شرکت AMD تولید کارت گرافیک های مرجع سری RX 6800 / 6900 را متوقف می کند

در روزهای ابتدایی معرفی کارت گرافیک های RX 6800 / RX 6800 XT / RX 6900 XT شرکت AMD تمایلی به سفارشی سازی RX 6900 XT نداشت. به نوعی برای این سفارشی سازی از شرکت ها اصرار و از AMD انکار بود. اما بالاخره سفارشی های RX 6900 XT هم معرفی شدند و AMD مانند همیشه تصمیم گرفت تا زود هنگام تولید کارت های مرجع جدید خود را متوقف کند.

دیروز یکی از وب سایت ها، اطلاعاتی در خصوص توقف تولید کارت گرافیک های مرجع از سوی AMD منتشر کرد. به گفته این وب سایت شرکت AMD قرار است تا در مدل های RX 6800 / RX 6800 XT / RX 6900 XT به شرکای خود متکی باشد و دیگر از کارت های مرجع خبری نیست. همین موضوع احتمالا باعث افزایش قیمت کارت های مرجع می شود. کارت های مرجع معمولا طرفداران خاص خود را دارد اما طبق آمارهای به دست آمده بیشتر کاربران ترجیح می دهند کارت گرافیک های سفارشی را خریداری کنند.

دلیل محبوبیت بالای کارت گرافیک های سفارشی، خنک سازی بهتر، فرکانس بالاتر یا اورکلاک کارخانه ای و قابلیت های مختلف جانبی مثل ظاهر جذاب تر، نورپردازی RGB و برای حرفه ای ها، بایوس دوگانه از دیگر دلایل است. بر اساس اخبار به دست آمده، شرکت AMD تنها تا اوایل سال 2021 کارت های مرجع RX 6800 / RX 6800 XT / RX 6900 XT را تولید می کند و پس از آن زمین بازی، واگذار می شود به شرکای این شرکت.

اما نکته جالب این بود که به محض منتشر شدن این خبر، صدای طرفداران کارت های مرجع در آمد تا در نهایت AMD به این خبر واکنش نشان داد. یکی از مقامات AMD اینطور عنوان کرد: “به دلیل بالا بود تقاضای مردم، تولید کارت های مرجع را به طور نامحدود گسترش داده اند.” این موضوع نشان می دهد که AMD هم به دنبال بهانه ای برای ادامه تولید کارت های مرجع بوده اما تجربه ثابت کرده است که بیشتر و گاه تمام تولیدات کارت های رادئون مربوط به شرکای AMD است.

پست های مرتبط

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد