بررسی تخصصی لپ تاپ MSI Raider GE66 12UGS / نیروگاه قابل حمل گیمرها

گیمر هستید؟ سخت افزار قدرتمند و به روز دوست دارید؟ عاشق نورپردازی RGB هستید؟ نمایشگر پر سرعت با نرخ 360 هرتز چطور است؟ ترجیح می دهید در هر مکانی این سیستم قدرتمند را به همراه داشته باشید؟ اگر جواب تمام این سوالات مثبت است پس این بررسی آدرنالین خون شما را بالا می برد. حتما می پرسید بررسی کدام محصول ؟!. مشخص است، تمام این سوالات یک جواب مثبت دارد که آن هم لپ تاپ MSI Raider GE66 12UGS است.

لپ تاپ های سری GE Rider ام اس آی را باید به عنوان یک سری رده بالا و دوست داشتنی شناخت. لپ تاپ هایی که در هر نسل سعی شده تا در کنار سخت افزار قدرتمند، ظاهر زیبا و ساختار با کیفیت، سیستم خنک کننده حرفه ای و نمایشگری سریع را به کار گیرد. با اینکه به سختی می توان لپ تاپ مورد بررسی بنچیمو را در وب سایت MSI پیدا کرد، اما ما اینجا هستیم تا مشخصات دقیق این لپ تاپ را به همراه بررسی دقیق هر بخش با شما به اشتراک بگذاریم.

لازم به ذکر است که برای نگارش این بررسی چیزی در حدود دو هفته زمان صرف کردم تا نکات مثبت و منفی این لپ تاپ گیمینگ قدرتمند را بیان کنم. در یک کلام باید MSI Raider GE66 12UGS را یک نیروگاه قدرتمند قابل حمل دانست که با نمایشگر 360 هرتز، پردازنده نسل 12 اینتل و یک تراشه گرافیکی توانمند، نه تنها گیمرها، بلکه ادیتورها و 3D کارها را هم می تواند به راحتی به سوی خود جذب کند.

مشخصات MSI Raider GE66 12UGS
پردازنده
  • Core i7-12700H
  • 14 هسته – 20 رشته
  • نهایت فرکانس 4.7 گیگاهرتز
تراشه گرافیکی
  • RTX 3070 Ti Laptop
  • 8 گیگابایت حافظه تصویری
  • GDDR6
  • 256 بیتی
  • حداکثر 150 وات
رم
  • 16 گیگابایت
  • DDR5 4800
ذخیره سازی
  • 1 ترابایت
  • M.2 PCIe 4.0
بدنه
  • آلومینیوم و پلاستیک
  • وزن 2.38 کیلوگرم
نمایشگر
  • 15.6 اینچ
  • نسبت تصویر 16:9
  • رزولوشن 1080×1920
  • 360 هرتز
صدا
  • دو اسپیکر استریو 2 وات

ویدیو به سبک بنچیمو

تهیه شده در آتلیه رسانه بنچیمو

موزیک : جواد مظفری / Music: Javad Mozaffari

مانند همیشه یک ویدیو به سبک بنچیمو برای شما در نظر گرفتیم تا شناخت بهتری نسبت به لپ تاپ MSI Raider GE66 12UGS پیدا کنید. در این ویدیو نکات کلیدی این لپ تاپ عنوان شده تا کاربرانی که زحمت مطالعه یک بررسی را به خود نمی دهند، از مشخصات محصول مورد نظر آگاه شوند.

طراحی و بدنه

وزن 2.38 کیلوگرم

طراحی کاربر پسند

نورپردازی RGB

زمانی که برای اولین بار با MSI Raider GE66 12UGS روبرو می شوید، طراحی بیرونی بدنه آن به سرعت برق چشمان را شما را نمایان می کند. استفاده از خطوط تند و تیز، رنگی جذاب، اگزوزهای خروجی همچون هایپرکارها و لولایی که به خوبی خط حجم آن در راستای اگزوز هوای داغ قرار گرفته، به خوبی مشخص می کند که با یک محصول قدرتمند طرف هستید. حتی اگزوز هوای گرم خروجی در لبه ها، به گونه ای طراحی شده که حس سوپراسپرت بودن، بیش از پیش القاء شود. به طور کلی نمایش بیرون بسیار هماهنگ، قرینه و دوست داشتنی است.

اما با باز کردن نمایشگر (یا به قول دوستان: در لپ تاپ) دیگر شاهد آن طراحی تهاجمی نیستیم. طراحی فضای کار یا فضای داخلی، رنگ محافظه کاری به خود گرفته. با اینکه همه چیز به خوبی در جای خود قرار گرفته اما بعضی از المان ها جذابیت طراحی بیرونی را ندارند. به طور مثال برای استفاده از این نمایشگر 15.6 اینچ با نسبت 16:9، چاره ای نبوده جز یک حاشیه بسیار ضخیم در فریم پایین نمایشگر که نه تنها در این لپ تاپ بلکه در هیچ لپ تاپ دیگری، جذابیت بصری ندارد. بجز این مورد، پنل بالای صفحه کلید هم بیش از حد خالی و مینیمال است. به نظر نگارنده حتی طراحی یک شبکه جریان هوا در این بخش، هم به دفع بهتر حرارت کمک می کرد هم به طراحی کلی، روح جوان پسند تری می داد. حتی بعد از مدتی کار کردن تازه متوجه می شوید که چرا MSI چنین دستمال بزرگی در جعبه این لپ تاپ (بجز کوله پشتی با کیفیت و جذاب) قرار داده زیرا به راحتی چربی و گرد و خاک جذب بدنه می شود.

حال باورتان شود یا نه، تمام غر زدن من نسبت به این لپ تاپ تمام شد زیرا این مواردی که در همین ابتدا گفته شد تنها نقطه ضعف جدی Raider GE66 12UGS بود. با اینکه از نظر ظاهری و متریال، طراحی بخش داخلی (بجز صفحه کلید دوست داشتنی) چندان مورد توجه من نبود اما در طول دو هفته کار متوجه شدم که همین طراحی و متریال استفاده شده کاربردی است و به هیچ عنوان گرمای پردازنده و تراشه گرافیکی را به دستان شما منتقل نمی کند. این دقیقاً کابوسی است که خریداران لپ تاپ های بدنه فلزی با آن دست و پنجه نرم می کنند. شاید بهتر باشد با یک مثال غر زدن را تمام کنم: “حتی اگر بروی صندلی تنگ و کوچک ردیف عقب یک کوپه اسپرت نشسته باشید، چسبیدن به صندلی بعد از سبز شدن چراغ، لبخند رضایت را بروی لبتان می نشاند.”

ام اس آی سعی کرده تا پورت های ورودی و خروجی مدرن و کاربردی را در لبه های Raider GE66 12UGS قرار دهد. لبه سمت راست به دو پورت Type-A USB3.2 Gen1 و درگاه کارت حافظه جانبی یا SD card reader با فرم کامل مجهز شده است. لبه سمت چپ، پورت هایی همچون Type-A USB3.2 Gen 2، پورت Type-C USB3.2 Gen2 که به عنوان خروجی تصویر هم می توان استفاده کرد به همراه جک 3.5 میلی متری Audio combo به منظور استفاده از هدفون یا میکروفون را به خدمت گرفته است.

اما دیگر پورت ها و ورودی برق کجاست؟ دقیقاً مانند تمام لپ تاپ های رده بالا، انتظاری نبود جز قرارگیری پورت های برق و تصویر در لبه پشت لپ تاپ. در واقع این نوع طراحی به شما یادآوری می کند که تنها پورت های پر مصرف مانند USB باید دم دست باشد نه ورودی برق یا خروجی تصویر. همچنین وجود این ورودی و خروجی ها در پشت لپ تاپ، یک میز کار گسترده و فضای کاری باز تقدیم شما می کند. جدا از این موارد این نوع طراحی بهترین گزینه برای دور بودن کابل ها از حرارت خروجی اگزوزها است.

در این بخش (پشت لپ تاپ) پورت هایی همچون Mini Display 1.4 برای خروجی تصویر، پورت Thunderbolt 4 برای انتقال داده و حتی تصویر، پورت RJ45 شبکه، پورت HDMI با خروجی نهایت رزولوشن 8K نرخ 60 هرتز / رزولوشن 4K با نرخ 120 هرتز و دیگر رزولوشن ها با نرخ های بالاتر و در نهایت ورودی برق که طراحی آن استفاده از هر سمت کانکتور را ممکن ساخته (مانند USB-C). این اتصالات در کنار Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه 5.2 سرعت بالا در ارتباط را به کاربر هدیه می دهد. ام اس آی وزن Creator Z16 را 2.38 کیلوگرم اعلام کرده است که من 2412 گرم به دست آوردم. با نگاهی به رقبا، باید عنوان کرد که Raider GE66 12UGS نه سنگین است و نه سبک. در واقع از وزن لپ تاپ می توان متوجه نوع ساختار آن شد.

و اما به نظر نگارنده اوج هنر طراحی مربوط به پنل کف لپ تاپ است. جایی که 16 شبکه جریان هوا به شکل لانه زنبور به همراه 11 پیچ و سه پنل ضد لغزش قرار گرفته است. دلیل وجود سه پنل ضد لغزش، یکپارچه بودن پنل جلو است تا در سخت ترین شرایط و شیب زیاد هم پایداری لپ تاپ حفظ شود. اگر با دقت توجه شود، برآمدگی در اطراف شبکه لانه زنبوری دیده می شود که هدف از طراحی آن مسدود نشدن جریان هوا حتی در زمان استفاده از لپ تاپ بروی سطوحی مانند پارچه، پتو و لباس (قرار دادن بروی پا) است. البته که باید یادآوری شود چنین لپ تاپی با این سخت افزار قدرتمند را به هیچ عنوان بروی سطوح گفته شده قرار ندهید تا به سیستم خنک کننده فشار وارد نشود.

صفحه کلید

عمق سفر مناسب

نورپردازی RGB صفحه کلید

پنل نورپردازی RGB لبه لپ تاپ

با وجود حک شدن نام SteelSeries بروی بدنه لپ تاپ، کار سختی نیست که بدانید صفحه کلید این لپ تاپ بهینه شده چه شرکتی است. صفحه کلید این لپ تاپ با اعداد بزرگ و عمق سفر مناسب، نه تنها برای بازی بلکه برای تایپ کردن بسیار مناسب است. البته اگر بخواهم رتبه بندی کنم بهتر است تایپ کردن را در رتبه اول و اجرای بازی را در رتبه دوم قرار دهم. دکمه ها به اندازه ای بزرگ هستند که حتی کاربرانی با انگشت های بزرگ هم به راحتی با کلیدها تایپ کنند. نورپردازی RGB صفحه کلید، جلوه بصری لپ تاپ را خصوصاً در مکان های تاریک یا کم نور بسیار جذاب کرده. در کل باید عنوان کنم که ما با یک لپ تاپ پرچمدار طرف نیستیم پس بهتر است سطح انتظارات را مشخص کنیم. به طور مثال با چنین سخت افزار قدرتمند و نمایشگری فوق سریع که لپ تاپ دارد، اگر پرو گیمر هستید پیشنهاد می کنم یک کیبورد مکانیکال و ماوس گیمینگ خوب خریداری کنید (از آنجا که بعضی از گیمرها زود جوش می آورند، این صفحه کلید ظریف و زیبا زیر مشت این دوستان دوام نمی آورد).

تاچ پد که در واقع کلیک پد هم هست با ابعاد 105×65 میلی متر، پیمایش در نمایشگر را آسان کرده و اگر دارای پوست حساس هستید، حس خوبی از متریال استفاده شده در تاچ پد دارید. اما کلاً بر اساس سلیقه شخصی، همگام سازی تاچ پد با کلیک پد را کاربردی نمی دانم و ترجیح می دهم تاچ پد از کلیک ها جدا باشند. البته اگر شوتر باز باشید حتماً با من هم عقیده هستید. دوباره باید تکرار کنم که هر گیمری حداقل به ماوس گیمینگ نیاز دارد حتی اگر لپ تاپ پرچمدار داشته باشد.

مدیریت نورپردازی RGB صفحه کلید با نرم افزار SteelSeries و MSI Center قابل انجام است. افکت های مختلف نوری، میلیون ها رنگ و جلوه های بصری موجود در نرم افزار SteelSeries، این نورپردازی را جذاب تر و کاربردی تر کرده است.

اما از هرچه بگذریم، از پنل نورپردازی لبه جلویی Raider GE66 نمی توان گذشت. شاید یکی از بهترین اتفاق های بخش طراحی همین پنل نورپردازی است. اگر به سراغ پلتفرم نرم افزاری SteelSeries بروید و از نرم افزارهای موجود استفاده کنید، تازه متوجه جذابیت این پنل نورپردازی می شوید. افکت های مختلف نوری در کنار همگام سازی با اکولایزر موزیک ها، به راحتی می تواند آدرنالین خونتان را بالا ببرد. برای مشاهده این قابلیت حتماً ویدیو قرار گرفته در این بررسی را مشاهده کنید.

صفحه نمایش

رزولوشن 1080×1920 پیکسل

پنل IPS

360 هرتز

ام اس آی لپ تاپ های سری Raider GE66 را با 4 نمایشگر عرضه می کند. نمایشگر 2160 پیکسل با نرخ 120 هرتز، نمایشگر 1440 پیکسل با نرخ 240 هرتز، نمایشگر 1440 پیکسل با نرخ 165 هرتز و در نهایت نمایشگر 1080 پیکسل با نرخ 360 هرتز. با این گزینه های پیش رو، مشخص است که Raider GE66 هم برای گیمرها گزینه مناسبی است و هم برای تولیدکنندگان محتوا. لپ تاپ مورد بررسی بنچیمو، نمونه 1080 پیکسل 360 هرتز است. برای یک گیمر یا پرو گیمر، بعد از سخت افزار تنها یک چیز مهم است و آن هم نمایشگر پر سرعت است. نمایشگر 15.6 اینچ با پنل IPS و رزولوشن 1080×1920 پیکسل که قادر به ارائه نرخ تازه سازی تصویر 360 هرتز است.

پنل BOE این لپ تاپ هم نرخ تازه سازی تصویر سریع و هم زمان پاسخگویی بسیار عالی را ارائه می کند، این در حالی است که از نظر کنتراست و پوشش رنگ در فضاهای رنگی، چندان متفاوت از نمونه های 144 و 120 هرتزی گیمینگ بازار نیست. البته در همین بخش عنوان کنم که یک نمایشگر سریع، برای قرارگیری در لپ تاپی با این مشخصات، قطعاً نمی تواند دقت رنگ لپ تاپ های مخصوص تولیدکنندگان محتوا را داشته باشد اما نمایشگر 1080 پیکسل GE66 هنوز هم برای تولیدکنندگان محتوا قابل استفاده است. در واقع نمایشگر این لپ تاپ تنها یک هدف دارد، آن هم سرعت بالا و تاخیر کم برای گیمرها است.

پوشش ضد انعکاس، عملکرد خوبی دارد به طوری که می توان به راحتی در محیط های نسبتاً روشن یا با پنجره پشت سرتان، محتوای نمایشگر را مشاهده کنید. بهتر است به سرعت به سوی دستگاه تخصصی سنجش صفحه نمایش موجود در آتلیه بنچیمو بروم تا مشخصات بیشتری از این نمایشگر بدانیم.

در تست های انجام شده مشخص شد که لپ تاپ Raider GE66 12UGS با نمایشگر 15.6 اینچ 1080 پیکسل 360 هرتز از نوع IPS، دارای نهایت روشنایی 328 نیت، کنتراست 921:1، پوشش 98 درصد sRGB، پوشش 71 درصد AdobeRGB و پوشش 69 درصد DCI-P3 است که آن را نسبت به بعضی از رقبای گیمینگ موجود در در رده بالاتری قرار می دهد. این مشخصات نشان می دهد حتی تولیدکنندگان محتوا هم می توانند از دقت کافی رنگ ها استفاده کنند.

سخت افزار

پردازنده 12700H

تراشه گرافیکی RTX 3070 Ti لپ تاپ

16 گیگابایت رم DDR5

پردازنده i7-12700H اینتل یک گزینه 16 هسته ای با 20 رشته است که معماری هیبریدی اینتل باعث شده تا 6 هسته آن از خانواده Performance و 8 هسته آن از Efficient باشد. این پردازنده دارای نهایت فرکانس بوست 4.7 گیگاهرتز هسته های P و 3.5 گیگاهرتز هسته های E است. همچنین 24 مگابایت حافظه نهان یا کش به همراه توان حرارتی میانه 45 وات، حداقل 35 وات و حداکثر 115 وات، این تراشه موبایلی لپ تاپ را به گزینه مناسب برای بازی و رندر تبدیل کرده است. تراشه گرافیکی Iris Xe با فرکانس 1.4 گیگاهرتز و 96 واحد جریانی، قدرت کافی تنها برای خروجی گرفتن تصویر تا نهایت رزولوشن 8K را دارد.

گرافیک RTX 3070 Ti لپ تاپ با تراشه GA104 استفاده شده در Raider GE66 از نوع 150 وات در بوست است که می تواند در حدود 20 ترافلاپس قدرت محاسباتی را ایجاد کند. تراشه RTX 3070 Ti لپ تاپ ها با نهایت فرکانس اعلامی 1485 مگاهرتز است که اعداد به دست آمده در آتلیه بنچیمو فراتر از عدد اعلامی بود (همیشه فرکانس کاری کارت های انویدیا با فرکانس بوست اعلامی یکسان نیست). این تراشه گرافیکی با 5888 هسته، 184 واحد TMUs، تعداد 96 واحد ROPs، تعداد 46 هسته RT و 184 هسته Tensor فعالیت می کند که 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 با رابط 256 بیتی و پهنای باند 448 گیگابایت در ثانیه آن را همراهی می کند. تراشه گرافیکی استفاده شده در این لپ تاپ هم آماده رندر گرفتن و پیش رندرها در محیط نرم افزاری است و هم برای بازی گزینه بسیار ایده آلی است. خوبی تراشه گرافیکی استفاده شده در لپ تاپ مورد بررسی این بود که از نسخه 150 وات و در واقع بهترین تراشه RTX 3070 Ti قرار گرفته بروی لپ تاپ ها است.

در بخش رم شاهد استفاده از 16 گیگابایت رم از نوع DDR5 هستیم که با فرکانس 4800 مگاهرتز و CL 40 فعالیت می کند. سرعت خواندن 57878 مگابایت در ثانیه، سرعت نوشتن 58424 مگابایت در ثانیه، سرعت کپی 55303 مگابایت در ثانیه و تاخیری در حدود 100 نانوثانیه از امتیازات به دست آمده است. این ظرفیت حافظه به خوبی جوابگوی نیاز گیمرها است اما بهتر است پس از خرید، ظرفیت رم را به 32 گیگابایت برسانید (تجربه ای از DDR5).

سالید یا M.2 NVMe استفاده شده در Raider GE66 سالید محبوب و پر سرعت WD-BLACK با ظرفیت 1 ترابایت (954 گیگابایت) است. این SSD با رابط PCIe 4.0، سرعت بسیار عالی در انتقال داده داشت. در تست های انجام شده به عدد متوالی 5286 مگابایت در ثانیه برای خواندن و سرعت متوالی 4721 مگابایت در ثانیه دست یافتم که هماهنگی بسیار خوبی با دیگر قطعات برای بهترین عملکرد دارد.

در این لپ تاپ قبل از هر کاری سعی کنید نرم افزار MSI CENTER را دانلود کنید. پلتفرم های دیگری مانند MSI CENTER PRO یا MSI CREATOR CENTER و حتی DRAGON CENTER با این لپ تاپ سازگار نیستند. تمام تست های گرفته شده در آتلیه رسانه بنچیمو با حالت High Performance این نرم افزار گرفته شده است.

تست های گیمینگ

سخت افزار مناسب اجرای بازی های AAA

اجرای بازی ها بروی این لپ تاپ با وجود سخت افزار قدرتمند و نمایشگر 360 هرتز بسیار لذت بخش است. همانطور که عنوان شد بهتر است بهترین عملکرد (High Performance) را از پلتفرم MSI CENTER انتخاب کرده و مدیریت سرعت چرخش فن ها را به صورت دستی در داغ ترین نقطه پردازنده و تراشه گرافیکی بروی 100 درصد قرار دهید. تست های انجام شده با رزولوشن 1080×1920 پیکسل انجام شده و سعی کردم تنظیمات گرافیکی بازی ها بروی HIGH و ULTRA آزمایش شود.

نگاهی به داخل بدنه

خنک کننده دو فن

6 هیت پایپ

دسترسی راحت به قطعات

با باز کردن پنل کف لپ تاپ به اجزا داخلی دست می یابید. دسترسی به فضای داخلی راحت است و تنها لازم است 11 پیچ را باز کرده و پین های اطراف پنل کف را به دقت باز کنید. البته نیاز است برچسب گارانتی برای باز کردن پنل کف، شکسته شود که در نهایت موجب باطل شدن گارانتی می شود (این کار توسط نماینده فروش انجام شود). پس از برداشتن پنل کف، به سرعت سیستم خنک کننده Cooler Boost 5 اختصاصی ام اس آی خودنمایی می کند.

این سیستم خنک کننده با 2 فن بزرگ و 6 هیت پایپ یا لوله انتقال حرارت، اتصال مستقیمی با تراشه و تراشه گرافیکی دارد تا به سرعت حرارت ایجاد شده از سمت سیلیکون ها را دفع کند. همچنین در امتداد هیت پایپ ها و در جای اگزوز خروجی، چهار هیت سینک باریک هم قرار گرفته تا دمای هیت پایپ ها را به سرعت کاهش دهد.

دسترسی به دو اسلات رم DDR5 و دو درگاه M.2 بسیار آسان است. اسلات رم توسط یک پنل فلزی پوشانده شده که در واقع برای دفع بهتر حرارت رم است. همچنین هر دو درگاه M.2 به یک ورق باریک مجهز شده که از تداخلات و تجمع حرارت جلوگیری می کند.

در اطراف باتری می توان به راحتی دو اسپیکر را مشاهده کرد و ماژول شبکه بی سیم هم در زیر فن قرار گرفته. اتصالات، برد و لحیم کاری ها جلوه خوبی دارند و مشخص است که این سری از لپ تاپ ها برای ام اس آی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

صدای فن ها به نوع کارکرد شما و تنظیمات قدرت بستگی دارد. به طور مثال در طول مشاهده فیلم یا وب گردی فن ها روشن اما نویز آنها بسیار محدود (در حدود 26 دسی بل) است که تا حد زیادی قابل شنیدن نیست. با اجرای بازی ها، نویز افزایش یافته و تا 40 دسی بل هم می رسد اما اگر تنظیمات MSI CENTER بروی حداکثر کارایی باشد، نویز تا عدد 56 دسی بل هم می رسد. گفتنی است که ام اس آی بروی کیبورد این لپ تاپ یک دکمه مخصوص توربو فن در نظر گرفته که با زدن آن فن ها با نهایت سرعت شروع به چرخش می کنند تا به سرعت لپ تاپ خنک شود. در این حالت نهایت نویز فن ها را 59.6 دسی بل به دست آوردم که عدد قابل توجهی برای نویز فن می باشد.

لپ تاپ Raider GE66 بر خلاف نمونه های بدنه فلزی، حتی در زمان بار کاری هم بدنه ای خنک دارد. در واقع دلیل این خنک بودن نوع متریال استفاده شده و خنک کننده قدرتمند آن است. در زمان بیکاری بدنه دمایی در محدوده 34 تا 36 درجه سانتی گراد دارد این در حالی است که در بار کاری بالا دمای بدنه تنها 40 درجه سانتی گراد بود که بسیار مناسب است.

منبع تغذیه 280 واتی 14 آمپری که ام اس آی برای این لپ تاپ در نظر گرفته، خوشبختانه بسیار گزینه مناسبی است و حتی می تواند در توان مصرفی بوست و فراتر از توان اعلامی هم جوابگو سخت افزار قدرتمند GE66 باشد. جالب است بدانید توانستم در نهایت 106 وات از پردازنده 12700H و 166 وات از تراشه گرافیکی RTX 3070 Ti خروجی بگیرم که این توان مصرفی در سخت ترین شرایط و استرس کامل تراشه ها بود. با این حال جمع توان 272 وات تنها برای پردازنده و تراشه گرافیکی، مشخص کننده توان مناسب این منبع تغذیه است.

صدای خروجی و وبکم

2 اسپیکر

ساخته شده توسط Dynaudio

وبکم 1080

دو اسپیکر استریو 2 وات از ساخته های شرکت معتبر Dynaudio این لپ تاپ را همراهی می کند. اسپیکرها در مکانی قرار گرفته اند تا از هر سمت صدای آن به وضوح شنیده شود. حجم صدا و کیفیت خروجی اسپیکرها بر اساس ماهیت لپ تاپ خوب و قابل قبول است اما اگر فردی سخت گیر یا عاشق موسیقی هستید، حجم صدا و کیفیت خروجی، ایده آل شما نیست. اما از سوی دیگر کیفیت صدای خروجی هدفون بسیار مناسب و چشمگیر است. در نهایت صدای خروجی از اسپیکرها را توانستم در محدوده 85.5 دسی بل به دست آورم که عدد قابل قبولی است نه عالی.

وبکم استفاده شده با دقت 1080 پیکسل گزینه خوبی برای برقرای تماس تصویری و ویدیو کنفرانس است. کیفیت تصویر مناسب ارزیابی می شود اما قطعاً به پای وب کم های خوب موجود در بازار نمی رسد.

باتری

باتری 99.99 وات ساعت

6578 میلی آمپر ساعت

و اما باتری بزرگ Raider GE66 از نوع 99.99 وات ساعت است که از دیگر مشخصات آن می توان به ظرفیت تیپیکال 6578 میلی آمپر ساعت، ریت نرمال 6250 میلی آمپر ساعت، ولتاژ 15.2 ولت تا محدوده 17.4 ولت اشاره کرد. این باتری می تواند به خوبی از پس کارهای روزانه برآید اما در بازی ها یا رندر نه این لپ تاپ، بلکه هیچ لپ تاپ دیگری نمی تواند طولانی مدت کار کند. به طور معمول می توان به مدت 8 ساعت کار معمولی را از باتری انتظار داشت اما با افزایش مصرف مانند روشن شدن شبکه بی سیم، اجرای نرم افزارهای گرافیکی و اجرای بازی محدوده عملکردی آن بسیار کاهش می یابد.

پست های مرتبط

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !