اعلام مشخصات فنی و زمان معرفی پردازنده های RYZEN 5000 بر پایه معماری Zen 4

اعلام مشخصات فنی و زمان معرفی پردازنده های RYZEN 5000 بر پایه معماری Zen 4

کمپانی AMD اطلاعات فنی و زمان معرفی پردازنده های RYZEN 5000 را که بر پایه معماری Zen 4 تولید خواهند شد، در وب سایت GamersNexus منتشر کرد. ای ام دی در حال حاضر آماده رونمایی از معماری Zen 3 در انتهای سال 2020 است و احتمال تاخیر در عرضه محصولات این خانواده تا سال 2021 نیز وجود دارد. این کمپانی که در سال های اخیر با برنامه بسیار دقیقی عمل می کند، اطلاعاتی از محصولات نسل آینده خود نیز منتشر کرده است.

پردازنده های خانواده RYZEN 5000 که بر پایه معماری AMD Zen 4 تولید خواهند شد، فناوری 5 نانومتری را برای توسعه و تولید در نظر خواهند گرفت و نام کد Genoa برای آنها در نظر گرفته شده است. پردازنده های مبتنی بر معماری AMD Zen 3 که از فناوری ساخت 7 نانومتری بهره می برند، با نام کد Milan در انتهای سال 2020 معرفی خواهند شد.

با توجه به اینکه پردازنده های مبتنی بر معماری Zen 3 همچنان از نسخه بهینه سازی شده لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می برند، انتظار تغییرات بنیادین از آنها وجود ندارد، اما داستان اعمال تغییرات شگفت انگیز در پردازنده های RYZEN 5000 به شدت جدی دنبال می شود. ای ام دی در سال های اخیر نشان داده که در بخش پردازنده های دسکتاپ و لپ تاپ به عنوان یک کمپانی نوآور فعالیت می کند و از این نظر اینتل را به تکاپو واداشته است.

مهم ترین مشخصات فنی که می توان از پردازنده های RYZEN 5000 و معماری Zen 4 انتظار داشت، پشتیبانی از حافظه رم DDR5 و وجود پورت های USB 4.0 است. هدف اصلی AMD در بازار پردازنده های دسکتاپ نیز ارائه فناوری های نوین، پیش از کمپانی رقیب است تا به این طریق موفق به کسب سهم بیشتر از بازار شود.

کمپانی SK Hynix در حال آماده سازی خط تولید برای تولید انبوه حافظه رم DDR5 در انتهای سال 2020 است و طبق اطلاعات منتشر شده، انواع حافظه رم DDR5 می توانند ظرفیت 64 گیگابایت را به ازای هر ماژول ارائه دهند. فرکانس کاری آنها نیز تا 8400 مگاهرتز قابل افزایش بوده و ولتاژ کاری آن نیز در محدوده 1.1 تا 1.2 ولت قرار دارد. به این ترتیب می توان گفت که ترکیب پردازنده های RYZEN 5000 و حافظه رم DDR5 می تواند جان دوباره ای به کامپیوتر های شخصی اهدا کند.

فناوری دیگری که توسط پردازنده های RYZEN 5000 و معماری Zen 4 معرفی خواهد شد، پورت USB 4.0 است که پهنای باند بیشتری حتی نسبت به فناوری تاندربولت 3 ارائه می دهد. پهنای باند قابل ارائه در پورت USB 4.0 تا حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه افزایش می یابد و به این ترتیب روند انتقال فایل ها با سرعت غیر قابل باوری انجام خواهد شد. کاربران تجهیزات همراه از جمله گوشی هوشمند نیز می توانند نسبت به تولید اسمارت فون ها مجهز به پورت USB 4.0 Type-C امیدوار باشند.

برای استفاده از پردازنده های RYZEN 5000 به مادربرد های دارای سوکت AM5 نیاز خواهید داشت که به طور حتم در ماه های آینده اخبار متعددی در خصوص سوکت پردازنده و حتی چیپ ست های مادربرد نسل آینده (AMD X6XX) منتشر خواهد شد. پردازنده های نسل آینده AMD به احتمال فراوان در ابتدای سال 2022 به صورت رسمی معرفی و مدتی بعد نیز روانه بازارهای جهانی خواهند شد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند