آیا شیائومی به سرنوشت شوم هواوی دچار می شود ؟ / تحریم سرویس گوگل

گویا داستان های تحریم های امریکا بر علیه شرکت های معتبر چینی قرار نیست بزودی تمام شود و این بار نوبت به شیائومی رسیده تا به عنوان یکی از معتبر ترین شرکت های عرصه تکنولوژی، از سمت امریکا تحریم شود و در صورن رخ دادن این اتفاق، بی شک با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد. آیا قرار است شیائومی نیز همانند هواوی، با اعمال این تحریم های نه چندان منطقی، به سرنوشتی همچون هواوی دچار شود یا نه؟

قبل از اینکه به اخبار منتشر شده در خصوص شیائومی و تحریم های امریکا بر علیه این شرکت بپردازیم، بهتر است نگاهی کوتاه داشته باشیم که مشکلاتی که برای هواوی در این راستا به وجود آمد. از اواخر سال میلادی 2019 بود که امریکا هواوی را به دلیل تقض برخی از پروتکل های امنیتی تحریم کرد.

این اتفاق سبب شد که هواوی بازار فروش امریکا را که یکی از پر فروش ترین بازار های این شرکت بود، از دست دهد. بعد از آن بسیاری از کشور های اروپایی و حتی برخی از کشور های اسیایی نیز هواوی را تحریم کردند. اما این شروع ماجرا بود و داستان از آن جا وخیم تر شد که گوگل نیز هواوی را تحریم کرد.

با اعمال تحریم گوگل بر علیه هواوی، دیگر گوشی های هوشمند این شرکت اجازه استفاده از سیستم عامل محبوب اندروید و همچنین سرویس خدمات گوگل را نداشتند. البته تحریم عدم استفاده از سیستم عامل اندروید بصورت موقتی برداشته شده و است اما هنوز هم گوشی های هوشمند هواوی اجازه استفاده از سرویس خدمات گوگل و پلتفرم جذاب GMS را ندارند.

در قدم بعدی، با اعمال فشار های امریکا، شرکت تولید ریزتراشه TSMC نیز همکاری خود با هواوی را بر خلاف میل باطنی اش، به اتمام رساند. این اتفاق سبب شده تا دیگر هواوی نتواند پردازنده های اختصاصی Kirin را برای گوشی های هوشمند خود تولید کند.

اما چه سرنوشتی در انتظار شیائومی می باشد ؟ در آخرین اخبار منتشر شده، شیائومی نیز به لیست سیاه شرکت های چینی که از سمت امریکا تحریم شدند اضافه شد. با این اتفاق گویا شیائومی نیز بازار فروش امریکا را از دست خواهد داد. اما هنوز شرکت های دیگری همچون گوگل، هیچ تحریمی را بصورت رسمی بر علیه شیائومی اعمال نکرده است.

اما اتفاق جالبی با توجه به اخباری که امروز منتشر شد، رخ داد. برخی از کاربران چینی گوشی های هوشمند شیائومی با دریافت بروزرسانی رابط کاربری MIUI 12.5 دیگر اجازه استفاده از سرویس خدمات گوگل را نداشتند و پلتفرم GMS به همراه پلی استور، دیگر برای این کاربران در دسترس نبود.

همانطور که اشاره کردیم، گوگل هنوز هیچ تحریمی را بر علیه شیائومی اجرایی نکرده و حذف شدن پلی استور با دریافت بروزرسانی MIUI 12.5 از طرف شرکت شیائومی صورت گرفته. این بار شیائومی شمشیر را از رو بسته است و نمی خواهد به همین راحتی تحریم های غیر منطقی امریکا را بپذیرد.

در خبر های منتشر شده حتی شیائومی در راستای تحریم های اعمال شده، شکایاتی را تنظیم کرده تا این بار نگذارد سرنوشت ناجوانمدرانه و شومی همچون هواوی را تجربه کند. باید منتظر بود و دید جنگ جدید امریکا بر علیه شرکت قدرتمند شیائومی، به چه نتیجه ای ختم می شود و آیا قرار است بسیاری از شرکت های عرصه تکنولوژی، همانند هواوی دست به تحریم شیائومی و محدود کردن این شرکت بزنند یا نه.

پست های مرتبط

قیمت خرده فروشی پردازنده Core i9-14900KS مشخص شد

مایکروسافت قابلیت ارتقا رایگان ویندوز 7 و 8 به 10 و 11 را لغو می‌کند

اطلاعات نسل بعدی کارت گرافیک Xe2 اینتل با کد Battlemage فاش شد