرم افزار مشخص شود نهایت دمای GPU Temperature و Hot Spot کارت مورد نظر چقدر است. بهتر است قبل از این تست ها چند بررسی مطالعه کنید تا از نهایت دمای کارت مورد نظر اطلاعات حدودی داشته باشید.

با اینکه FurMark به عنوان تست استرس کارت گرافیک شناخته می شود اما این تست نمی تواند به خوبی ظرفیت حافظه گرافیکی را به چالش بکشد. برای اینکه ظرفیت حافظه را به چالش بکشید، تست Superposition Benchmark می تواند به خوبی این کار را انجام دهد. پیشنهاد می کنم در این تست گزینه 4K Optimized را انتخاب کنید تا ظرفیت حافظه بیشتری را طلب کند.

ظاهر

اما متاسفانه بعضی از فروشندگان کارت های استفاده شده برای ماین یا استخراج را با رنگ آمیزی و برچسب های جدید (حتی برچسب گارانتی)، به عنوان یک کارت نو به فروش می رساند. به نقل از Paulo Gomes، ماینرها به جایی رسیده اند که نوشته روی حافظه تراشه گرافیکی را دوباره حک می کنند تا کارت کارکرده جدید جلوه کند. همچنین کارت ها را رنگ آمیزی یا بهینه سازی می کنند تا خط و خش ها را بپوشانند و در بعضی مواقع پیچ های جدید را جاگزین گزینه اولیه می کنند تا رد پیچگوشتی مشخص نشود. اما خوشبختانه هر کاری کنند باز هم راهکاری وجود دارد که تشخیص داد کارت در چه وضعیتی است. معمولا تراشه گرافیکی یا ماژول حافظه تصویری بعد از لحیم کاری یا استفاده طولانی در دمای بالا، زرد می شود که این موضوع را می توان به راحتی متوجه شد.

در بخش ظاهر قبل از خرید کارت گرافیک کارکرده به چند مورد توجه کنید:

  • خط و خش بروی بدنه
  • رد پیچگوشتی بروی پیچ ها
  • برچسب گارانتی که معمولا بروی یک پیچ قرار می گیرد
  • زرد شدن هیت سینک و خروجی هوای گرم
  • زرد شدن براکت I/O
  • زرد شدن تراشه گرافیکی
  • زرد شدن حافظه تصویری
  • مشکوک بودن رنگ کارت یا قطعات نسبت به دیگر نمونه ها

پست های مرتبط

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد