کامپیوتر بدون فن Truemetal با سخت افزار دیوانه کننده

کامپیوتر بدون فن Truemetal با سخت افزار دیوانه کننده

کامپیوتر های بدون فن به دلیل اینکه از سیستم خنک کننده Passive بهره می برند، قادر به پشتیبانی از سخت افزار قدرتمند نیستند، اما کامپیوتر Truemetal خلاف این موضوع را ثابت کرده است. طراحان و کارشناسان متعددی در این پروژه همکاری داشتند تا در نهایت یک کامپیوتر بدون فن و مجهز به خنک کننده Passive تولید کنند.

هر چند سخت افزار های امروزی در مصرف توان و تولید حرارت بسیار بهینه شدند، اما برای بهره گیری از قطعات حرفه ای باید معصل دما و توان مصرفی را لحاظ کرد. کامپیوتر Truemetal از شاسی آلومینیومی 6063 با کیفیت بسیار بالا بهره می برد که ابعادی برابر با 150×336×440 میلی متر دارد.

پردازنده مورد استفاده در این کامپیوتر بدون فن Truemetal UP10 از سری پردازنده های 32 هسته ای AMD EPYC بوده و کارت گرافیک NVIDIA RTX 2070 نیز وظیفه پردازش گرافیکی را بر عهده دارد. رنگ بندی کیس شامل نقره ای با قیمت 888 دلار و مشکی با قیمت 899 دلار می شود. یکی از ویژگی های قابل توجه کیس Truemetal UP10 قابلیت پشتیبانی از هر دو نوع پاور SFX و ATX است که دست کاربران و شرکت سازنده را برای اعمال تغییرات در سخت افزار داخلی باز گذاشته است.

با توجه به ابعاد داخلی کیس، امکان نصب انواع مادربرد در فرم فکتور EATX و کارت گرافیک های حرفه ای وجود دارد. برای خنک سازی قطعات از شاسی آلومینیومی و لوله های انتقال حرارت متعدد استفاده شده تا دمای قطعات به بدنه کیس منتقل شود. اینکه یک کیس آلومینیومی و تعدادی لوله انتقال حرارت چگونه می توانند دمای پردازنده 32 هسته ای AMD EPYC و کارت گرافیک RTX 2070 را کنترل کنند، به طور حتم پرسشی بدون پاسخ قطعی به شمار می رود و باید در انتظار تست های متعدد از Truemetal UP10 بمانیم.

حفره های متعددی که روی کیس وجود دارد، با اندک گردش هوای محیط می تواند شرایط دمایی را متعادل کند و وجود بلاک خنک کننده و لوله های انتقال حرارت اختصاصی برای هر قطعه، به بهبود وضعیت دما کمک شایان توجهی می کند. پردازنده AMD EPYC 7551 از تعداد 32 هسته و 64 رشته پردازشی بهره می برد و توان مصرفی آن نیز 180 وات است که به جرات می توان گفت که بسیاری از خنک کننده های موجود در بازار نیز قادر به مهار حرارت تولید شده توسط آن نیستند!

کارت گرافیک به کار رفته در کیس Truemetal UP10 نیز از نوع GIGABYTE RTX 2070 بوده که توان حرارتی آن در حدود 175 وات است. مادربرد این کامپیوتر قدرتمند نیز یکی از مادربرد های Supermicro با قابلیت پشتیبانی از پردازنده های AMD EPYC است. خنک کننده اختصاصی کامپیوتر بدون فن به صورت اختصاصی برای کاربران خانگی ساخته شده و کاربردی برای سرور ها ندارد. وزن خالص کیس 12 کیلوگرم اعلام شده که 2.5 کیلوگرم از آن به سیستم خنک کننده بدون فن اختصاص دارد.

توان حرارتی پردازنده و کارت گرافیک در حدود 360 وات است که توسط خنک کننده های Passive به کار رفته در کیس Truemetal  UP10 کنترل می شود و بر اساس تست انجام شده توسط شرکت سازنده، دمای قطعات پس از 22 ساعت استفاده که شامل 12 ساعت لود کامل بوده، اعلام شده است.

بالاترین دمای ثابت شده برای پردازنده AMD EPYC برابر با 77 درجه سانتی گراد و دمای کارت گرافیک RTX 2070 نیز برابر با 88 درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است. اما نکته اصلی ثبت محدوده دمای به نسبت مناسب با توجه به کارگیری خنک کننده های Passive، دمای 14 درجه ای محیط بوده که با دمای استاندارد محیط (بین 23 تا 27 درجه سانتی گراد برای تست دما) فاصله بسیار زیادی دارد.

کامپیوتر بدون فن Truemetal UP10 به زودی در بازار های اروپایی عرضه می شود و از زمان عرضه آن در بازار های آمریکا و سایر نقاط جهان اطلاعاتی منتشر نشده و با توجه به پروسه تولید زمان بر آن به نظر می رسد که تعداد تولید آن محدود باشد.

پست های مرتبط

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند