بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 5 پرو

یکی از مهمترین چالش ها برای دوست داران گجت های پوشیدنی، انتخاب یک ساعت هوشمند ایده آل است. از آنجا که من هم یکی از طرفداران این نوع گجت ها هستم، ساعت های مختلفی را بررسی یا خریداری کرده ام. با این وجود با شوق فراوان به سراغ جدیدترین پرچمداران گجت های پوشیدنی سامسونگ رفتم. ساعت هوشمندی که این بار با نام پرو معرفی شد. بیایید نگاهی داشته باشیم به بررسی ساعت هوشمند Galaxy Watch 5 Pro سامسونگ.

امسال سامسونگ دو ساعت هوشمند را از سری واچ 5 معرفی کرد. یکی با همان نام Galaxy Watch 5 و دیگری با نام Galaxy Watch 5 Pro به بازار عرضه شد. اینکه شرکت های سازنده از نام پرو برای محصولات متفاوت استفاده می کنند، ایده جالبی است اما اینکه با تغییرهای اندک نسبت به نسخه پایه، محصولی نام پرو را یدک بکشد، اصلاً پذیرفته نیست. بهتر است در ابتدا ببینیم Watch 5 Pro و Watch 5 چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اصلی ترین تفاوت گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 5 پرو در طراحی، باتری و ساختار مستحکم تر است. بله درست خواندید همین سه مورد مهمترین تغییرات ساختاری بین این دو ساعت هوشمند است !. گلکسی واچ 5 با طراحی مینیمال، ظریف تر از نسخه پرو است و البته باتری ضعیف تری دارد. از سوی دیگر نسخه پرو با بدنه تیتانیومی، سر سخت تر از نسخه پایه است که بر اساس تبلیغات سامسونگ، آن را برای ماجراجویی در فضای باز مناسب تر می کند. در واقع این انتقادی بود که از گلکسی واچ 5 پرو و هر گجت هوشمندی که نام پرو را یدک می کشد داشتم. از این انتقاد شخصی که بگذریم، Galaxy Watch 5 Pro یکی از بهترین انتخاب های شما برای گوشی های اندرویدی است.

مشخصات Galaxy Watch 5 Pro – Galaxy Watch 5
ساختار
  • 45 میلی متری
  • 44 میلی متری
  • بدنه تیتانیومی
  • بدنه آلومینیومی
ابعاد و وزن
  • 45.4 × 45.4 × 10.5 میلی متر
  • 44.4 × 43.3 × 9.8 میلی متر
  • 46.5 گرم
  • 33.5 گرم
نمایشگر
  • 1.4 اینچ Super AMOLED
  • 450 × 450 پیکسل
  • 321 پیکسل در هر اینچ
  • Sapphire Crystal Glass
پردازنده
  • Exynos W920
  • دو هسته 1.8 گیگاهرتز
حافظه و رم
  • 1.5 گیگابایت رم
  • 16 گیگابایت حافظه
باتری و شارژر
  • 590 میلی آمپر ساعت
  • 410 میلی آمپر ساعت
  • شارژر بی سیم 10 وات
سنسورها
  • شتاب سنج
  • ژیروسکوپ
  • فشار سنج
  • حسگر نور محیط
  • سنسور اپتیکال ضربان قلب
  • سنسور الکتریکی ضربان قلب ECG
  • تحلیل ترکیبی بدن
  • سنسور اکسیژن خون
  • سنسور دمای پوست
اتصالات
  • بلوتوث 5.2
  • وای فای دو باند (2.4GHz & 5GHz)
  • GPS
  • NFC
  • LTE (در بعضی مدل ها)
بقاء
  • استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP68
  • ضد آب تا 5ATM
سیستم عامل Wear OS بهینه شده سامسونگ
قیمت
  • در محدوده 12 میلیون تومان
  • در محدوده 6 میلیون 600 هزار تومان

جعبه Galaxy Watch 5 Pro

جعبه Galaxy Watch 5 Pro جذاب و با شکوه است. بر خلاف بسیاری از جعبه ساعت های هوشمند که به صورت استوانه هستند، این ساعت با یک جعبه مستطیلی به طول ساعت و رنگ مشکی، جذابیت بصری مناسبی دارد. پس از باز کردن جعبه اصلی، یک باکس دیگر و ساعت هوشمند را می توانید به سرعت ببینید. باکس یا جعبه دوم، راهنمای استفاده و شارژر USB-C را در خود جای داده است. پس از برداشتن ساعت از جایگاهش، اولین نکته ای که نظر شما را جلب می کند، فریم دور نمایشگر و نوع قفل بند ساعت است.

ساختار Galaxy Watch 5 Pro

اینکه طراحی گلکسی واچ 5 مینیمال است به این معنی نیست گلکسی واچ 5 پرو طراحی پیچیده ای دارد. نسخه پرو هم مانند نسخه پایه طراحی ساده ای دارد ولی با ابعاد بزرگتر. Watch 5 Pro تنها در مدل 45 میلی متری عرضه شده ولی در زمان قرارگیری بروی مچ دست، همچنان چشم نواز است. البته اگر دست های ظریفی دارید، ممکن است ابعاد بزرگ آن بروی مچ دست شما حس خوبی را منتقل نکند که در این صورت باید به سوی خرید Galaxy Watch 5 بروید.

نوع قفل بند که به یک گیره قفل کننده D مجهز شده بسیار جذاب است. همانطور که در تصاویر اختصاصی بنچیمو می بینید، بند این ساعت مانند دیگر ساعت ها، دارای شکاف های متعدد پین قفل نیست و با یک بند صاف و یکپارچه روبرو هستیم. وظیفه قفل بند ساعت بر عهده گیره فلزی بزرگی است که بر اساس مچ دست کاربر، قابلیت تنظیم دارد و تنها کافی است با یک بار تنظیم، ساعت را به راحتی بروی مچ دست بسته یا باز کنید. در واقع گیره فلزی بروی بند شمالی ثابت است و شما باید بند جنوبی ساعت را در داخل آن (بر اساس اندازه مچ دست) تنظیم کرده، پس از تنظیم آن را با گیره تنظیم اندازه قفل کرده و از آن استفاده کنید. قفل اصلی به صورت مگنتی یا آهن ربایی است تا استفاده از آن راحت تر باشد.

نمایشگر 1.4 اینچی با رزولوشن 450 × 450 پیکسل، به اندازه کافی روشن است تا در محیط بیرون یا زیر نور خورشید، داده ها یا ساعت را بخوانید. نوع پنل استفاده شده هم از نوع Super AMOLED است که همین موضوع، رنگ های زنده، کنتراست عالی و روشنایی کاربردی را به شما هدیه می دهد. نمایشگر گلکسی واچ 5 پرو به پوششی از جنس شیشه یاقوت کبود مجهز شده که استقامت آن حتی از اپل واچ های جدید هم بیشتر است. شیشه یاقوت کبود در کنار بدنه تیتانیومی، خیال شما را در طول استفاده راحت می کند. فریم دور نمایشگر هم به اندازه کافی بالا آمده تا در صورت ضربه های ناخواسته، صدمه ای به نمایشگر و لبه آن وارد نشود.

سامسونگ در سال های گذشته، از فریم چرخان دور نمایشگر برای چرخیدن در محیط رابط کاربری ساعت استفاده می کرد. بسیاری از دارندگان ساعت های سامسونگ از جمله خودم، این قابلیت را دوست داشتیم اما بعضی از کاربران اعتقاد داشتند ناوبری مکانیکی، طول عمر ساعت را کم می کند. باید عنوان کنم با اینکه سالها از Gear S3 Frontier استفاده می کنم، رنگ اطراف ساعت کمی تغییر کرده اما همچنان فریم چرخان مانند روز اول کار می کند. با این حال سامسونگ در سری گلکسی واچ 5 تصمیم گرفته تا طراحی ساده را با هدف افزایش طول عمر ساعت به کار گیرد. لمس و بازخورد لمس نمایشگر در موقعیت های مختلف رابط کاربری ساعت، بی نقص و خوب اجرا می شود.

بروی بدنه ساعت دو دکمه مکانیکی قرار گرفته که بالایی با لبه قرمز رنگ و پایینی ساده است. هر دو دکمه قابلیت شخصی سازی فرامین را دارد. به طور مثال دکمه بالا جدا از خارج شدن از برنامه ها، در صورت نگه داشتن طولانی Bixby را فعال می کند و دکمه پایین هم که به عنوان بازگشت به عقب در رابط کاربری استفاده می شود قابلیت اجرای Samsung Pay را دارد. با اینکه ساعت برای بررسی در اختیار من قرار گرفته بود، به سرعت از شر فعال شدن Bixby و Samsung Pay خلاص شدم (هنوز هم Bixby به طور غیر قابل تصوری فاقد جذابیت است).

جدا از این موارد، بروی بدنه، میکروفون مکالمه و ضبط صدا و اسپیکر (هم برای مکالمه و هم برای پخش موزیک) با قدرت مناسب قرار گرفته است. هر دو گزینه در زمان برقراری تماش به کارتان می آید ولی اگر به دنبال ضبط صدا یا پخش موزیک هم هستید، هیچ بهانه ای برای از دست دادن Galaxy Watch 5 ندارید.

سخت افزار Galaxy Watch 5 Pro

ساعت هوشمند Galaxy Watch 5 مجهز به هر سنسوری است که برای یک ساعت هوشمند حرفه ای لازم است. سنسورهایی مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، فشارسنج، سطح اکسیژن خون و همچنین سنسورهای قلب اپتیکال و الکتریکی و سنسور BIA برای تجزیه و تحلیل ترکیبی داده های بدن بروی این ساعت قرار گرفته. سنسور BIA با ارسال سیگنال های الکتریکی از طریق بدن شما، درصد چربی بدن کاربر را تشخیص می دهد. یک سنسور دمای پوست مادون قرمز نیز وجود دارد که برای اولین بار در ساعت های سامسونگ استفاده شده اما ممکن است در نسخه ای که خریداری می کنید در دسترس نباشد که نیاز به یک بروزرسانی نرم افزاری دارد (نگران نباشید).

در بخش تراشه یا پردازنده، سامسونگ همان تراشه Watch 4 را بروی سری Galaxy Watch 5 قرار داده است. یک تراشه 5 نانومتری Exynos W920 با دو هسته و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز که همچنان قادر به انجام فرامین مختلف را به خوبی دارد. همچنین 1.5 گیگابایت رم و 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی برای این سری در نظر گرفته شده است که برای یک ساعت با چندین پوسته و حتی ذخیره موزیک و عکس مناسب است.

استاندارد IP68 با محافظت در برابر آب و گرد و غبار، همچون نسل قبل در این ساعت هم دیده می شود. با این استاندارد، ساعت تا 5ATM یا عمق 50 متری در زمان 30 دقیقه قادر به بقاء است.

راه اندازی Galaxy Watch 5 Pro

با اینکه Galaxy Watch 5 Pro یک ساعت مبتنی بر WearOS است، شما نمی توانید از نرم افزار WearOS گوگل استفاده کنید. برای اتصال ساعت به موبایل لازم است تا نرم افزار Galaxy Wearable را دانلود و نصب کنید. مشکل زمانی شروع می شود که شما از گوشی غیر سامسونگ استفاده کنید. در ابتدا سعی کردم ساعت را به گوشی هوآوی متصل کنم که با هر تلاشی، موفق به اتصال نشدم با اینکه Gear S3 Frontier به این گوشی متصل است. پس از آن ساعت را به گوشی شیائومی متصل کردم و بالاخره جواب داد.

بدترین بخش اتصال ساعت به گوشی این است که شما باید چند افزونه جدا از Galaxy Wearable نصب کنید که این موضوع بسیار خارج از صبر و حوصله است. با نصب کردن نرم افزار و افزونه ها اکنون ساعت شما متصل به گوشی است اما داستان به همینجا ختم نمی شود!. برای دسترسی به بعضی از قابلیت ها و داده های کاربردی برنامه های سلامت، نیاز است تا برنامه اضافی را بروی گوشی نصب شود. حال این را هم به این موارد اضافه کنید که برنامه ها باید از اپ استور سامسونگ دانلود شود نه از گوگل پلی !!. اینکه سامسونگ یک پلتنفرم یکپارچه برای اتصال ساعت های هوشمند خود ندارد بسیار جای تعجب دارد.

عملکرد Galaxy Watch 5 Pro

با وجود سنسورهای مختلف سلامتی، پیاده روی، فعالیت های روزانه، خواب و استرس چنان دقیق اندازه گیری و پیمایش می شود که باید از Galaxy Watch 5 Pro به عنوان یکی از دقیق ترین ساعت های مبتنی بر WearOS در پیمایش سلامت یاد کرد. برنامه ریزی های ورزشی به خوبی قادر به شناسایی فعالیت های شما است. به طور مثال اگر کمی سریعتر از حد معمول پیاده روی کنید، حالت پیمایش از پیاده روی ساده به پیاده روی ورزشی تغییر پیدا می کند.

البته اگر نمایش داده های سلامتی را در دو دسته دقیق و گسترده تقسیم بندی کنیم، Galaxy Watch 5 Pro در دسته دقیق ها قرار می گیرد زیرا ساعت هایی هستند که اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهند اما ممکن است کمی درصد خطا برای آن در نظر گرفت، هرچند تعداد کمی از ساعت ها هم بدون درصد خطا داده ها را در اختیار شما قرار می دهند اما قیمت های نجومی دارند. به هر حال Galaxy Watch 5 Pro در بخش سنسورهای سلامت و پیمایش داده ها بسیار خوب و دقیق عملکرد کرد.

طول عمر باتری Galaxy Watch 5 Pro

ساعت های هوشمند سامسونگ یکی از بهترین گجت های پوشیدنی برای تعامل با گوشی هوشمند هستند. همین موضوع می تواند استفاده شما از ساعت را بیش از دیگر مدل های هم قیمت در بازار کند. سطح تعامل Galaxy Watch 5 Pro هم همچنان بسیار عالی است. در جواب دادن های مستقیم پیام با ساعت تا پاسخگویی به تماس ها و سلامت، نیاز به استفاده بیشتر از قدرت سخت افزاری و روشن ماندن نمایشگر دارد. گلکسی واچ 5 پرو با وجود باتری 590 میلی آمپر ساعت، قادر است در استفاده های روزمره تا چهار روز دوام آورد. در استفاده های بیشتر، باتری سه روز را حداقل کار می کند که این یک پیشرفت بزرگ برای سامسونگ است زیرا ساعت نگارنده از آنجا که هر روز نیاز به شارژ شدن دارد، در بسیاری از روزهای سال خاموش است.

پست های مرتبط

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند