مقایسه پردازنده های اپل M1 Max و M1 Pro با Apple M1

در رویداد Unleashed اپل در کنار مک های جدید، از دو تراشه M1 Max و M1 Pro رونمایی کرد. تراشه های جدید همچنان بر اساس معماری M1 ساخته شده اند اما تغییرات گسترده در این دو تراشه، نشان از افزایش عملکرد و پتانسیل کاری دارد. در این مطلب نگاهی داریم به تفاوت تراشه های جدید M1 Max و M1 Pro با M1 اپل.

قیمت دستگاه های مجهز به تراشه های M1

تراشه های اختصاصی اپل که در محصولات این شرکت استفاده می شود، مانند دو تراشه ساز اینتل و AMD به صورت جدا فروخته نمی شود. به همین دلیل قیمت دستگاه ها ارزش این تراشه ها را تعیین می کند. در لیست زیر به قیمت دستگاه هایی که به تراشه M1 مجهز شده اند می پردازیم:

مک مینی با تراشه M1 و قیمت پایه 699 دلار

آیپد پرو 11 اینچ نسل 5 با تراشه M1 و قیمت پایه 799 دلار

مک بوک ایر با تراشه M1 و قیمت پایه 999 دلار

آیپد پرو 12.9 اینچ نسل 5 با تراشه M1 و قیمت 1099 دلار

مک بوک پرو 13 اینچ یا تراشه M1 و قیمت پایه 1299 دلار

آی مک 24 اینچ با تراشه M1 و قیمت پایه 1299 دلار

در لیست زیر قیمت دستگاه هایی که به تراشه اختصاصی M1 Pro مجهز هستند را مشخص می کنیم:

مک بوک پرو 14 اینچ با تراشه M1 Pro و قیمت پایه 1999 دلار

مک بوک پرو 16 اینچ با تراشه M1 Pro و قیمت پایه 2499 دلار

و در نهایت دستگاهی مانند مک بوک پرو 16 اینچ با تراشه M1 MAX دارای قیمت پایه 3499 دلار است.

تراشه های تازه از راه رسیده M1 Max و M1 Pro علی رغم جدید بودن و استفاده از معماری M1، جایگزینی برای نسخه اول M1 نیستند زیرا ساختار هر کدام نشان دهنده عملکرد دستگاه است و بر اساس نوع نیاز کاربران هر کدام جایگاه خودشان را دارند.

مشخصات پردازنده های M1 Max و M1 Pro و M1

همانطور که گفتیم هر سه تراشه از معماری M1 استفاده می کنند اما دو تراشه جدید M1 Max و M1 Pro دارای قدرت پردازشی بسیار بیشتر و ساختاری متفاوت دارند. نوع ساختار این تراشه های اختصاصی به صورت یکپارچه است به طوری که تراشه، تراشه گرافیکی و رم بروی یک سیلیکون سوار شده اند تا دسترسی به داده ها سریعتر و تاخیر بین واحدهای مختلف به حداقل برسد.


پردازنده Core i7-11700K در عملکرد تک هسته ای به Apple M1 باخت


تمام تراشه های M1 اپل با فرآیند ساخت 5 نانومتری TSMC ساخته شده اند. نوع ساختار این تراشه ها هم با خوشه چینی ترکیبی دو نوع هسته Firestorm با کارایی بسیار بالا و Icestorm با کارایی بالا است. قطعا پردازنده ای که از هسته های Firestorm بیشتری نسبت به Icestorm استفاده کند، قدرت پردازشی بیشتری را ایجاد می کند که در M1 Max و M1 Pro چنین است. تراشه M1 دارای 4 هسته Firestorm و 4 هسته Icestorm  است در حالی که تراشه های M1 Max و M1 Pro از 8 هسته Firestorm و 2 هسته Icestorm استفاده می کنند.

یکی دیگر از مهمترین تفاوت های ساختاری در M1 های اپل، تراشه گرافیکی است. تراشه M1 دارای 8 هسته گرافیک است در حالی که M1 Pro دارای 16 هسته گرافیکی و غول مرحله آخر یعنی M1 MAX دارای 32 هسته گرافیکی است که برای چنین تراشه ای در این سگمنت بسیار عالی است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، هر تراشه برای کاربری متفاوتی استفاده می شود. کاربرانی که به بار کاری سنگین در بخش گرافیکی، مدل سازی یا رندرهای سه بعدی نیاز دارند باید به دنبال تراشه M1 MAX باشند.

و در انتهای بحث شیرین مشخصات سخت افزاری، باید عنوان کنیم که تراشه های جدید اپل از ظرفیت بیشتر رم پشتیبانی می کنند. تراشه M1 تنها از 16 گیگابایت رم پشتیبانی می کند در حالی که M1 Pro پا را فراتر گذاشته و از 32 گیگابایت رم پشتیبانی می کند. اما تراشه M1 MAX به جنون رسیده از 64 گیگابایت رم پشتیبانی می کند. البته این نوع رم های یکپارچه مانند رم کامپیوتر یا لپ تاپ نیست. در واقع رم های یکپارچه نقش اشتراک حافظه مورد نظر برای پردازنده و پردازنده گرافیکی را بازی می کنند.

عملکرد پردازنده های M1 Max و M1 Pro و M1

پردازنده M1 از همان ابتدا به گزینه ای ایده آل تبدیل شد. این تراشه که در گجت های بدون فن مثل تبلت ها و لپ تاپ ها قرار گرفت، با وجود توان مصرفی 10 وات بعضی از تراشه های اینتل Tiger Lake با سه برابر توان مصرفی بیشتر را به نابودی کشاند. حال تصور کنید تراشه های جدید M1 Max و M1 Pro با وجود هسته های بیشتر و ترانزیستور بسیار بالاتر نسبت به M1 چه عملکردی می توانند داشته باشند؟

تراشه M1 Pro با اینکه تنها دو هسته نسبت به M1 بیشتر دارد، اما در بخش عملکرد، دو برابر آن قدرت پردازشی دارد. دو برابر قدرت بیشتر در گرافیک، دو برابر پهنای باند بیشتر در بخش حافظه، تعداد ترانزیستورهای دو برابر و 70 درصد سرعت بیشتر، تنها بخشی از جذابیت های M1 Pro نسبت به M1 است.

اما تراشه M1 MAX بسیار جسورتر از نسخه های دیگر است. این تراشه دارای 57 میلیارد ترانزیستور است که نسبت به 33.7 میلیارد ترانزیستور M1 Pro عدد بسیار بیشتری است. تعداد هسته های گرافیکی دو برابر بیشتر از M1 Pro و چهار برابر بیشتر از M1، پهنای باند 400 گیگابایت در ثانیه حافظه دو برابر M1 Pro و چهار برابر M1 است که نشان می دهد با چه اعجوبه ای روبرو هستیم.

در مجموع تراشه M1 ثابت کرد که یکی از بهترین تراشه هایی است که در تبلت ها یا لپ تاپ ها می توان یافت اما M1 Pro بهتر از M1 است و M1 MAX بهترین تراشه اپل است. این را باید بدانید که به شما بستگی دارد که کدام تراشه را انتخاب می کنید. اگر تولید کننده محتوا، ویراستار، ادیتور، گرافیست، آهنگ ساز، تنظیم کنند و … هستید، قطعاً محصولات اپل با تراشه های M1 گزینه ای ایده آلی برای شما هستند اما اگر گیمر هستید داستان متفاوت است پس به سمت این محصولات نروید.

پست های مرتبط

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد