آیا برای استفاده از پردازنده‌های Intel Comet Lake به مادربرد جدید نیاز داریم؟

به زمان عرضه پردازنده های نسل دهم اینتل، موسوم به Comet Lake نزدیک می شویم؛ همه ی نشانه ها حاکی از آن هستند که فاصله چندانی با ورود نسل دهم این شرکت نداریم. پردازنده های Comet Lake نخستین پلتفرم 10 نانومتری جهان بوده و شاید ناجی اینتل در این بازار طوفان زده. کمپانی AMD در سال های 2016 تا 2017 وعده داده بود که پردازنده های ZEN را با سوکتی معرفی می کند که پشتیبانی از آن تا چند سال ادامه پیدا می کند.

هر چند که این شرکت تمام سعی خود را به کار گرفته تا تمام پردازنده های AM4 در هر سه نسل بر روی یک سوکت قابل پشتیبانی باشند، اما عملا شاهد محدود شدن این قابلیت هستیم. از کاهش ظرفیت تراشه های بایوس تا مشکلاتی که گریبانگیر سازندگان مادربرد شده بود. پس از این مقدمه به سراغ این مسئله می رویم که آیا کاربران در مادربردهای Z370 و Z390 امکان استفاده از پردازنده های Comet Lake را خواهند داشت؟

نسل دهم اینتل با تعداد هسته های بیشتر (احتمالا 12 تا 14 هسته در پرچمداران) عرضه می شود. مدیر عامل اینتل مدعی است که پردازنده های Comet Lake به سادگی Ryzen 3000های جدید را شکست خواهند داد. با این وجود برای خرید این پردازنده ها، نیازمند بروزرسانی مادربرد خود خواهید بود. همان طور که انتظار می رفت، پردازنده های 10 نانومتری Comet Lake از نظر فنی کاملا با مدل های 14 نانومتری این شرکت مانند سری CofeeLake متفاوت بوده و دیگر زمان خداحافظی با سوکت LGA 1151 فرارسیده است.

اینتل به همراه پردازنده های Comet Lake یک سوکت جدید موسوم به LGA1200 را معرفی خواهد کرد؛ این سوکت با مادربردهای سری 400 این شرکت وارد میدان می شوند. اطلاعات و اسلاید های لو رفته جدید نشان می دهند که سوکت LGA1200 برای توان حرارتی بالا، حتی تا 125 وات طراحی شده است. هرچند که این تراشه ها فاقد پشتیبانی از گذرگاه PCI-E 4.0 هستند، اما ویژگی های الحاقی دیگر از جمله پشتیبانی از WiFi 6 را یدک می کشند.

پس می توان امیدوار بود که تمامی مادربردهای سری 400 اینتل به شبکه بدون سیم پرسرعت متصل باشند. به هر حال عدم پشتیبانی از سوکت LGA1151 اجتناب ناپذیر بوده است.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟