سیستم پیشنهادی میان رده گیمینگ 2K در محدوده قیمت 21 میلیون تومان

سیستم پیشنهادی میان رده گیمینگ 2K در محدوده قیمت 21 میلیون تومان

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تعطیلات عید نوروز 1399، خریداری یک کامپیوتر گیمینگ بهترین گزینه برای کاربران حرفه ای و گیمرها به شمار می رود و از این روز سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K را در محدوده قیمت 21 میلیون تومان را برای کاربران وب سایت بنچیمو تدارک دیده ایم.

در انتخاب قطعات سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K دو مقوله کارایی بالا و قیمت مناسب در کنار یکدیگر و به صورت توامان مورد بررسی قرار گرفتند و به این ترتیب با بهترین قطعات موجود در بازار از نظر بودجه قیمتی 21 میلیون تومان روبرو می شوید. هر چند با این بودجه می توان قطعات دیگری هم خریداری کرد، اما به هر حال قطعاتی که در ادامه معرفی می شوند، بهترین ها از نظر نویسنده وب سایت بنچیمو به شمار می روند که هماهنگی بسیار خوبی با یکدیگر دارند.

قطعات منتخب در سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K برای اجرای انواع بازی ها در وضوح تصویر 1440×2560 و همچنین 1080×1920 پیکسل و تنظیمات گرافیکی متوسط و بالا، بسیار ایده آل است. هر چند احتمال دریافت نرخ 60 فریم بر ثانیه در برخی از بازی های خاص مانند Assassin Creed Oddyssey اندکی دشوار است، اما با این وجود می توانید این بازی را با نرخ فریم مناسب و نزدیک به 60 فریم بر ثانیه اجرا کنید. بدیهی است که با اندک تغییراتی در تنظیمات گرافیکی بازی AC Oddyssey و برخی بازی های دیگر، می توانید نرخ فریم بیشتری را دریافت کنید.

قطعه مدل قیمت
پردازنده Intel Core i5-9600K 3.950.000
مادربرد ASUS PRIME Z390-P 3.750.000
حافظه رم ADATA XPG GAMMIX D10 2*8GB DDR4 3200MHZ CL16 1.950.000
کارت گرافیک ASUS RTX 2060 DUAL OC GAMING EVO 6GB GDDR6 6.900.000
کیس GREEN Z5 SURENA ARGB 1.100.000
پاور GREEN GP650A-UK PLUS 1.230.000
درایو سالید ADATA Ultimate SU650 240GB M.2 SSD 660.000
هارد دیسک WD Blue WD10EZEX 1TB 7200RPM 64MB 775.000
خنک کننده LEPA NEOllusion LPANL12 640.000
قیمت کل 20.955.000

مشخصات و قیمت قطعات سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K اسفند 98

پردازنده

برای انتخاب پردازنده در سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K ، گزینه ای مناسب تر از اینتل مدل Core i5-9600K با بهره گیری از تعداد 6 هسته و 6 رشته پردازشی در بازار نیافتیم. پردازنده ای که با فرکانس پایه 3.7 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.6 گیگاهرتز فعالیت می کند و حجم حافظه نهان سطح سوم آن نیز 9 مگابایت از نوع Smart Cache است.

با توجه به پسوند پردازنده اینتل Core i5-9600K مشخص است که این محصول از ویژگی ضریب باز به منظور افزایش ضریب و فرکانس و همچنین اورکلاک پردازنده بهره می برد. به این ترتیب و در صورت برخورداری از یک مادربرد و خنک کننده مناسب می توانید نسبت به اورکلاک پردازنده و دریافت کارایی بیشتر اقدام کنید.

فناوری ساخت 14 نانومتری اینتل، معماری ریز پردازنده Coffee Lake، مبتنی بر سوکت LGA 1151 و توان مصرفی 95 وات از سایر ویژگی های Core i5-9600K به شمار می روند. واحد گرافیکی مجتمع Intel UHD 630 نیز با فرکانس پایه 350 مگاهرتز و فرکانس بوست 1.1 گیگاهرتز می تواند در مواقعی که کارت گرافیک روی سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K نصب نیست، برای رفع نیاز های روزانه و تا حدودی اجرای بازی های آنلاین سبک مورد استفاده قرار گیرد.

 

مادربرد

با توجه به انتخاب یک پردازنده دارای ساختار ضریب باز و قابلیت اورکلاک، باید یک مادربرد قدرتمند مجهز به چیپ ست Z390 را در نظر می گرفتیم. در نتیجه از میان محصولات موجود در بازار، یکی از ارزان ترین ها و البته گزینه های دارای امکانات قابل قبول را برای سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K در وب سایت بنچیمو مناسب دانستیم.

مادربرد ایسوس PRIME Z390-P از یک مدار تغذیه 9 فاز به همراه هیت سینک های خنک کننده بهره می برد و چهار اسلات DIMM نیز برای نصب حافظه رم DDR4 در نظر گرفته شده است. علاوه بر فرکانس های پایه 2133، 2400 و 2666 مگاهرتز، حداکثر فرکانس قابل پشتیبانی توسط مادربرد ایسوس PRIME Z390-P برابر با 4266 مگاهرتز است.

هر چند قیمت بسیار بالای حافظه های رم در بازار جهانی و داخلی سبب می شود که امکان خریداری و نصب ماژول های حافظه با فرکانس 4266 مگاهرتز و حتی فرکانس های نزدیک به آن امکان پذیر نباشد. مادربرد ایسوس از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم DDR4 با چینش دو کاناله و از پروفایل حافظه XMP پشتیبانی می کند.

وجود دو اسلات PCI-Express 3.0 x16 سبب می شود تا به سادگی دو عدد کارت گرافیک را روی مادربرد ایسوس نصب کنید تا به این ترتیب فریم بیشتری را در تجربه گیمینگ 2K به دست آورید. البته طبق اعلام کمپانی سازنده، فقط می توانید دو کارت گرافیک مجهز به پردازنده گرافیکی AMD را مورد استفاده قرار دهید و در خصوص پشتیبانی از دو کارت انویدیا با بهره گیری از فناوری SLI اشاره ای نشده است. چیپ ست صوتی Realtek ALC887 زمینه مناسبی برای تجربه صدای 8 کاناله را به وجود می آورد، با این حال اثری از پورت صوتی اپتیکال در پنل پشت مادربرد ایسوس PRIME Z390-P مشاهده نمی شود.

 

حافظه رم

دو ماژول حافظه رم DDR4 با ظرفیت مجموع 16 گیگابایت و فرکانس 3200 مگاهرتز از برند ADATA و مدل XPG GAMMIX D10 به عنوان حافظه رم منتخب وب سایت بنچیمو معرفی می شود تا سرعت پردازنده داده ها در سیستم گیمینگ 2K افزایش یابد. وجود هیت سینک های آلومینیومی بسیار با کیفیت و در رنگ مشکی سبب شده تا هماهنگی بسیار خوبی با مادربرد ها و سایر قطعات قابل مشاهده کامپیوتر داشته باشد.

زمان بندی تاخیر حافظه رم ADATA XPG GAMMIX D10 برابر با CL16 (به صورت دقیق 18-18-16) است و حداکثر پهنای باند 25.600 مگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد. ولتاژ کاری حافظه رم ای دیتا 1.35 ولت است که یک محدوده نرمال به شمار می رود. پشتیبانی از پروفایل حافظه XMP 2.0 یکی از مواردیست که با توجه به پشتیبانی آن توسط مادربرد ایسوس، سبب هماهنگی بهتر و تعیین فرکانس آسان تر می شود.

 

کارت گرافیک

یکی از دشوار ترین اقدامات جهان، انتخاب کارت گرافیک مناسب برای کامپیوتر مخصوص بازی است و در سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K وب سایت بنچیمو نیز پس از بررسی چندین و چند کارت گرافیک، در نهایت کارت ایسوس مدل RTX 2060 Dual OC Gaming EVO را برگزیدیم.

کارت گرافیک ایسوس با بهره گیری از معماری ریز پردازنده Turing و تعداد 1920 هسته پردازشی CUDA به همراه 6 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 قادر به ارائه قدرت بسیار خوبی در اجرای بازی ها از خود به نمایش می گذارد. ایسوس دو پروفایل گیمینگ و اورکلاک برای فرکانس پردازنده گرافیکی در نظر گرفته که در بالاترین سطح می توانید از فرکانس پایه 1395 مگاهرتز و فرکانس بوست 1785 مگاهرتز بهره مند شوید.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک ایسوس RTX 2060 Dual OC Gaming EVO از دو عدد فن و دو لوله انتقال حرارت از آلیاژ مس و روکش نیکل تشکیل شده است. برای تامین توان مورد نیاز کارت از یک کانکتور 8 پین استفاده شده و برای راه اندازی یک سیستم گیمینگ 2K مجهز به آن، به یک منبع تغذیه با حداقل توان واقعی 500 وات نیاز دارید.

 

کیس

با توجه به ورود چند مدل کیس جدید از برند گرین و با توجه به مشخصات و قیمت بسیار مناسب آنها، در نهایت کیس GREEN Z5 SURENA RGB را انتخاب کردیم. فرم فکتور استاندارد Mid Tower با توجه به طراحی و چیدمان فضای داخلی، فضای قابل توجهی را برای نصب قطعات حرفه ای در سیستم گیمینگ 2K وب سایت بنچیمو فراهم می سازد.

ابعاد 440×220×510 میلی متر کیس Z5 SURENA شرکت گرین نیز فضای داخلی قابل توجه را تایید می کند و شما درون این کیس قابلیت نصب انواع خنک کننده پردازنده بادی با ارتفاع حداکثر 164 میلی متر و نصب انواع کارت گرافیک حرفه ای به طول 360 میلی متر را دارید. همچنین 8 اسلات توسعه موجود، امکان نصب حداکثر 4 کارت گرافیک مجهز به خنک کننده دو اسلاتی را فراهم می سازد.

همچنین در صورتی که به خنک کننده های آبی علاقه دارید، فضای مناسب برای نصب رادیاتور های 360 میلی متر روی این کیس وجود دارد. وجود 4 عدد فن 9 کاناله ARGB به همراه ریموت کنترل IR بخش مهمی از ویژگی های کیس Z5 SURENA گرین به شمار می رود. پنل شفاف درب کناری سبب می شود تا اسمبل زیبای شما با بهره گیری از قطعات مجهز به نور پردازی RGB به شدت جلب توجه کند.

شما با بهره گیری از ریموت کنترل IR می توانید ده ها رنگ و افکت نوری مختلف را پیاده سازی کنید و همچنین قابلیت همگام سازی با مادربرد نیز از جمله ویژگی های چهار عدد فن ARGB نصب شده روی کیس GREEN Z5 SURENA به عنوان کیس منتخب در سیستم گیمینگ 2K بنچیمو به شمار می روند. محفظه نیمه پنهان برای نصب پاور به کاربران این امکان را می دهد تا علاوه بر به نمایش گذاشتن بدنه پاور، کابل ها و کانکتور ها را از دید مستقیم دور نگه دارند. امکان نصب سه عدد هارد دیسک 3.5 اینچی و هفت عدد درایو 2.5 اینچی برای کیس زیبا و با کیفیت گرین در نظر گرفته شده است.

 

پاور

با توجه به قطعات انتخاب شده برای سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K در وب سایت بنچیمو، توان مصرفی کل قطعات در حدود 434 وات با بهره گیری از سیستم محاسبه گر گرین ارزیابی شده و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا منبع تغذیه ای در محدوده توان 550 تا 650 وات انتخاب کنیم.

با توجه به اینکه سیستم پیشنهادی ما قابلیت بالایی برای ارتقا و افزودن قطعات مختلف دارد، ترجیح دادیم تا پاور قویتر، یعنی با توان 650 وات را برگزینیم. با بررسی گزینه های موجود در بازار، پاور GREEN GP650A-UK PLUS را به عنوان یکی از محصولات به نسبت تازه وارد این شرکت در بازار انتخاب کرده و از امکانات متعدد آن برای بهینه سازی انتقال توان واقعی استفاده کنیم.

پاور گرین مدل GP650A-UK PLUS نسخه جدید و بهینه سازی شده از سری UK است که همواره به عنوان گزینه شماره یک سیستم های گیمینگ به شمار می رفتند. اکنون در نسخه جدید نیز بهینه سازی های متعددی روی آنها انجام شده و حتی طراحی ظاهری نیز دستخوش تغییر شده است.

توپولوژی مدرن Half-Bridge به همراه مبدل های DC-DC، ماسفت های آلمانی Infineon و یکسو سازی همگام سبب شدند تا در کیفیت بالای توان خروجی و همچنین ولتاژ و جریان قابل ارائه، جای هیچ شک و شبهه ای وجود نداشته باشد. تمامی خازن های به کار رفته در مدار اولیه و ثانویه از بهترین نمونه های ژاپنی با قابلیت تحمل حرارت 105 درجه سانتی گراد هستند که کارایی بالا حتی در شرایط بسیار سخت را در شرایط گیمینگ 2K به اثبات می رساند.

کابل کشی در این پاور از نوع ماژولار نیست، اما با توجه به استفاده از کابل های تخت می توانید اسمبل زیبا و آسانی را تجربه کنید. به دلیل بهره گیری از کابل های تخت می توانید آنها را به سادگی از محفظه های مدیریت کابل کشی کیس Z5 SURENA به قطعات مختلف سیستم گیمینگ 2K برسانید.

استاندارد راندمان 80PLUS GOLD با حداکثر راندمان 92.5 درصد!، مدار های محافظتی هشت گانه کامل، ریپل و نویز بسیار عالی، کانکتورهای کامل و با تعداد بسیار مناسب و در نهایت فن FDB بسیار کم صدا از سایر ویژگی های پاور گرین مدل GP650A-UK PLUS به شمار می روند.

 

درایو سالید

درایو سالید منتخب وب سایت بنچیمو برای سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K از برند ای دیتا و مدل حرفه ای Ultimate SU650 با ظرفیت 240 گیگابایت است که فضای قابل قبولی برای نصب سیستم عامل، نرم افزار های کاربردی و برخی از بازی ها را در اختیار کاربران قرار می دهد.

چیپ ست های فلش از نوع 3D TLC NAND سبب ارائه سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی به میزان 550 و 510 مگابایت بر ثانیه می شود که سرعت قابل توجهی در محدوده قیمت این درایو به شمار می رود. فرم فکتور M.2 2280 که اسلات آن روی مادربرد ایسوس نیز وجود دارد، امکان نصب درایو سالید ای دیتا را بدون نیاز به اتصال کانکتور های ساتا و برق پاور فراهم می سازد. حداکثر میزان مقاومت درایو ADATA Ultimate SU650 برابر با 1500G و میانگین عمر مفید آن نیز 2 میلیون ساعت است.

 

هارد دیسک

هارد دیسک WD Blue مدل WD10EZEX با ظرفیت 1 ترابایت از جمله جدیدترین مدل های کمپانی وسترن دیجیتال در بازار داخلی است که با سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه و رابط SATA 6Gb/s می تواند سرعت قابل توجهی را ارائه دهد. حجم بافر هارد دیسک سیستم پیشنهادی گیمینگ 2K بنچیمو برابر با 64 مگابایت بوده و از فناوری های متعددی نیز بهره می برد.

فناوری No Touch از تماس هد با صفحات ضبط کننده داده جلوگیری به عمل می آورد. همچنین فناوری Ultra Cool and Quiet نیز علاوه بر کنترل بهینه دمای کاری هارد دیسک، از میزان نویز آن به شدت می کاهد. فرم فکتور این هارد دیسک نیز از نوع 3.5 اینچی است که در مجموع می توانید 3 عدد از آن را درون کیس گرین Z5 SURENA A نصب کنید.

 

خنک کننده پردازنده

برای کنترل دمای پردازنده قدرتمند Core i5-9600K اینتل در سیستم گیمینگ 2K وب سایت بنچیمو، به طور حتم به یک خنک کننده خوب نیاز دارید که ایرکولر LEPA NEOllusion RGB LPANL12 یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار است که قیمت بسیار مناسبی دارد. وجود 4 عدد لوله انتقال حرارت و بدنه یکدست مشکی آن، علاوه بر کارایی قابل توجه، ظاهر زیبایی به اسمبل شما می بخشد.

دیود های نوری RGB نصب شده روی خنک کننده توسط ریموت کنترل IR قابل تنظیم هستند و علاوه بر تغییر رنگ می توانید از افکت های متعدد آن بهره مند شوید. قطر لوله های مسی برابر با 6 میلی متر است و خنک کننده LEPA NEOllusion RGB از تمامی سوکت های پردازنده موجود در بازار (حتی AMD AM4) نیز پشتیبانی می کند.

وجود دیود های نوری RGB روی هیت سینک و همچنین سقف ایرکولر نیز زیبایی خنک کننده و اسمبل سیستم گیمینگ 2K شما را دو چندان می کند. یکی از مهم ترین ویژگی های این ایرکولر، وجود سطح تماس مستقیم با پردازنده است که حرارت تولید شده را در سریع ترین زمان ممکن دفع می کند.

یک عدد فن 120 میلی متری موجود در جعبه محصول نیز به رنگ مشکی بوده و البته فاقد دیود های نوری است. همچنین امکان نصب فن دوم روی آن وجود دارد. فن 120 میلی متری LEPA با سرعت 600 تا 1800 دور در قیقه فعالیت می کند و با وجود ارائه شدت جریان هوای 75.41 فوت مکعب در هر متر، نویز قابل قبول 29.33 دسی بل را تولید می کند.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

Jez Corden گزارش کرد که بازی‌های Halo و Forza به پلی‌استیشن می‌آیند

نسخه Early Access بازی Grey Zone Warfare امروز در استیم منتشر می‌شود