انقلابی در شبکه بی سیم: آشنایی با Wi-Fi 7 که به زودی جهانی می شود

شبکه بی سیم کنونی با استاندارد های مدرن مانند Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E اکنون در بسیاری از تجهیزات و قطعات سخت افزاری استفاده می شود. اما اکنون وقت آن رسیده تا این شبکه بی سیم پر سرعت جای خود را به نسل بعدی دهد. نسلی با سرعت بسیار بالا و پایداری بی نظیر که به زودی جهانی می شود اما اگر اشتیاق دارید زودتر از دیگران به استقبال Wi-Fi 7 هم بروید هم مشکلی نیست، چون بجز معرفی Wi-Fi 7 چند مودم جدید با قابلیت پشتیبانی از نسل آینده شبکه بی سیم را هم به شما معرفی می کنیم.

شبکه بی سیم Wi-Fi از زمان ایجاد اولین استاندارد 802.11 (802.11-1997) در سال 1997، راه درازی را تا به امروز پیموده است. با اینکه هنوز هم بسیاری به استانداردهای Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E دسترسی ندارند اما باید این دو استاندارد و نسل قبلی آن یعنی Wi-Fi 5 را به عنوان بیشترین نسل های استفاده شده کنونی دانست. استاندارد Wi-Fi 6 (802.11ax) در مقایسه با نسل قبلی خود، Wi-Fi 5، پیشرفت های زیادی را ارائه کرد.

این استاندارد شبکه بی سیم از سرعت داده بالاتری نسبت به نسخه های قبلی Wi-Fi پشتیبانی می کند و حداکثر سرعت داده 9.6 گیگابیت در ثانیه (در مقایسه با 3.5 گیگابیت بر ثانیه برای Wi-Fi 5) را در دسترس قرار می دهد. این موضوع با استفاده از ترکیبی از کانال‌های وسیع‌تر (تا 160 مگاهرتز)، طرح‌های مدولاسیون برتر (تا 1024-QAM) و ویژگی‌های نوآورانه منحصر به فرد Wi-Fi 6 به دست می‌آید.

بهتر است به چند ویژگی Wi-Fi 6 اشاره کنیم:

  • قابلیت OFDMA که به چندین دستگاه اجازه می دهد داده ها را در یک کانال منتقل کند نه تنها سرعت عملیاتی را بیشتر می کند بلکه پایداری اتصالات به یک شبکه بی سیم می شود.
  • قابلیت BSS Color به Wi-Fi 6 اجازه می‌دهد تا انتقال‌های خود را تفکیک پدیر کند، به این صورت که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد بین انتقال‌ها در شبکه خود و انتقال‌های متعلق به شبکه‌های همسایه تفاوت قائل شوند. این قابلیت هم بروی سرعت انتصال تاثیر گذار است.
  • ویژگی دیگری به نام Transmit Beamforming وجود دارد که به نقطه دسترسی یا مودم/روتر شما امکان می دهد تا انتقال داده ها را به طور هوشمند به دستگاه های خاصی که به آن نیاز دارند متمرکز کند. این نه تنها نسبت سیگنال به نویز را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد، بلکه برد و در نتیجه ثبات را نیز افزایش می دهد.
  • یک ویژگی جدید به نام Target Wake Time (TWT) به دستگاه‌های متصل اجازه می دهد تا هماهنگی بهتر در طول شبانه روز با مودم داشته باشند تا در نهایت در مصرف انرژی و باتری دستگاه های متصل صرفه جویی شود.
  • شبکه Wi-Fi 6 همچنین دارای نسل بعدی امنیت بی‌سیم با WPA3 است که به لطف مکانیزم پیچیده‌تر دسترسی، شکستن رمزهای عبور را سخت‌تر می‌کرد.
  • در حالی که Wi-Fi 6 از نظر ویژگی‌ها، سرعت‌ها و عملکردها یک ارتقای چشمگیر بود، اما همچنان به طیف‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز متکی است که باندهایی بسیار شلوغ هستند. اینجاست که Wi-Fi 6E وارد می شود. شبکه ای که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا از باند فرکانسی 6 گیگاهرتز (پهنای باند 1200 مگاهرتز) برای تحویل سریع حجم عظیمی از داده در فواصل کوتاه استفاده کنند. با دور کردن ترافیک سنگین از باندهای محبوب 2.4 و 5 گیگاهرتز، می توانید به کاهش تراکم و تداخل حتی برای دستگاه های قدیمی کمک کنید.

شبکه بی سیم Wi-Fi 7

با اینکه Wi-Fi 6 تقریباً 50 درصد سرعت بیشتر و انبوهی از پیشرفت‌های دیگر را ارائه می‌کرد، اما سرعت واقعی آن یک جهش نسلی نبود (بهتر است بگوییم میان نسلی). اما Wi-Fi 7 چنین نیست و باید سرعت آن را یک جهش بزرگ تلقی کرد. استاندارد IEEE 802.11be (Wi-Fi 7) حداکثر سرعت تئوری Wi-Fi 6 که 9.6 گیگابیت در ثانیه است را به 46 گیگابیت در ثانیه می رساند! با این وجود سرعت انتقال داده Wi-Fi 7 4.8 برابر Wi-Fi 6 است.

هنگام استفاده از Wi-Fi 7 می‌توانید انتظار بهبود 100 برابری زمان تاخیر نسبت به Wi-Fi 6 را داشته باشید. این مورد را باید مدیون ظرفیت افزایش یافته Wi-Fi 7 بود که ترکیبی از کانال های 320 مگاهرتزی و عملکرد چند پیوندی را ممکن می سازد. با این وجود Wi-Fi 7 تا 5 برابر ظرفیت بیشتری نسبت به Wi-Fi 6 ارائه می کند. همچنین پایداری Wi-Fi 7 به لطف فناوری های جدید بسیار بهتر از Wi-Fi 6 است.

بیایید نگاهی کلی به پیشرفت های Wi-Fi 7 داشته باشیم تا بهتر درک کنیم این استاندارد چه در آستین دارد؟

  • سرعت انتقال 46 گیگابیت در ثانیه که 4.8 برابر Wi-Fi 6 است
  • زمان تاخیر 100 برابر بهتر از Wi-Fi 6
  • کانال های عریض تا 320 مگاهرتز : نسل‌های قبلی وای‌فای مجبور بودند به عرض کانال ۱۶۰ مگاهرتز بسنده کنند. Wi-Fi 7 این عرض را به 320 مگاهرتز می رساند (فقط در 6 گیگاهرتز) – اطمینان بهتری را در هنگام انتقال همزمان با حداکثر سرعت تضمین می کند که بیشتر مانند بزرگ راه است.
  • استاندارد Wi-Fi 6 بر 1024-QAM (مدولاسیون دامنه چهارگانه) تکیه داشت. هر چه مقدار QAM بالاتر باشد، هر بسته، داده بیشتری می تواند حمل کند. اکنون Wi-Fi 7 طرح مدولاسیون را به 4096-QAM بهبود می‌بخشد که نرخ انتقال را به اوج می رساند و ظرفیت شبکه را افزایش می‌دهد.
  • چندین واحد منبع (Multi-RU) : نسل‌های قدیمی‌تر Wi-Fi می‌توانند فریم‌ها را فقط بر روی واحدهای فردی (RU) ارسال یا دریافت کنند. با این حال، این انعطاف پذیری تخصیص منابع طیف را محدود می کند. با Wi-Fi 7، هر دستگاه را می توان به چندین RU اختصاص داد که به طور قابل توجهی استفاده از طیف را افزایش می دهد.
  • در حالی که Wi-Fi قدیمی (حتی Wi-Fi 5/6) عملکرد دو باند و سه باند را فعال می کند، اما دستگاه ها مجبور هستند باند خاصی را برای استفاده انتخاب کنند. به عنوان مثال، شما فقط می توانید بین انواع 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز شبکه Wi-Fi خود را انتخاب کنید. با این حال، این باعث می‌شود که یک گروه در عمل تلف شود. شبکه Wi-Fi 7 این مشکل را با استفاده از یک ویژگی جدید به نام MLO حل می کند و به دستگاه های Wi-Fi 7 اجازه می دهد به طور همزمان داده ها را در چندین باند فرکانس و کانال ارسال و دریافت کنند.

روترهای پیشتاز Wi-Fi 7

ام اس آی یکی از اولین شرکت هایی بود که در نمایشگاه CES 2023 به میزبانی Wi-Fi 7 می رود. با اینکه این استاندارد جهانی شبکه بی سیم هنوز به طور رسمی معرفی نشده و قابل استفاده نیست اما رفتن به سوی این فناوری شبکه جدید، نقطه اوجی برای آینده است.

ام اس آی با سه روتر در این رویداد معتبر حضور داشت که جدا از RadiX AX6600 و RadiX AXE6600 که به شبکه WIFI 6E و WIFI 6 با نهایت سرعت و حداقل تاخیر مجهز هستند، روتر RadiX BE22000 را با پشتیبانی از WIFI 7 معرفی کرد. هر سه این روترهای جدید، روترهای گیمینگ Tri-Band هستند که با فناوری AI QoS MSI  برای کاهش 90 درصد نرخ پینگ طراحی شده است تا بازی با تاخیر کم را به کاربران ارائه دهد.

اما در این بین روتر پرچمدار RadiX BE22000 Turbo از فناوری Wi-Fi 7 و آنتن‌های تشخیص خودکار استفاده می‌کند که الگوی آنتن‌ها را به صورت مکانیکی تغییر می‌دهد تا مکان دستگاه شما را دنبال کند و پوشش سیگنال را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است استاندارد شبکه بی سیم Wi-Fi 7 در سال 2024 جهانی و معرفی می شود.

پست های مرتبط

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !