نسل بعدی اس اس دی‌های گیگابایت پتانسیل فوق العاده PCIe 4.0 را به نمایش گذاشت

نسل بعدی اس اس دی‌های گیگابایت نشان میدهد که به لطف کنترلر جدید PCIe 4.0 میتوان به سرعت فوق العاده ای در این حافظه ها دست پیدا کرد. سرعتی فراتر از برترین حافظه های NVMe امروزی.

·        PCIe 4.0 تحول جدید در کامپیوترها را رقم میزند

چندی پیش، هنگامی که AMD در نطق اصلی خود پیش از آغاز رسمی کامیپوتکس از نسل سوم پردازنده های رایزن Zen 2 رونمایی کرد، اقدام به معرفی کنترلر PCIe 4 نیز کرد. اکنون گیگابایت به عنوان یک شرکت پیشتاز، در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 اقدام به معرفی اس اس دی های NVMe خود بر پایه رابط جدید PCIe کرده است که نشان میدهد پتانسیل این فناوری جدید تا چه اندازه چشمگیر است.

حافظه اس اس دی Aorus NVMe Gen 4 گیگابایت قادر است به سرعت خواندن فوق العاده بالای 5000 مگابایت بر ثانیه دست پیدا کند. همچنین قادر است در نوشتن اطلاعات، سرعت خیره کننده 4400 مگابایت بر ثانیه را به ثبت برساند.

 

·        بیش از 50 درصد سریعتر از برترین NVMe بازار!

این آمار را اگر در زاویه مقایسه قرار دهیم، باید بگوئیم که نسل بعدی اس اس دی‌های گیگابایت تقریبا 56 درصد از نظر سرعت خواندن و دو برابر در زمینه سرعت نوشتن اطلاعات سریعتر از اس اس دی سامسونگ 970 EVO است. شایان به ذکر است که 970 EVO یکی از سریعترین حافظه های NVMe حال حاضر در بازار به شمار میرود.

البته گیگابایت تنها شرکتی نیست که اس اس دی مجهز به فناوری PCIe را معرفی کرده، بلکه شرکت خوشنام کورسیر نیز پیش تر اس اس دی MP600 NVMe را معرفی کرد. این اس اس دی از نظر عملکرد بسیار شبیه به نسل بعدی اس اس دی‌های گیگابایت است. هر دو این محصولات به کنترلر Phison PS5016 و سطح سلول سه گانه 3D و حافظه فلش NAND مجهزند. گیگابایت از حافظه های NAND ساخت توشیبا در اس اس دی های جدید خود استفاده کرده است.

·        کنترل حرارت با هیت سینک مسی

Aorus NVMe Gen 4 از یک بدنه تمام مسی برخوردار شده تا حرارت را به بهترین شکل دفع کند چرا که در آن سرعت های فضایی، احتمالا حرارت قابل توجهی توسط این قطعه تولید میشود. به گفته گیگابایت، با هیت سینک به کار گرفته شده در این اس اس دی حرارت تا 14 درصد کاهش پیدا میکند.

گیگابایت نسل بعدی اس اس دی های خود را در دو مدل 1 ترا و 2 ترابایتی عرضه خواهد کرد. طبیعتا مادربرد با چیپست جدید X570 و پردازنده نسل سوم رایزن ای ام دی پیش نیازهای استفاده از این اس اس دی های پر سرعت هستند. این اس اس دی در ماه ژوئن روانه بازار خواهد شد در حالی که قیمت آن هنوز نامشخص است. اما قطعا یکی از گران قیمت ترین حافظه های NVMe بازار به شمار خواهند رفت.

منبع: Engadget

پست های مرتبط

شرکت سابرنت SSD های نسل پنجمی خود را با سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه به فروش گذاشت

سامسونگ از سریع‌ترین حافظه LPDDR5X با سرعت 10.7 گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد

LPDDR5x DRAM شرکت میکرون 4 درصد صرفه‌جویی انرژی را به همراه سرعت 9.6 گیگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد