سمند، رانا و 206 با جعبه دنده شش سرعته اتوماتيك AMT روانه بازار می شوند

مديرعامل ايران خودرو اعلام كرد :‌ تولید هرگیربکس داخلی حدود ۷۰۰ یورو صرفه جویی ارزی دارد و در برنامه ریزی آینده قرار است خودروهای سمند، رانا و ۲۰۶ را با گیربکس شش سرعته اتوماتيك AMT به بازار عرضه کنیم.

به گفته فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو؛ در دنیا هم اکنون 27 درصد خودروها با گیربکس دستی و 73 درصد خودروها با گیربکس اتوماتیک تولید می شود که بناست تا سال ۲۰۳۰ خودروهای با گیربکس اتوماتیک به ۸۲ درصد افزایش یابد.
وي خاطر نشان ساخت :  اما در ایران در سال ۸۸،  ۹۵ درصد خودرو ها با گیربکس دستی و ۵ درصد خودروها با گیربکس اتوماتیک بود که در سال ۹۷ میزان خودروهای اتوماتیک به 27 درصدافزایش یافت اما با وجود مشکلات ناشی از تحریم در صنعت خودروسازی امسال ۹۲ درصد خودروها به صورت گیربکس دستی تولید شده است که بنا داریم تا سال ۱۴۰۴ نیمی از محصولات توليدي خود را با گیربکس اتوماتیک و نیمی دیگر را با گیربکس دستی تولید و به روانه بازار كنيم .
وی اضافه کرد: با داخلی سازی ۴۳ قطعه و ۸ طرح مواد اولیه تاکنون ۵۸ میلیون یورو صرفه جویی ارزی در ایران خودرو رقم خورده است.

نقشه راه بومی سازی فن‌آوری تولید گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شش دنده با هدف کاهش وابستگی و مصرف سوخت و پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان با همکاری مهندسان ایران خودرو و شرکت‌های دانش بنیان تدوین شده و در حال اجرا است.

 با توجه به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی در گیربکس‌های جدید، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی سازی آنها ضروری است. بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو در گام  نخست، طراحی گیربکس دستی شش  دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت را در دستور کار خود قرار داد. تولید گیربکس شش سرعته دستی با ۹۵ درصد ساخت داخل از نیمه دوم سال ۹۹ آغاز خواهد شد و قرار است در این سال ۱۰ هزار دستگاه از این گیربکس تولید شود.

از مهم‌ترین مزیت‌های گیربکس دستی شش دنده، ایجاد توانمندی در طراحی و ساخت داخل انواع گیربکس، بهبود قابلیت رانندگی، ارتقاء‌کیفیت، بهبود تعویض دنده، افزایش رضایت‌مندی مشتریان و کاهش هزینه‌های  خدمات پس از فروش است.   همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربکس شش دنده، نسبت به گیربکس‌های پنج دنده فعلی، حداقل ۲.۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت. دارد.   طراحی و تولید گیربکس AMT اتوماتیک نیز با توجه زیرساخت‌های موجود در شرکت نیرو محرکه در ساخت شفت و انواع دنده‌ها و برمبنای گیربکس شش دنده در دستور کار این شرکت قرارگرفته است.

پست های مرتبط

تسلا مدل Y در بین 10 خودروی برقی برتر سال 2023 نیست !

اسکوتر محبوب یاماها آیروکس 155 مدل 2023 به کنترل کشش مجهز می شود !

دوچرخه برقی BUXUS Eva به سبک موتور سیکلت با برد 103 کیلومتر