امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۲۳:۲۹

تراشه اسنپدراگون 8 الیت نسل 2 چه تفاوتی با نسل قبلش دارد ؟

کوالکام تراشه پرچمدار جدیدی را برای گوشی‌های هوشمند معرفی خواهد کرد. این تراشه از هسته‌های اختصاصی Oryon بهره می‌برد و همان رویکرد اسنپدراگون 8 الیت را به کار می‌برد.

طبیعتاً باید انتظار تغییرات قابل‌توجهی را از اسنپدراگون 8 الیت نسل 2 داشته باشیم، اما یک افشاگر فاش کرده که پیکربندی کلاستر پردازنده در هر دو چیپست یکسان باقی می‌ماند. بااین‌حال، مزایای فناوری دیگری در نسخه جدید وجود خواهد داشت، از جمله لیتوگرافی بهبودیافته، پردازنده گرافیکی ارتقایافته و موارد دیگر.

در مقایسه با اسنپدراگون 8 الیت، نسل دوم این تراشه در زمینه لیتوگرافی یک گام جلوتر خواهد بود. طبق اطلاعات منتشر شده توسط Digital Chat Station، این چیپست با استفاده از نسل سوم فناوری 3 نانومتری شرکت TSMC که با نام N3P هم شناخته می‌شود، به تولید انبوه خواهد رسید. قبلاً گزارش شده بود که کوالکام تمام سفارش‌های تراشه خود را به طور انحصاری به TSMC سپرده، چراکه سامسونگ بار دیگر نتوانسته انتظارات را برآورده کند. با این حال، از آنجایی که کوالکام تنها از یک کارخانه برای تولید این تراشه استفاده خواهد کرد، احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد.

از نظر پیکربندی پردازنده، اسنپدراگون 8 الیت نسل 2 از ترکیب «6 + 2» بهره می‌برد که مشابه نسل قبلی خود است. اما طبق شایعات این تراشه دارای هسته‌های جدیدی با نام «Pegasus» خواهد بود و هسته‌های قدرتمند آن با فرکانس 5.00 گیگاهرتز آزمایش شده‌اند. این در حالی است که هسته‌های اسنپدراگون 8 الیت در حالت عادی با فرکانس 4.47 گیگاهرتز کار می‌کنند، بنابراین افزایش فرکانس در نسخه جدید قابل‌توجه خواهد بود. یکی از مزیت‌های مهم نسل جدید، پشتیبانی از فناوری SME یا Scalable Matrix Extension شرکت ARM است که می‌تواند عملکرد چند‌هسته‌ای را تا 20 درصد بهبود دهد و حتی احتمال دارد از تراشه M4 اپل پیشی بگیرد.

تراشه اسنپدراگون 8 الیت نسل 2 SME یک مجموعه دستورات ARM است که به پردازنده‌ها کمک می‌کند تا بارهای پردازشی سنگین را به طور بهینه‌تری مدیریت کنند. به همین دلیل M4 اپل و سایر تراشه‌های قدرتمند در بنچمارک Geekbench 6 امتیازات بالاتری در بخش‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به دست آورده‌اند. علاوه بر این، کوالکام در نسل جدید از فناوری SVE یا Scalable Vector Extension هم بهره خواهد برد. انتظار می‌رود پردازنده گرافیکی جدید Adreno 840 هم در این تراشه قرار بگیرد. متأسفانه، هنوز اطلاعاتی درباره عملکرد گرافیکی آن منتشر نشده، اما احتمالاً پیش از عرضه رسمی، آزمایش‌های متعددی از آن منتشر خواهد شد.

در سال 2025، کوالکام همچنان با بزرگ‌ترین رقیب خود در دنیای گوشی‌های هوشمند، یعنی اپل، رقابت خواهد کرد. همچنین طبق اطلاعات منتشرشده، این شرکت در سال 2026 به فناوری 2 نانومتری TSMC روی خواهد آورد تا نه یک، بلکه دو تراشه پرچم‌دار جدید معرفی کند که یکی از آن‌ها احتمالاً اسنپدراگون 8 الیت نسل 3 باشد.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد تراشه اسنپدراگون 8 الیت نسل 2 چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *