بایوس جدید MSI قادر به اورکلاک گرافیک یکپارچه Ryzen 7000 RDNA 2 تا 3.0 گیگاهرتز

همانطور که می دانید پردازنده های Ryzen 7000 اولین پردازنده های غیر APU شرکت AMD هستند که به گرافیک یکپارچه یا iGPU مجهز هستند. گرافیک یکپارچه iGPU RDNA 2 این پردازنده ها به طور پیش فرض روی 2200 مگاهرتز یا 2.2 گیگاهرتز فعالیت می کنند اما به لطف بایوس جدید MSI برای مادربردهای پلتفرم AM5 امکان اورکلاک گرافیک یکپارچه Ryzen 7000 RDNA 2 iGPU تا فرکانس 3.0 گیگاهرتز فراهم شده است. البته این تمام تغییرات جذاب بایوس جدید MSI نیست!.

در ویدیوی جدیدی که توسط اورکلاکر داخلی و افسانه‌ای MSI یعنی TOPPC منتشر شده است، توانستیم بعضی از ویژگی ها و ترفندهای جدید پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 را در آخرین بایوس ببینیم. در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم.

قابلیت Enhanced Mode

این قابلیت که یک ویژگی جدید است در مادربردهای X670E و X670 معرفی شده. با این ویژگی کاربر می تواند حد نهایی حرارت پردازنده را مشخص می کند تا در نهایت به کاهش دمای پردازنده و پایداری عملکرد کمک کند. البته این قابلیت به نوع خنک کننده کاربر هم بستگی دارد اما در ویژگی Enhanced Mode با محدود کردن دمای پردازنده بروی 85 درجه سانتی گراد حتی می توان به بهترین عملکرد پردازنده دست یافت. در این ویژگی 4 حالت پیشفرض وجود دارد اما کاربر می توان به صورت دستی PBO Enhanced Mode را بروی دمای مورد نظر تنظیم کند.

قابلیت کنترل AVX

در حال حاضر، تمام پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 دارای پشتیبانی AVX512 هستند که به طور پیش‌فرض روی فعال است و گزینه‌ای برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد. با این حال، در BIOS جدید MSI، کاربران می توانند تمام حالت های AVX / AVX2 / AVX512 را غیرفعال یا فعال کنند. لازم به ذکر است جدا از قابلیت های جذاب رمزگشایی AVX، قابلیت‌های AVX-512، پردازنده‌های Ryzen 7000 را به بهترین گزینه برای شبیه‌سازهای بازی مانند RPCS3 (Sony PS3) تبدیل می‌کند.

قابلیت اورکلاک iGPU RDNA 2

آخرین گزینه ای که MSI در این بایوس ارائه می دهد، گزینه فعال کردن اورکلاک RDNA 2 iGPU است. همه پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 7000 دارای یک GPU یکپارچه RDNA 2 هستند که با 2 واحد محاسباتی یا یک WGP واحد (128 هسته) فعالیت می کنند. به طور پیش فرض، iGPU روی 2200 مگاهرتز یا 2.2 گیگاهرتز فعال است، اما با آخرین بایوس MSI، کاربران می توانند این گرافیک یکپارچه را اورکلاک کنند. با این حال، باید توجه داشت که iGPU ولتاژ مشترکی با CPU دارد، بنابراین اورکلاک کردن GPU می تواند بر اورکلاک و عملکرد CPU تأثیر بگذارد.

در واقع MSI اورکلاک تا 3.0 گیگاهرتز را برای AMD Ryzen 7000 iGPU به نمایش می گذارد. با اورکلاک 3 گیگاهرتز و با استفاده از رم  DDR5-4800، تراشه RDNA 2 می تواند تا 20 درصد عملکرد GPU بالاتری را در 3DMark Fire Strike ارائه دهد. اگر از حافظه DDR5-6000 استفاده کنید، پهنای باند حافظه بالاتر می‌تواند منجر به افزایش عملکرد 2 تا 22 درصد شود. اکنون باید به این نکته اشاره کرد که iGPU RDNA 2 در پردازنده‌های Ryzen 7000 به هیچ وجه برای اجرای بازی در نظر گرفته نشده اما نمی توان قدرت مناسب این گرافیک یکپارچه را در اجرای بازی ها نادیده گرفت.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد