اتحادیه اروپا مسئله سرپیچی گوگل، متا و اپل از قانون بازارهای دیجیتال را بررسی می‌کند

به نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ فناوری یک روز خوش ندارند، چراکه کمیسیون اروپا دوباره دست به کار شده و تحقیقاتی را علیه شرکت‌های متا، گوگل و اپل آغاز کرده است. ناظر اتحادیه اروپا اعلام کرده که پنج مورد از تحقیقات درباره سرپیچی این غول‌های فناوری آغاز شده است.

دلیل این تحقیقات این است که آیا گوگل، متا و اپل از قانون جدید بازارهای دیجیتال و قوانین مرتبط با آن پیروی می‌کنند یا خیر. مارگارت وستاگر، رئیس ضد انحصار اتحادیه اروپا، گفت: «ما گمان می‌کنیم که راه حل های پیشنهادی ارائه شده توسط این سه شرکت به طور کامل با قانون مطابقت ندارد.»

این تحقیقات همچنین به دنبال یافتن این موضوع هستند که آیا گوگل در ترجیح دادن خدمات خودش در موتور جستجو مقصر است یا خیر. در مورد اپل هم باید گفت که صفحه انتخاب مرورگر iOS این شرکت هم در دست بررسی است. جدا از اپل و گوگل، متا هم به دلیل مدل «pay or consent» برای تبلیغات هدفمند مورد تحقیق قرار گرفته است. ناظر حتی گفته که مشتاقانه منتظر است تا این تحقیقات ظرف 12 ماه آینده به پایان برسد.

این پنج تحقیق علیه شرکت‌های گوگل، اپل و متا حتی آمازون را هم هدف قرار گرفته و تحقیقات به دنبال یافتن این است که آیا آمازون محصولات خودش را در فروشگاهش در اولویت قرار می‌دهد یا خیر. این کمیسیون همچنین شش ماه دیگر به متا فرصت داده تا مطمئن شود که Messenger با سایر سرویس‌های پیام‌رسان قابل همکاری باشد. این چیزی است که متا مدتی است روی آن کار می‌کند.

تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا هم گفت که در مورد تعهدات گوگل، اپل و متا برای ایجاد فضای دیجیتالی عادلانه‌تر برای شهروندان و مشاغل اروپایی متقاعد نشده است. وی همچنین افزود در صورتی که تحقیقات به این نتیجه برسد که انطباق کامل با قانون بازارهای دیجیتال وجود ندارد، این شرکت‌ها ممکن است با جریمه‌های سنگینی روبرو شوند.

اگر گوگل، متا و اپل مقصر شناخته شوند، تا 10 درصد از درآمد جهانی سالانه خود را تحت قانون بازارهای دیجیتال به عنوان جریمه می‌پردازند. اگر این تخلفات تکرار شوند، این میزان می‌تواند تا 20 درصد از درآمد جهانی برسد.

پست های مرتبط

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد