قابلیت DLSS 4 انویدیا نوید یک تحول اساسی را در بازیهای ویدیویی میدهد و با بهبودهای چشمگیر در کیفیت تصویر و عملکرد، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این پیشرفتها طی آزمایشهای اولیهای که در رویداد CES 2025 با بازی Cyberpunk 2077 صورت گرفت به نمایش درآمد.
متخصصان فناوری در Digital Foundry موفق شدند نسخه اولیه NVIDIA DLSS 4 را با کارت گرافیک جدید RTX 5080 آزمایش کنند. حتی در این مرحله ابتدایی که این تکنولوژی روی نمونهای با درایورهای ناقص اجرا میشد، تفاوتهای واضحی نسبت به نسخه فعلی DLSS مشاهده شد. این نسخه جدید با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی پیشرفتهتر به نام Vision Transformer ثبات تصویر بیشتر، کاهش اثرات شبحگون، جزئیات بالاتر و بهبود در حذف لبههای ناصاف (anti-aliasing) را ارائه میدهد. این بهبودها مشکلات موجود در کیفیت تصویر DLSS 3 را که از شبکههای عصبی پیچشی (CNN) استفاده میکرد برطرف میکند.
یکی از ویژگیهای برجسته DLSS 4، فناوری Multi-Frame Generation اختصاصی سری RTX 50 است که میتواند تا سه فریم اضافی برای هر فریم رندر شده سنتی تولید کند. این فناوری با مجموعه کامل تکنولوژیهای DLSS کار میکند و تا 8 برابر نرخ فریم بیشتری نسبت به رندر سنتی ارائه میدهد.
در یکی از پرجزئیاتترین بخشهای بازی Cyberpunk 2077 (بازار سیاه استادیوم Petrochem)، تکنولوژی DLSS 4 در کارت گرافیک RTX 5080 و با استفاده از رهگیری پرتو (Path Tracing) توانست نرخ فریم بازی را در رزولوشن 4K تا 535 درصد افزایش دهد. با تولید دو فریم اضافی، این افزایش به 725 درصد و با تولید سه فریم اضافی به رقم شگفتانگیز 935 درصد رسید. در تمام این سناریوها، نرخ فریم فراتر از 120 فریم بر ثانیه رفت که با توجه به استفاده از رهگیری پرتو بسیار چشمگیر است.
همانطور که انویدیا وعده داده بود، DLSS 4 زمانبندی فریمها (Frame Pacing) را در حالت چندفریمی x4 بهبود داده که نسبت به حالت تکفریمی x2 عملکرد بهتری دارد. البته، این فناوری با افزایش کمی تأخیر همراه است. Digital Foundry میانگین تأخیر را در حالت DLSS 4 x3 برابر 55.50 میلیثانیه و در حالت DLSS 4 x4 برابر 57.30 میلیثانیه اندازهگیری کرد که این ارقام در مقایسه با تأخیر 50.97 میلیثانیهای در حالت تکفریمی (x2) کمی بیشتر در نظر گرفته میشود. البته با توجه به ایتکه حالت x4 نرخ فریم تا 71 درصد افزایش میدهد که تاخیر کاملاً منطقی به نظر میرسد.
از جمله بازیهایی که به زودی پشتیبانی داخلی از قابلیت DLSS 4 را دریافت خواهند کرد، میتوان به Cyberpunk 2077 ،Alan Wake 2 و Indiana Jones and the Great Circle اشاره کرد. علاوه بر این، عناوینی مانند Black Myth: Wukong و Marvel Rivals هم در آینده از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد. بازیهای Alan Wake 2 و Indiana Jones and the Great Circle دو تکنولوژی جدید دیگر به نام RTX Hair و RTX Mega Geometry که بخشی از NVIDIA RTX Kit هستند را هم دریافت میکنند.
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با رویداد CES 2025 و سایر اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد قابلیت DLSS 4 چه فکری میکنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.