معرفی رسمی مادربرد های EVGA Z490 DARK و EVGA Z490 FTW

معرفی رسمی مادربرد های EVGA Z490 DARK و EVGA Z490 FTW

کمپانی صاحب نام آمریکایی برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دهم Comet Lake اینتل، دو مدل مادربرد شامل EVGA Z490 DARK و EVGA Z490 FTW را معرفی کرده است. هر دو مدل مادربرد این کمپانی امکانات قابل توجهی دارند، اما از نظر طراحی ظاهری متفاوتی برخوردارند. بسیاری از کاربران با این سبک طراحی میانه خوبی دارند و به سبک طراحی صنعتی که فاقد جلوه های بصری خاص و نورپردازی در نقاط مختلف است، علاقه نشان می دهند.

مادربرد EVGA Z490 DARK به عنوان پرچمدار سری جدید این کمپانی که از سوکت پردازنده LGA 1200 و چیپ ست جدید Z490 اینتل بهره می برد، سبک طراحی بسیار متفاوتی دارد وبا در نظر گرفتن فقط دو اسلات حافظه رم DDR4، تعجب بسیاری از کاربران را برانگیخته است. دو اسلات رم و همچنین مدار تغدیه مادربرد در جای متداول خود قرار نگرفته اند و اسلات های رم با چرخش 90 درجه ای به سمت بالا و مدار تغذیه به سمت پنل پشت و اسلات PCI متمایل شده اند.

کانکتور 24 پین مادربرد و دو کانکتور 8 پین پردازنده نیز در سمت راست و محل نصب اسلات های حافظه رم قرار گرفته اند و این طراحی ظاهری متفاوت، باب میل اورکلاکرهای حرفه ای به منظور نصب مادربرد روی OC Station است. با وجود دو اسلات حافظه رم روی مادربرد EVGA Z490 DARK و محدودیت نصب حداکثر 32 گیگابایت حافظه به ازای هر ماژول، در نهایت می توانید 64 گیگابایت رم DDR4 را تجربه کنید.

از دیگر امکانات این مادربرد می توان به دو اسلات PCI-Express 3.0 x16 برای نصب کارت گرافیک، دو اسلات M.2 فاقد هیت سینک، دیباگر دو گانه، بایوس دوگانه، کلید های پاور و ریست، شبکه بی سیم WiFi 6 و شبکه سیمی نسل جدید اینتل اشاره کرد. دومین محصول کمپانی آمریکایی در سوکت LGA 1200 شامل مادربرد EVGA Z490 FTW می شود که نسبت به مدل DARK دارای امکانات بیشتر برای گیمرها است و بر خلاف آن تمرکز کمتری روی بحث اورکلاک دارد.

در مادربرد EVGA Z490 FTW همه چیز سر جای مرسوم خود قرار دارد و شاهد حضور چهار اسلات حافظه رم DDR4 هستیم. برای تامین توان مورد نیاز پردازنده های نسل دهم کامت لیک اینتل نیز یک کانکتور 4 پین و یک کانکتور 8 پین در نظر گرفته شده که با توجه به طراحی هیت سینک خنک کننده مدار تغذیه، به نظر می رسد که برای نصب کانکتور 8 پین با مشکل مواجه شوید.

دو اسلات PCI-Express 3.0 x16، دو اسلات M.2 فاقد هیت سینک، شبکه بی سیم WiFi 6، شبکه سیمی نسل جدید اینتل، دیباگر دو گانه، بایوس دوگانه و کلید های پاور و ریست از جمله امکانات مادربرد EVGA Z490 FTW به شمار می رود. هیت سینک مدار تغذیه در این مادربرد حتی شرایط را برای نصب ماژول حافظه رم در اسلات اول با مشکل مواجه کرده و در صورتی که از حافظه های دارای هیت سینک بزرگ و با ضخامت زیاد استفاده می کنید، باید به این نکته توجه کنید.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد