گزارشها حاکی از آن است که کارت گرافیک AMD RX 9070 XT با تقاضای بسیار بالایی در بازار روبرو شده و همین موضوع باعث شده خردهفروشان، این کارتها را با قیمتهایی بسیار بالاتر از قیمت رسمی (MSRP) عرضه کنند.
عرضه کارت گرافیکهای نسل جدید در بازار، بهم ریخته و با مشکلات زیادی همراه شده، به طوری که موجودی انبارها بسیار کمتر از حد انتظار بوده و این کمبود باعث شده فروشندگان قیمتها را به شکلی غیرمنطقی بالا ببرند. این اتفاق مخصوصاً در مورد کارت گرافیکهای سری RTX 50 انویدیا صدق میکند. با عرضه RX 9070 XT از سوی AMD، امیدوار بودیم که شاهد قیمتگذاری منصفانهتری باشیم، اما علیرغم وعدههای این شرکت برای عرضه محصولات با قیمت رسمی 599 دلار، چنین قیمتی در بازار دیده نمیشود. در عوض، از همان روزهای اول، قیمتها بهشدت افزایش پیدا کردهاند.
دلایل مختلفی برای این افزایش قیمتها ذکر شدهاند؛ از جمله تعرفههای وارداتی آمریکا و تقاضای بالای مصرفکنندگان حتی ماهها پس از عرضه. در آلمان، سایت Computerbase بررسیهایی انجام داده که نشان میدهد قیمت این کارتها در روندی افزایشی قرار داشتهاند و میانگین قیمت آنها بین 700 تا 800 یورو بوده است. تنها تعداد محدودی از مدلهای پایینرده با قیمت زیر 700 یورو در دسترس هستند و بیشتر فروشندگان قیمتها را به شکل چشمگیری افزایش دادهاند.
در بازار آمریکا هم شرایط مشابهی حاکم است. برای مثال، در سایت آمازون، کارت گرافیک RX 9070 XT حدود 960 دلار قیمتگذاری شده که تقریباً 50 درصد بالاتر از قیمت رسمی آن است! ارزانترین مدلی که در انبار موجود بود، نسخه XFX Swift White Triple Fan در فروشگاه MicroCenter با قیمت 849.99 دلار بود. با اینکه این مدل نسبتاً به صرفه به نظر میرسد، اما مشخصاً فروشندگان انتظار دارند AMD قیمت رسمی را افزایش دهد، چراکه حتی در لیستهایی که کارتها ناموجود هستند، قیمتها همچنان بالا ماندهاند.
ما اینجا در رسانه خبری ببنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد افزایش قیمت کارتگرافیکهای AMD و انویدیا چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.